• czb.ro
Click. Industrie

1945. Procesul drepturilor de autor. Rum and Coca Cola

1945. Procesul drepturilor de autor. Rum and Coca Cola

The Andrews Sisters au înregistrat Rum and Coca Cola cu Vic Schoen and his Orchestra în 18.OCT.1944. Ritmurile calypso, promovate în insulele caraibiene Trinidad și Tobago, au ajuns pe meleagurile Statelor Unite prin bazele militare construite pe insule în cel de al doilea război mondial.

--- 



--- 

GEN MUZICAL. Calypso

http://czb.ro/articol/1435/

--- 

O melodie compusă pe insule de Lionel Belasco și interpretată de Lord Invader (aka Rupert Grant) a ajuns la New York prin intermediul interpretului de bancuri Morey Amsterdam, care a adaptat versurile piesei calypso L'Annee Passee (Lionel Belasco, 1906), interpretată cu versuri de Lord Invader și ascultată ca soldat repartizat în Trinidad și Tobago. 

--- 

Rum and Coca Cola a fost reprodusă muzical în SUA de Jeri Sullavan și Paul Baron, iar succesul fulminant al șlagărului (care a devenit cea mai bine vândută și cea mai populară piesă a anului 1945 în SUA, în interpretarea celor de la The Andrews Sisters) a dus la un proces lung și anevoios câștigat în final de către Lionel Belasco

--- 

Procesul legat de plagiere a fost câștigat de avocatul Louis Nizer, iar cazul este documentat în romanul biografic My Life in Court. La rândul ei, L'Année Passée este inspirată dintr-o piesă din folclorul insulei Martinique.

--- 

--- 

Coca Cola în Trinidad și Tobago

Băutura răcoritoare a fost promovată prima dată pe insule la modul neoficial de către Ernest Canning, care în 1919 a adunat mai multe sticle de Coca Cola și a făcut rost de esență de sirop pe sub mână de la licențiatul băuturii din Cuba. 

Munca se făcea manual la Port of Spain (capitala insulelor). În 1940, Canning și-a obținut licența în mod legal și a investit într-un echipament modern de îmbuteliere a băuturii. Desigur, a prevăzut intrarea Statelor Unite în război. Armata americană a sosit pe insule în decembrie 1941, iar până în 1943 se numărau 20.000 de soldați americani pe insule. Astfel, investiția a fost una rentabilă (se vindeau deja 100.000 de lăzi de sticle pe lună, de 10 ori mai mult ca înaintea sosirii americanilor acolo). 

Producția locală de rom a dus la amestecul inevitabil, care a devenit băutura preferată a tinerilor pe insule… Rum and Coca Cola.

--- 

Cântărețul local de calypso, Lord Invader (Rupert W. Grant) a compus versurile melodiei în 1943. Prima strofă și refrenul au rămas nemodificate în versiunea melodiei lansată în SUA doi ani mai târziu. 

--- 

Since the Yankees came to Trinidad

They have the young girls goin' mad.

The young girls say they treat 'em nice

And they give them a better price.

-

They buy rum and Coca-Cola,

Go down Point Cumana.

Both mother and daughter

Workin' for the Yankee dollar.

--- 

--- 

1943. Victory Calypso Tent la Port of Spain

Mohamed H. Khan, originar din Guiana engleză, sosise în același an la Trinidad și a adus noi metode de promovare a evenimentelor, printre care și o broșură tipărită cu versurile de la cele mai populare melodii ale momentului. Aceasta, numită Souvenir Collection, se vindea la intrarea în cortul Victory Calypso Tent din Port of Spain (cort unde se organizau petreceri în fiecare seară). Ceea ce l-a făcut pe Khan deosebit în povestea noastră a fost faptul că și-a înregistrat colecția de versuri conform cu legile drepturilor de autor din Regatul Unit (All Rights Reserved by M.H. KHAN fiind înscris pe copertă). În 1.MAR.1943, piesa Rum and Coca Cola a fost interpretată prima dată în acest cort de către Lord Invader (iar versurile erau trecute pe pagina 10 în cărticica de suvenir).

