• czb.ro
Click. Industrie

Eurovision Song Contest. Conspirația

Publicat in: 12.05.2013, 00:38AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 1
Vizualizari: 640
Etichete: David Bryan, Ebu, Esc, Euronews, European Broadcasting Union, Eurovision Song Contest, Hotel Fm, Taxi, Terry Wogan
Eurovision Song Contest. Conspirația

Eurovision Song Contest (ESC) este o competiţie muzicală internaţională, organizată de European Broadcasting Union (EBU), cea mai mare asociaţie a televiziunilor publice din Europa. 

Prima ediţie a avut loc în 1956, la Lugano, în Elveţia. 

Difuzat fără întrerupere, timp de 58 de ani, show-ul a devenit unul dintre cele mai longevive şi mai urmărite programe de televiziune din lume. 

Deși avem 10 țări europene care nu vor participa la ediția din 2013 la Malmo (în Suedia), se întâlnesc totuși 39 de reprezentanți naționali la Eurovision - un număr egal cu numărul participanților la ediția din 2010 în Norvegia.

Ediția cu numărul 58 se va organiza în 14-18.MAI.2013 la Malmo.

În 3.IAN.2013 am încercat să caut informații despre finala națională din România pe site-ul oficial, dar nu am găsit decât detalii despre 10 țări (Azerbaijan, Danemarca, Estonia, Germani, Islanda, Malta, Marea Britanie, Serbia, Spania și țara gazdă, Suedia). Probabil nici nu se cunoștea încă data finalei din România. 

www.eurovision.tv/page/about/national-selections

--- 

Am intrat apoi pe pagina oficială de web de la TVR, unde nu am găsit nicio informație privind finala selecției naționale, în schimb am descoperit că a existat o dezbatere cu public despre participarea noastră la Eurovision 2013.

www.tvr.ro/eurovision---o-chestiune-de-orgoliu_1963.html

--- 

--- 

În România ne confruntăm cu o lipsă crasă de transparență privind datele de organizare de finală (am observat de-a lungul anilor faptul că se anunță târziu termenele limită pentru înscriere la preselecția națională, iar în 2011 finala a fost organizată tam-nesam fix de Rev). Aceste manevre ușurează drumul unor artiști împinși în față și preferați de sistemul considerat corupt de unii în dauna unor tinere talente - compozitori și voci - cu potențial din afara Capitalei.

Părerea mea. Eurovision 2011. Selecția națională

http://czb.ro/articol/593/

Părerea mea. Eurovision 2013. Selecția națională

http://czb.ro/articol/4624/

În străinătate, Euronews a analizat modul în care țările participante și-au acumulat punctele de-a lungul întregii istorii a competiției, concluzia fiind că sistemul nu poate fi considerat corupt doar la noi.

--- 

Nu trebuie să te pricepi la politică să constați modul în care funcționează sistemul de votare la Eurovision și de ce șansele noastre de a câștiga vreo ediție sunt minime - în situația în care suntem o simplă piață de desfacere în marea schemă a Uniunii europene.

--- 

Țările occidentale, cu greutate, acuză aceleași trageri de sfori, prin votarea în grup a anumitor țări, indiferent de calitatea artistică ale pieselor prezentate an de an aici. 

Astfel se poate explica mai ușor de ce Eurovision nu a mai lansat fenomene muzicale de durată. Cred că fiecare formație participantă se întoarce acasă ca vedetă locală care a avut șansa să fie promovată pe plan continental și văzută de sute de miioane de telespectatori, fără alte calități dobândite pe termen lung, iar cei care au manageri buni și știu să își fructifice această șansă pe plan local (în țara lor) reușesc să se impună pe un termen mai lung de timp (exemplu pentru acest model la noi fiind Taxi, care a participat la Eurovision 2000, fără să impresioneze). Cei care nu au manageri sau nu știu să capitalizeze asupra momentului se pierd cu totul, participarea fiind irosită, în detrimentul altui artist mai orientat, care ar fi putut face mai mult pe termen lung cu aceeași rampă de lansare (exemplu pentru acest model de la noi fiind Hotel FM, care a participat la Eurovision 2011, pentru ca, după un an, nu doar să nu se mai audă nimic despre formație, dar solistul britanic, David Bryan, a participat de unul singur la Vocea României, fără să impresioneze). 

