• czb.ro
Zoom. Interviuri. Interviu RO

Christian Podratzky (Rezident Ex)

Publicat in: 27.02.2013, 08:51AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1505
Etichete: Berlin, Electrecord, Florin Cvasa, Matthias Lange, Poems For Laila, Tavi Iepan
Christian Podratzky (Rezident Ex)

Kempes s-a întors pe scenă alături de supergrupul timișorean (înființat de Tavi Iepan), Rezident Ex, al cărui basist este Christian Podratzky

Christian Podratzky și-a inceput cariera la grupul Impact (1982-85). 

Din 1986 face parte din trioul grupului Abra (cu care a lansat recent cel de al treilea album de studio) și cântă în paralel cu Pro Musica (1986-90). 

În 1990 se mută definitiv la Berlin, dar inima bănățeană îl trage mereu spre casă, unde face muzică alături de Abra și Rezident Ex. La Berlin, Christian Podratzky s-a format ca Art-Director și ilustrator. 

În prima parte a interviului cu discutăm despre Rexident Ex și Poems for Laila.

--- 

RiCo de la CZB: Ai avut norocul să participi activ la 18 înregistrări de albume în studio. Cum se compară emoțiile simțite la prima intrare în studio (ProMusica, Rockul Baroc/Electrecord) cu emoțiile legate de lucrul în studio la cel mai recent album (Rezident-Ex), după aproape un sfert de secol?

Christian Podratzky (bas, Rezident Ex, Abra, ex-Impact, ex-Pro Musica, ex-Poems for Laila): Emoțiile cele mai mari erau, desigur, în 1988, la înregistrarea albumului Rockul baroc,

alături de Pro Musica. În anii aceia era un mare privilegiu să înregistrezi un album la Electrecord, singurul studio din România. Știam din start că vor exista probleme în privința calității înregistrărilor, că ea va lăsa de dorit, căci cei de la Electrecord aveau doar câteva benzi, pe care se tot reînregistra. Și asta de ani de zile, dacă nu decenii. Benzi noi se puteau cumpăra din Vest, bineînțeles, însă, cum nu era voie să ai valută pe vremea aia, nu se puteau procura în mod legal. Așa că se tot reînregistra pe benzile existente. Cu cât înregistrai mai târziu, cu atât mai mult lăsa de dorit calitatea înregistrărilor. În acei ani, de fapt anii comunismului când era cel mai nasol, era aproape imposibil să obții două săptămâni la Electrecord.

Sigur că trebuiau plasate sarsanalele pline, celor răspunzători, celor care decideau cine înregistrează. Eu mai înregistrasem în București, la Radiodifuziune, însă doar câteva piese, nu un album întreg. Nu știam, deci, ce mă așteaptă. A avea șansa înregistrării unui album era cea mai mare bucurie posibilă la acea vreme - sau, mai bine zis, împlinire - a unui muzician în România - și am avut atunci privilegiul să înregistrăm cu maestrul Teodor Negrescu, cel care înregistra, practic, aproape fiecare trupă a acelor ani în Electrecord. Comparând acea perioada cu cea de azi, sigur că rutina și experiența îți dau altă siguranță. Calitatea înregistrărilor e cu totul alta, azi nu mai e nevoie nici de un studio extrem de dotat, în unele cazuri îți ajunge chiar un Laptop cu software-ul necesar. Noi am înregistrat tobele în Timișoara, restul în studioul lui Adi Popescu, la Paris. Iar în ce privește emoțiile, ei bine, ele sunt aproape tot alea, ca de altfel la fiecare înregistrare. Cred că așa trebuie să fie.

--- 

RiCo de la CZB: Ai studiat artă și design la Timișoara sau la Berlin și cum te-a influențat artistic fiecare dintre aceste centre culturale urbane? 

Christian Podratzky (bas, Rezident Ex, Abra): N-am studiat artă sau design niciunde, dar am făcut 3 ani de liceu la "Arte plastice", în Timișoara… orașul care, de altfel, m-a influențat muzical în adolescență foarte mult. Am crescut urmărind trupe ca Progresiv TM, Post Scriptum, Pro Musica, (pe Phoenix, în anii 70, nu i-am mai prins, din păcate), formații care m-au format, cu muzicieni pe care i-am admirat foarte mult. Cu unii dintre ei am ajuns să cânt mai târziu …a fost formidabil. Mulți ani mai târziu, Berlin-ul m-a influențat enorm din orice punct de vedere artistic. Nici nu se poate altfel, e o explozie de cultură aici, în orice domeniu. Din punctul ăsta de vedere, mă bucur că trăiesc aici, comparativ cu orice alt oraș din Germania. Revenind la design, mi-am dobândit aici singur tot ce știu; acum e o meserie din care îmi câștig în mare parte existența. Sunt Art-Director și Ilustrator și lucrez ca freelancer, în mare parte în Publicitate. E bine.

