• czb.ro
Byte. Parerea Mea

Percepţie vs. Realitate. Concerte şi Turnee. RO vs EU

Publicat in: 22.04.2013, 06:37AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 637
Etichete: Atitudine, Colaborare, Dead Popes Company, Feedback, Indie Romanesc, Organizatori De Concerte, Punk, Readaptare, Trousers, Underground, Youtube
Percepţie vs. Realitate. Concerte şi Turnee. RO vs EU

Avem nevoie de o revoluţie Punk, de artişti care simt că a cânta este menirea lor în viaţă… o generaţie de formaţii de diverse stiluri muzicale care să colinde ţara cu chitara sub braţ şi să cânte în orice club unde se poate face aşa ceva … sunt sigur că patronii locali, oricât de zgârciţi şi meschini ar fi, nu-i vor lăsa pe drumuri şi nu-i vor lăsa să moară de foame … trebuie venit cu idei de readaptare din partea artiştilor la sistemul pe care l-am moştenit … la noi rezolvarea problemelor nu vine prin simpla postare pe YouTube a unui videoclip. Ceea ce a realizat Truda între 2008 și 2010 este o excepţie, nu o regulă. Lumea nu este curioasă să caute ceva nou, despre care nu a mai auzit; lumea este superficială, nu are timp sau răbdare să asimileze ceva necunoscut; lumea nu se orientează după ceea ce simte pe moment, ci după ceea ce vede şi ascultă la vecini, la televizor … eventual, ceea ce le aduce Primarul la Zilele Orașului sau ce le spune Preotul duminica la biserică.

Acest sistem nu permite lansarea sau descoperirea tinerelor talente.

Tinerele talente trebuie să înveţe să compună muzica altfel … să se modeleze un pic mai mult spaţiului geografic în care bea apă şi unde respiră aerul …şi poate astfel va reuşi să ilumineze şi omul de la ţară care nu a mai avut acces la anumite genuri actuale de muzică … şi poate aşa se vor naşte noi genuri şi substiluri de muzică autentică de calitate, pentru care să fim apreciaţi în străinătate.

Nu cred că lumea vrea să meargă la concerte numai cu Connect-R şi Inna – playback-uri cu negativ.
Nu cred că lumea vrea să descarce doar sonerii pe mobile de la DJ Project, DeepCentral și Morandi

Lumea nu are acces la muzică şi asta este şi vina artiştilor care se cramponează la cifre şi uită de aspectul artistic, public, de promovare a mesajului pentru care au avut imboldul spiritual de a creea şi compune acasă sau în sala de repetiţii, de unul singur, sau într-un grup de prieteni.

Schimbarea unei societăți pornește de la individ.

Cântarea Live este cartea de vizită a artistului, nu un link de la un clip sau un mp3 on-line…
S-a uitat de unde s-a pornit. În goana noastră după modernizare la toate nivelele, ignorăm punctul zero de la care porneşte totul şi la care poate mulţi niciodată nu s-au gândit.

Byte. Unii artişti autohtoni privesc Industria muzicală din Occident purtând ochelari 3D de filme SF.

Drept exemplu îl dăm Nick de la Luna amară, într-un interviu CZB din ianuarie 2008: 

… formaţiile din Occident nu se deplasează cu trenul la clasa a doua, nu dorm în gări, nu dorm pe la prieteni când sunt în turneu, nu-şi vând singure biletele, tricourile şi discurile la concerte şi nici nu prestează pe instalaţii de sunet folosite la nunţi şi botezuri. Dar da, beau de rup, se droghează, cântă prost uneorise bat, se ceartă, etc.

Punctul de vedere este greşit şi asta o ştim acum cu toţii de la formaţiile indie străine care au început să ne viziteze oraşul de doi ani încoace, din interviuri, şi de la concertele de club unde vedem artiştii care stau să îşi facă singuri merchandising-ul, etc.

“Facem muzică, creştem peste ani şi ani”…Ne alegem un nume interesant, ne prefacem ca suntem indie, de fapt avem atitudinea unei trupe de muzică pop si cerem bani la fel ca și la noi acasă, unde avem fraţi, surori, colegi, prieteni – peste tot in țară. Iar când terminăm concertul – care nu durează mai mult de 60 de minute – ne luăm banii și am plecat.

La noi nu există niciun fel de feedback, un “mersi bah că ne-ai organizat un concert”.