--- 

În timp ce unii se distrează an de an, urmărind desfășurarea vechilor alianțe sau antipatiilor istorice, alții boicotează concursul, prin neparticipare (exemple pentru acest mod de gândire anul acesta fiind retragerea Turciei și Poloniei din competiție - aparent din motive financiare) probabil pentru că și-au dat seama că aici nu contează talentul sau calitatea artistică.

--- 

De-a lungul anilor, s-au putut constata grupe de națiuni învecinate, care împart o cultură istorică apropiată sau au o limbă comună, care preferă de cele mai multe ori să își acorde puncte reciproc, și foarte rar gustă muzica prezentată de alte țări din colțuri îndepărtate ale Europei, cu care nu au nimic în comun. Astfel, vrând-nevrând, Eurovision-ul este blamat ca fiind un concurs politizat

--- 

Anglia, care până aproape de finalul secolului trecut a fost o figură dominantă pe tabla de șah a Eurovision-ului, se plânge deasemenea de sistemul votului public introdus la finalul anilor '90. Comentatorul Terry Wogan s-a pensionat recent, după ce a prezentat spectacolul anual englezilor între 1971 și 2008. La ultima ediție comentată de el, și-a pierdut cumpătul, văzând voturile preferențiale evidente ale alianțelor în cadrul unor blocuri de țări.

--- 

Note evidente ar fi 1) alianța Greco-Cipriotă, 2) blocul țărilor scandinave și baltice, 3) fostul bloc de țări sovietice/slave din Europa de est, 4) blocul țărilor care au făcut parte din Yugoslavia și 5) faptul că țările nordice și țările mediteraneene nu împart DELOC aceleași gusturi muzicale.

--- 

Cea mai șmecheră mișcare de a sparge bariera voturilor între nord și sud a avut-o Paula Seling (din România) cu Ovi (român mutat de ani buni în Norvegia) în 2010, când România a avut cel mai bun rezultat la Eurovision și s-a plasat pentru prima dată pe locul 3.

--- 

Legat de alianța Greco-Cipriotă, un studiu al punctelor acordate de-a lungul anilor relevă faptul că pe plan european cele două țări s-au ajutat cel mai mult înainte de introducerea sistemului cu semi-finale în 2004. În aceeași perioadă de timp, Cipru și Turcia nu și-au acordat absolut niciun punct între ele, timp de 19 ediții, între 1975 și 2003 (pe plan politic, Turcia nu recunoaște Cipru ca fiind o țară independentă nici în ziua de azi). Se ține cont de edițiile după 1975, pentru că atunci s-a adoptat sistemul actual de acordare a punctajelor. 

--- 

Înainte de 1975, fiecare țară trimetea un juriu de specialiști din domeniu care vota subiectiv, iar până în acel moment, era mult mai evident sprijinul reciproc la mai multe țări învecinate.

--- 

Țările care nu fac parte din niciun fel de bloc sau sistem de relații sunt Anglia și Irlanda. Ele sunt de fapt țări învecinate, izolate de restul continentului. Schema tradițională privind împărțirea de voturi între ele este că Irlanda nu votează în mod deosebit în favoarea Angliei, în timp ce Anglia este mereu una dintre țările de bază pentru voturile primite de Irlanda la toate edițiile. Totuși, înainte de 2004, Anglia a fost mereu favorizată pe plan european, iar explicația este una evidentă, prin faptul că hiturile internaționale sunt interpretate aproape exclusiv în limba engleză, iar Anglia a influențat cel mai mult genul contemporan de muzică populară din Europa, începând de la Beatles ...și până la Adele.