--- 

CZB: Cum ai ajuns la Berlin? Cum ai găsit Berlinul și în ce perioadă de timp s-a transformat în noua capitală a Germaniei?

Christian Podratzky (Rezident Ex, Abra): A fost mai mult o conjunctură de relații. Berlinul a fost orașul unde am ajuns prima dată în Germania. Mai târziu, le-am văzut cam pe toate celelalte, dar niciunul nu se compară cu Berlin. De aceea, în ce privește Germania, Berlinul este orașul în care mă simt cel mai bine. Este altfel decât restul Germaniei, mai cosmopolit, mai deschis, mai european. Mai ales mentalitatea, aici e ușor altfel decât cea tipic „nemțească“. Îmi place. Partea de est chiar mai mult. Asta e într-o continuă schimbare, cluburile iau locul fabricilor comuniste, care nu mai funcționează, la fiecare colț apare sau dispare un bar, un club, cartierele sunt foarte diferite, unele pline de viață la orice oră din zi sau din noapte. Trăiesc aici de mulți ani și cunosc deja foarte bine orașul ăsta. Dar și natura lui, cu toate pădurile și lacurile din jur. Era clar de la începutul anilor 90 că acest oraș trebuie să fie, în sfârșit, din nou capitala Germaniei.

--- 

CZB: Care era reacția celor din scena muzicală de la Berlin când le spuneai că vii din România?

Christian Podratzky (Rezident Ex): În primul rând, s-au mirat că și în România se făcea muzică rock, că și noi eram la curent cu mai tot ce se întâmplă în materie de muzică rock pe scena internațională. În ce mă privește, m-am obișnuit destul de repede cu mentalitatea lor - chit că nici în ziua de azi nu e a mea - colaborarea mea cu trupele în care cântam pe atunci funcționând foarte bine. Țin minte că vroiau să le arăt video-uri cu unele concerte sau festivaluri în care am cântat în Romania și tare s-au mai mirat de nivelul trupelor, dar și de reacția publicului... :))

--- 

CZB: Cum ai ajuns la Poems for Laila (invitație directă sau concurs)?

Christian Podratzky (Rezident Ex): Era un fel de concurs. Aveau nevoie de basist pentru un turneu. Ei probaseră deja o serie de basiști; în final m-au ales pe mine. Ăștia cântau o muzică cu un puternic iz balcanic - chestie nouă în Occident pe vremea aia - și sigur că eu, român fiind, mă potriveam foarte bine pe atunci la ceea ce făceau. Așa am rămas cu ei vreo patru ani și ceva. Au fost niște ani minunați, a ieșit un album produs de Phil Manzanera la Polydor, pe urmă un Best Of la Universal, o serie de single-uri, concerte și turnee, în cele din urmă am rămas cu ei, până când trupa s-a destrămat pentru prima oară, în '95 sau '96 …nu mai știu exact.

--- 

CZB: Cum te-ai cunoscut cu Tavi Iepan și ce te-a atras la proiectul Rezident-Ex?

Christian Podratzky (Rezident Ex): Pe Tavi îl cunosc de pe la începutul anilor 80, pe când el canta la Autostop (trupă din care mai târziu s-a format Cargo). Ne cunoșteam, desigur, din scena muzicală a Timișorii. Cum ne-am cunoscut exact, nu pot să-ți spun, nu mai țin minte. Tavi avea un Fender Stratocaster adevărat, fapt pentru care îl invidiau mulți muzicieni. Cu timpul ne-am împrietenit, însă, în tot acest timp, nu am cântat niciodată împreună, chit că amândoi ne doream asta. Pe vremea când el cânta la Autostop, eu eram la Impact. Pe urmă, el la Metamorf, eu la Abra. În final, el la Cargo, eu la Pro Musica. Pur și simplu, n-a fost să fie să cântăm împreună. Și așa, după mai mult de 20 de ani, s-a ivit noul proiect, unde, în sfârșit, cântăm împreună. Era pe undeva firesc, zic eu.

--- 

CZB: Cine a avut ideea de concert de lansare la Arenele Romane și ce emoții ați avut înainte să ieșiți pe scenă la concertul de lansare Rezident Ex la București?