---  

În proces, Lord Invader a detaliat asupra versurilor, fiind consternat de invazia trupelor americane trimise în Trinidad și Tobago să apere insulele de un eventual atac german. La vremea respectivă, fetele puteau fi ademenite și acordau favoruri ostașilor americani în schimbul unor ciocolăți și daruri ieftine. 

--- 

Piesa a avut un succes imediat și de durată pe plan local, fiind promovată pretutindeni la momentul sosirii lui Morey Amsterdam pe insule în septembrie 1943 (în cadrul unui turneu organizat de USO - United Service Organizations).

--- 

The Morey Amsterdam Show. 1948-50



--- 

Morey Amsterdam a furat piesa, i-a adaptat și potrivit alte versuri în engleză, și a repetat melodia în alte spectacole susținute pe alte insule din Caraibe, schimbând denumirea locului geografic. Bucata muzicală a prins pretutindeni.

--- 

Întors la New York City în 1944, Morey Amsterdam o cunoște pe contralta Jeri Sullavan, căreia îi împrumută compoziția pentru spectacolele ei de club. Piesa este cântată prima dată în SUA de către Jeri Sullavan la restaurantul Versailles din Manhattan (în 13.IUN.1944). 

--- 

Piesa devine foarte cerută, iar artista o promovează în cluburile newyorkeze. Amsterdam trece însă printr-un divorț dificil care îl obligă să plece câteva luni în California. În lipsa lui, cântăreața discută cu producătorul Paul Baron (angajat la agenția lui Leo Feist) să obțină drepturile de folosire a numelui Coca Cola și să asigure înregistrarea piesei într-o versiune demo. La întoarcerea lui Morey Amsterdam în oraș, acesta încearcă să înscrie melodia și versurile sub numele lui, dar este șantajat de Jeri Sullavan și Paul Baron să-i treacă și pe ei cu procente de drepturi de autor. Ideea este că artista și-a dat seama că este aproape imposibil ca o persoană lipsită de experiență în domeniul muzical să compună din prima o piesă de așa mare succes a public, și de un gen muzical neobișnuit.

--- 

Piesa ajunge la urechile impresarului care se ocupă de trioul femenin de succes al momentului, The Andrews Sisters.

--- 

BIO. The Andrews Sisters

http://czb.ro/articol/4650/

--- 

Rum and Coca-Cola, interpretată de The Andrews Sisters, acompaniate de Vic Schoen and His Orchestra a fost înregistrată și lansată de Decca Records la finalul anului 1944. 

Piesa a ajuns cea mai de succes piesă a anului 1945 în Statele Unite, fiind considerată cea mai bine vândută și cea mai populară piesă la tonomate de către ambele reviste de industrie respectate în lumea divertismentului, Billboard (unde a rămas 10 săptămâni pe locul 1) și Variety (unde a staționat 8 săptămâni pe locul 1). Se consideră că s-au vândut 2,5 milioane de exemplare ale piesei pe viniluri de ebonită la începutul anului 1945.

--- 

Cenzura

Piesa a urcat rapid pe locul 1 în clasamentul vânzărilor de tabulaturi, numărul ascultărilor la tonomate în localuri și cifre de vânzări ale plăcilor de ebonită. Ea are și mai mult succes pentru faptul că cele patru rețele naționale de radio au hotărât în bloc interzicerea difuzării ei pe post. Piesa face referințe clare la prostituție, promovează explicit o marcă de băutură răcoritoare și promovează consumul de alcool.  

--- 

Scandalul

După un interviu cu Morey Amsterdam (pentru care intervievatul nu era pregătit), revista Time magazine a declarat că acesta a importat piesa din Caraibe. În ianuarie 1945, un corespondent al revistei din Trinidad luase deja legătura cu Lord Invader și l-a înștiințat de ce se întâmplă în SUA cu piesa promovată de el de ani de zile pe insulă.