--- 

Introducerea sistemului de tele-voting în 1998 (prin care cetățeanul unei țări sună pentru a vota cu orice altă țară în afara celei de unde sună) a dus la noi interpretări ale extinderii diasporelor diverselor națiuni europene. Exemple evidente ale acestor influențe asupra votului public sunt: românii mutați în Spania și turcii exilați în Germania. Mulți turci au emigrat, spre exemplu și în Franța și în Olanda: ceea ce a produs numărul cel mai mare de voturi primite de către Turcia în ultimii deceniu din Germania, Franța și Olanda… la care se adaugă votul populațiilor pro-musulmane, nou-introduse în joc, din Albania și Bosnia… datorită cărora Turcia a ajuns pe primele 5 locuri la 7 din ultimele 10 ediții. Drept comparație, înainte de 1998, Turcia reușise această performanță doar o singură dată. Asta ne dovedește statistica cifrelor…

--- 

Semi-finalele competiției au fost introduse în 2004, permițând participarea directă a mai multor țări din Europa de est, care după eliminarea cortinei de fier și până atunci, stăteau mai mult la marginea competiției și participau pe rând la Eurovision. Anumite blocuri de țări s-au extins și au devenit mai puternice (spre exemplu, blocul Yugoslav, care s-a extins cu Serbia și Albania sau blocul slav, care s-a extins cu Ucraina, Belarus și Bulgaria. Grupuri noi de țări învecinate care se sprijină reciproc sunt: România cu Moldova și Georgia cu Azerbaijan.

--- 

Extinderea concursului (cu cele două zile de semi-finale, începând din 2004) a ajutat la diversificarea câștigătorilor. În afară de Germania în 2010, toate țările câștigătoare după 2004 au făcut parte dintr-un bloc mai mare de alianțe. Slavii au câștigat în 2004 (Ucraina), 2008 (Rusia) și 2011 (Azerbaijan);  Balcanicii au câștigat în 2005 (Grecia, care până la introducerea noilor reguli de votare era un outsider al vestului) și 2007 (Serbia), iar Scandinavii au câștigat în 2006 (Finlanda), 2009 (Norvegia) și 2012 (Suedia).

---   

Organizatorii Eurovision Song Contest (ESC) neagă aceste calcule paranoice și sunt contrariați de orice discuții critice legate de sistemul de tele-voting pan-european. 

Desigur, pe lângă toate calculele politice și de migrare a populațiilor, piesa câștigătoare trebuie să fie atractivă și să placă publicului de pe întreg continentul european.

--- 

Autor: RiCo

--- 

Byte. În ceea ce privește influența României, între 1994 și 2012 am acordat cele mai multe puncte Greciei (99), Basarabiei (82), Turciei (70) și Rusiei (57) …practic este vorba de o parte din țara noastră și trei națiuni care au influențat istoria poporului nostru de-a lungul ultimului mileniu. În aceeași perioadă, România a primit cele mai multe voturi de la publicul din Spania (108), Basarabia (91), Israel (70), Portugalia (53) și Cipru (52) …nu înțeleg de ce nu se află și Italia în acest Top 5; mulți români sunt plecați de asemenea în Spania și Israel - iar Cipru ne apreciază latura industriei Dance de export. 

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

16.05.2013, 01:33AM, scris de Andrei
Italia nu prea a participat. A revenit parca acum cateva editii.

Articole relative:

Finala GBOB România 2016
Finala GBOB România 2016...
Publicat in: 14.12.2016, Ora: 14:00PM
Eurock Christmas
Eurock Christmas ...
Publicat in: 06.12.2016, Ora: 09:56AM
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS NAȚIONAL de muzică
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS...
Publicat in: 01.11.2016, Ora: 08:18AM
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinului
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinul...
Publicat in: 18.10.2016, Ora: 07:05AM
ÎN PREMIERĂ la Suceava. Semifinala GBOB Bucovina
ÎN PREMIERĂ la Suceava. Semifinala G...
Publicat in: 12.09.2016, Ora: 14:35PM
2017.MAI.12. Ramnicu Valcea. Aby Stage Bar. Taxi
2017.MAI.12. Ramnicu Valcea. Aby Stage...
Publicat in: 11.05.2017, Ora: 10:38AM
George Patranoiu (1972-2015)
George Patranoiu (1972-2015)...
Publicat in: 25.12.2015, Ora: 15:02PM
Eurovision 2014
Eurovision 2014...
Publicat in: 11.05.2014, Ora: 08:56AM
2014.MAR.17. B. Sala Palatului. Taxi 15
2014.MAR.17. B. Sala Palatului. Taxi 1...
Publicat in: 12.03.2014, Ora: 06:16AM
Atomic TV la şase luni după lansare (p.5/5)
Atomic TV la şase luni după lansare ...
Publicat in: 02.09.2013, Ora: 06:01AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online