Alţii în schimb, procedează altfel, având alte modele, alte mentalităţi şi respirând probabil …alt aer, printr-un nas poziţionat mai aproape de pământ.

Anumite formaţii stăine care s-au intersectat la Cluj (în Booha Bar) au ţinut legătura, au corespondat ulterior între ele. Dăm exemplele unor formaţii care vorbesc limbi diferite la 6 ore distanţă de Ardeal, pe un fus orar cu o oră în urma noastră….

Formația ceheasca de garage-punk, Dead Pope’s Company s-a oferit să organizeze un concert cu Trousers în 16 aprilie 2010, că vorba aia, “dacă tot erau în Praga“… de ce să nu le organizeze un concert la întoarcere spre Budapesta, în Orașul Olomouc. Zis si facut. Uite dovada:

Au trecut cateva luni, a început toamna. The Trousers lansează noul album la Corvinteto, în Budapesta, al doilea club ca importanţă după A38. …iar invitaţi speciali pentru lansare sunt chiar cei de la Dead Pope’s Company. Asta înseamnă că un schimb cultural poate exista chiar şi în partea noastră, cea a fostului bloc sovietic. 

Iată şi dovada afişului:

Încep să cred că dacă alegi doar plaiul mioritic pentru promovare şi concerte vei ajunge să te îngropi chiar acolo unde ai apărut prima dată.

Unele trupe fac acuze la adresa anumitor organizatori de club care colaboreaza şi se înţeleg mai bine cu trupe din Vest. Probabil mentalităţile pornesc de la modul în care se investeşte într-o trupă cu timpul şi felul în care sunt stabilite traseele de turnee. Organizatorii acestor concerte de club nu vor să ignore sau să desconsidere scena autohtonă în niciun caz …problema e că nu au de ales, comparând pretenţiile materiale – iar onorariile pretinse de trupele autohtone (în special cele din Bucureşti) sunt prea mari pentru trupe care în doi sau poate chiar trei ani de activitate nu au fost în stare să îşi editeze un EP măcar.

Şi acum evident cineva va spune, “nu sunt bani!”

Sunt bani să îţi faci un EP, uite un exemplu bun din ţarăSchlitz. Ei au reuşit să o facă destul de bine, fără să investească preţul unui apartament într-un album. Deocamdată avem doar un exemplu, … dar ne mai trebuie cel puţin zece într-o perioadă relativ scurtă de timp ca să putem vorbi despre un nivel de scenă, fie că e vorba de Indie sau Underground.

Acum vine alt comentariu: ”dar eu vreau sa sune bine – si nu am aşa mulţi bani”.

Masterizările în Londra, la producătorii unor formaţii precum Blur sau Primal Scream sunt 100 de lire sterline piesa!

Din tot felul de motive invocate, ce rezultă mai exact:

  • comoditatea trupelor (ne ajunge sa fim renumiti la noi in ţară)
  • pasivitatea trupelor (de ce să cântăm la Cluj de trei ori pe an când putem cânta o dată la două săptămâni, pe bani siguri, la Bucureşti … sau mai nou, dar mult mai rar (pentru că toţi ştim că la Bucureşti se află toate mediile şi pârghiile importante industriei) chiar şi vice-versa!

Într-o ţară unde nu există dreptul la opinie, într-o ţară unde prea mulţi le ştiu pe toate, dar nu se pricep foarte bine în domeniul lor de activitate, nu va exista niciodată o formaţie foarte bună, care să activeze într-o scenă underground bine dezvoltată.

E clar că avem o problemă gravă în industria muzicală din România … şi este evident că aceste probleme şi atitudini nu se limitează doar la un nivel de scenă underground.

Cu o rândunică nu se face primăvara.

  • Prin faptul că a apărut primul EP la formaţia Schlitz;
  • prin faptul că au mai apărut trei cluburi noi de cântări la Cluj (Flying CircusBoiler Club şi Gambrinus) şi două cluburi noi la Bucureşti (Tago Mago şi Kulturhaus)

…asta nu înseamnă că lucrurile merg mai bine sau că se poate vorbi despre o scenă underground mai bogată.

Vreau să aflu despre cluburi noi la Oradea, Braşov, Timişoara, Alexandria, Vaslui, Miercurea Ciuc.