--- 

The Andrews Sisters au declarat în presa vremii faptul că ele nici nu s-au gândit la versuri când au interpretat piesa în studio. Li s-au înmânat notele melodiei și textul în seara dinainte de a intra în studio. Le-a plăcut linia melodică, și nu s-au gândit deloc la versuri ca atare, ci la interpretarea lor. Afirmația era una firească, ca să nu fie purtate și ele prin tribunal.

--- 

Lord Invader s-a înțeles de acasă cu Mohamed Khan și l-a angajat pe avocatul Emil K. Ellis, specializat în procese pentru drepturi de autor. Procesul putea fi rezolvat rapid prin cedarea unei sume de bani de către americani, însă la proces și-a făcut prezența și  liderul de orchestră Lionel Belasco (1882 -1967), care avea deasemenea pretenții la o parte din drepturi.

--- 

Pianistul Lionel Belasco se mutase din Trinidad la New York prin 1915. Acolo și-a dat seama că ar putea să înregistreze sub numele lui o serie de piese tradiționale de pe insule, dacă le modifica, aranja și adapta pentru a le da o formă de melodie modernă. De atunci s-a apucat și a înregistrat câteva sute de piese tradiționale din Caraibe în SUA sub semnătura lui. Aici se înscrie și piesa din Martinique, botezată L'Année Passée (anul trecut) de către Lionel Belasco - și care este aproape identică din punct de vedere muzical cu Rum and Coca-Cola, fie că e vorba de versiunea lui Morey Amsterdam, Jeri Sullavan sau The Andrews Sisters.

--- 

După înfățișările inițiale ale procesului, s-a decis că acest caz va fi rezolvat prin două procese: Mohamed Khan s-a judecat cu Leo Feist pentru drepturile pe versuri; Maurice Baron s-a luptat cu Lionel Belasco pentru drepturile pe compoziție. 

--- 

1946.DEC.9-13. Primul proces. Khan vs Feist

U.S. District Court. New York City. Judecătorul Mortimer Byers a condus procesul. În SUA, pentru cazuri privind drepturile de autor, nu există juriu, ci se apelează doar la un expert legal, acesta fiind chiar judecătorul Byers. 

În a treia zi a procesului, Morey Amsterdam și-a depus mărturia sub jurământ, dar a fost complet debusolat deoarece nu mai ținea minte ce a zis cui și când. Din ceea ce a zis, redăm: asemănarea dintre piesa lui și cea interpretată de Lord Invader este rezultatul unei coincidențe miraculoase! Nu a auzit pe nimeni cântând "Rum and Coca-Cola - Go down Point Cumana" cât a stat în Trinidad. Nu a văzut niciodată cărticica lui Mohamed Khan.

--- 

You ask me what happened yesterday and I could not tell you. My memory is devoted mostly to the material and jokes and things I tell on the air.

- Morey Amsterdam

--- 

1947.FEB.27. Judecătorul Mortimer Byers a decis în favoarea lui Mohamed Khan. În 1948, Lionel Belasco a avut deasemenea câștig de cauză privind melodia.

--- 

La încheierea procesului, partea americană a cumpărat până la urmă drepturile de autor asupra piesei și asupra versurilor de la autorii originali. Astfel, la ASCAP (varianta americană pentru UCMR), Morey Amsterdam este trecut ca și compozitor al melodiei Rum and Coca Cola, alături de Paul Baron și Jeri Sullavan.

--- 

Nu se cunosc detaliile exacte privind sumele la care s-au înțeles părțile. Aceste sume au fost negociate în secret, fără dovezi scrise. Actele finale, dintre părți (27.FEB.1950) și cele de la Judecătorie (10.MAR.1950) nu menționează cifrele exacte la care s-au înțeles.