Vreau să aflu de lansarea de EP-uri, albume, piese, clipuri noi, cel puţin odată pe săptămână şi în scena underground. Atunci, poate, poate va exista motive să se orienteze şi presa de specialitate existentă pe acest domeniu al culturii muzicale, măcar cu o rubrică săptămânală dedicată şi formaţiilor independente.

Totul se leagă şi totul porneşte de la interesul adevărat al artistului pentru această artă, mai mult decât la nivel de hobby sau distracţie de weekend.

--- 

Autor: RiCo

Articolul a fost postat prima dată la CZB în 6.NOV.2010

va urma PĂREREA MEA. Percepţie vs Realitate. Partea 2


--- 

Comentarii

Ramona spune:

Da. „Avem nevoie de o revoluţie Punk, de artişti care simt că a cânta este menirea lor în viaţă” . Ideal ar fi sa se produca o schimbare la nivel de mentalitate, mai ales in ceea ce priveste publicul. Parerea mea e ca s-a ajuns un pic cam departe cu trupele astea dornice de succes (nu dau nume), care au facut toate compromisurile posibile pentru a se adapta preferintelor muzicale comerciale ale oamenilor. Majoritatea influentelor celor care pretind ca fac muzica se regasesc in sintetizator. Trist. Pana cand si rockul alternativ a devenit un fel de pop rasuflat, iar asta nu se intampla numai la noi, evident. Ar trebui desfiintate toate aceste pseudo-trupe impotente, e nevoie de spatiu, de aer! Oricum, cred ca publicul e oricum prea plictisit sa mai guste si sa asimileze ceva nou, nonconformist – pana la urma in majoritatea lor, oamenii nu fac decat sa se conformeze cu ceea ce deja li se pare destul de en vogue, fara a mai da vreo sansa celor care poate chiar ar avea ceva de spus. Daca totul ar sta in mainile mele, as aduna toti oamenii astia „confuzi” intr-un institut, unde i-as supune la sesiuni prelungite de lobotomie, urmand ca muzica, si arta in sine, sa isi recapete statutul pe care l-a avut si pe care l-ar putea avea inca o data. La modul realist insa, sper ca se vor gasi totusi alte metode prin care artistii si publicul, deopotriva, sa gaseasca un echilibru, iar reticenta unora in fata unui moment artistic al altuia de pe scena, sa nu mai existe. Pe principiul liberului arbitru, sper ca intr-un viitor apropiat oamenii sa se documenteze mai mult, sa-si incarce i-pod-urile si cu altceva si sa arate mai multa dezinvoltura la concertele la care merg (si mai platesc si bilet uneori). Iar trupele care fac 2 cover-uri, plagiaza 3 piese ordinare sau conecteaza „muzica” la panoul electric, sa isi caute un job. Parerea mea.

--- 

--- 

Byte 2013. Deși a fost o trupă cu un sound aparte pentru scena muzicală autohtonă, Schlitz nu a fost un exemplu bun dat pe termen lung. Schlitz s-a destrămat la scurt timp după lansarea EP-ului (în 2011). Fenomenul de destrămare după lansarea albumului de debut este un eveniment des întâlnit la multe proiecte muzicale de timp liber și de distracție din toată țara (alte exemple fiind Tep Zepi, Mauser, Mushroom Story, etc).

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Humbug
NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Hu...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea Muzica Europei
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea ...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Primul Festival Tribute din România
Primul Festival Tribute din România...
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Rammstein/Lindemann în 2015
Rammstein/Lindemann în 2015...
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
2016.IUN.3. IS. Underground. Desant
2016.IUN.3. IS. Underground. Desant...
Publicat in: 30.05.2016, Ora: 06:53AM
GVSTY: NE LIPSEŞTE SCENA EMO
GVSTY: NE LIPSEŞTE SCENA EMO...
Publicat in: 29.10.2014, Ora: 06:11AM
Altar vs Korn în 2013
Altar vs Korn în 2013...
Publicat in: 14.01.2014, Ora: 06:16AM
2013.NOV.22-23. IS. Underground. The ROCK, Subcarpati
2013.NOV.22-23. IS. Underground. The R...
Publicat in: 20.11.2013, Ora: 06:48AM
2013.NOV.3. YouTube Music Awards
2013.NOV.3. YouTube Music Awards...
Publicat in: 03.11.2013, Ora: 10:54AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2018 • Revista De Muzica Online