--- 

Se zvonea în Trinidad la vremea respectivă că Lord Invader a primit 150.000$ pentru daune morale; specialiștii care au analizat îndeaproape problema au estimat valoarea înțelegerii undeva la 30.000$ în mână (după impozitare) pentru artistul Lord Invader (echivalent cu 270.000$ în 2010).

--- 

Detalii despre proces

www.rumandcocacolareader.com/RumAndCocaCola/Calypso_on_Trial.html

--- 

--- 

Lord Invader a continuat să interpreteze piesa în cluburile calypso, la el acasă. În teorie, de fiecare dată când a mai cântat Rum and Coca Cola într-un concert cu bilet la intrare, Morey Amsterdam primea un comision.

--- 

Lord Invader (1914 - 1961) s-a întors în State după ce și-a primit banii și a susținut recitaluri în Anglia și Europa.

--- 

Rum and Coca Cola. Lord Invader



--- 

Până la deces, Morey Amsterdam (1908 - 1996) a susținut mereu faptul că asemănarea dintre piese a fost o pură coincidență. 

--- 

Autor: RiCo

--- 

Byte. România. O comparație. 7 decenii mai târziu

Trebuie să avem în vedere că acest proces a avut loc în prima jumătate a secolului trecut, faptul că s-a dat dreptate străinilor și faptul că cei cu banii în acel moment erau țeparii. În România, 7 decenii mai târziu, lucrurile nu ar fi decurs la fel; mai mult, la noi, în anii 2000, avem doar o mână de persoane juridice specializate în probleme privind drepturi de autor, iar sistemul juridic este în continuare primitiv, toate procesele fiind dezbătute de față cu zeci de cască ochi care stau în spate să-și aștepte rândul la procesul lor. Într-un proces asemânâtor la Cluj privind drepturi de autor în anul 2003 (privind piesa câștigătoare a concursului de muzică ușoară de la Mamaia din acel an, Amintiri, interpretată de Răzvan Crivaci și Liviu Sorescu, fără a menționa nicăieri faptul că piesa fusese compusă alături de Fodor Ladislau / Fotzey și promovată deja pe albumul Vreau de la CASH din 2000) judecătorul a eliminat oficial dovada de la UCMR privind modul împărțirii procentelor pentru drepturile de autor înainte de a începe procesul propriu-zis, pe motiv că hârtia (de la singura instituție oficială de colectare de drepturi de autor din țară) venea de la București, iar tribunalul se afla la Cluj. Cred că asta spune totul despre sistemul nostru juridic.

--- 
Fotografii atașate:
1. Afișul american de promovare
2. Lord Invader
3. Lionel Belasco
4. Mohamad Khan
5. Morey Amsterdam
Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Finala GBOB România 2016
Finala GBOB România 2016...
Publicat in: 14.12.2016, Ora: 14:00PM
Eurock Christmas
Eurock Christmas ...
Publicat in: 06.12.2016, Ora: 09:56AM
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS NAȚIONAL de muzică
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS...
Publicat in: 01.11.2016, Ora: 08:18AM
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinului
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinul...
Publicat in: 18.10.2016, Ora: 07:05AM
ÎN PREMIERĂ la Suceava. Semifinala GBOB Bucovina
ÎN PREMIERĂ la Suceava. Semifinala G...
Publicat in: 12.09.2016, Ora: 14:35PM
NOU ALBUM. JAMES BOND: SPECTRE
NOU ALBUM. JAMES BOND: SPECTRE...
Publicat in: 19.11.2015, Ora: 06:35AM
(I’m Dreaming Of A) White Christmas. 1941
(I’m Dreaming Of A) White Christmas....
Publicat in: 15.11.2014, Ora: 06:17AM
William Count Basie (1904-1984) The Count Basie Orchestra (1935-prezent)
William Count Basie (1904-1984) The Co...
Publicat in: 01.05.2013, Ora: 06:22AM
The Incomparable Hildegarde (1906 - 2005)
The Incomparable Hildegarde (1906 - 20...
Publicat in: 23.04.2013, Ora: 06:14AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online