Christian Podratzky (Rezident Ex): Nu știu dacă se poate numi „concert de lansare“ cel de la Arenele Romane din București. Asta pentru că au fost concerte în Timișoara și la Vama Veche înaintea acestuia. Că vom cânta la București în septembrie 2012 era clar, însă nu era clar unde. Opțiunile noastre erau Sala Polivalentă sau Arenele Romane. Am ales Arenele …e o atmosfera acolo …culisele acestei locații …e minunat. Ideea nu mai știu a cui a fost; cred că am hotărât împreună. 

Concertul ăsta a fost un concert de o enormă încărcătură emoțională, nu numai din partea publicului, ci și din partea noastră, a fiecăruia dintre noi. Asta a simțit fiecare dintre cei care au fost acolo. A fost un concert pe care nu-l voi uita niciodată, și sper să mai avem parte de asemenea momente cu Rezident Ex.

--- 

CZB: Care a fost primul vinil cumpărat de tine; de câți ani colecționezi viniluri și câte albume ai adunat până în prezent?

Christian Podratzky (Rezident Ex): Care a fost primul vinil cumpărat, chiar nu mai știu. Eu primeam de la o mătușă de-a mea din State casete originale cu muzica rock actuală atunci. Țin minte cât m-am bucurat de Led Zeppelin Physical Graffiti. Albumul ăsta m-a dat peste cap. Nu mai vroiam decât muzică rock, și așa au urmat celelalte. Și cum tot suntem la Led Zep, și la viniluri, albumul live The Song remains the same îl primisem la schimb cu un Alan Parsons Project (țin minte și acum exact!). Cred că l-am ascultat de mii de ori. În Timișoara era un fel de „piață“ de schimburi și vânzări de viniluri la negru, într-un parc unde se adunau rockerii de obicei.

De acolo ne „alimentam“, iar ori de cate ori un prieten sau cunoscut avea un album, îl înregistram urgent. Cu timpul, nu am mai colecționat viniluri, acum am pe calculator tot ce mă interesează. Însă, uneori, când am timp și chef, mai ascult câte un vinil, căldura aia a sunetului nu se poate reda digital, cel puțin asta e părerea mea.

--- 

CZB: Care sunt standard-urile tale preferate din muzica jazz și blues?

Christian Podratzky (Rezident Ex): Aici ți-aș putea răspunde eventual cu instrumentul în mână. Adică muzical. Atunci ți le-aș arăta... :)) Din muzica jazz și, respectiv, blues se trage tot ce cântăm noi acum. Astea ar trebui să fie reperele fiecărui muzician în devenire care se apucă de rock. Astea au fost și bazele fiecărei trupe care în anii 50, 60 sau 70 au avut și încă au ceva de spus, cei la care ne uităm și astăzi cu atâta admirație.

--- 

CZB: Ai mai cântat în trecut cu vreunul de la Rezident Ex în alt proiect muzical și cum te înțelegi din punct de vedere muzical cu Florin Cvașa (ex-Neurotica, Bio)?

Christian Podratzky (Rezident Ex): Culmea e că nu am cântat cu niciunul din Rezident Ex până acum. Trei dintre ei sunt timișoreni ca și mine, și anume Tavi, Adi și Florin. Nu știu cum, dar nu s-a nimerit. Florin face parte dintr-o generație mai tânără. Când noi, ceilalți, cântam deja de ani buni, el practic începea. L-am văzut cu mulți ani mai târziu la Neurotica. Devenise un excelent toboșar, nu- mi închipui unul mai potrivit pentru Rezident Ex. Are un groove și un drive omul ăsta... numai să te uiți la el cum bate, e o plăcere. La fel și a cânta cu el.

--- 

CZB: Cum i-ai caracteriza pe ceilalți colegi de trupă și cum te înțelegi cu ei?

Christian Podratzky (Rezident Ex): Prieteni. Între timp, cu toți. 

Cu cei din Hamburg încerc să mă văd mai des. Matthias e uneori în Berlin, atunci ne vedem, iar ultimul revelion l-am făcut cu Tavi și câțiva prieteni la Hamburg. 

Pe Kempes îl știu de când a început să cânte la Cargo, ne-am întâlnit prin Timișoara sau pe litoral, iar prin anii 90, după ce am plecat eu spre Germania, țin minte că ne-am văzut la Adi, la Paris, la un chef. De atunci i-am urmărit cariera, dar nu ne-am mai revăzut până în 2011. E o plăcere să cânți cu omul asta, un mare sufletist, care ține mult la trupa Rezident Ex, ca și noi toți, de altfel. 

Cum l-am cunoscut pe Tavi, am povestit deja. E un prieten adevărat, cum puțini sunt. Luptă pentru proiectul ăsta, cu mari sacrificii. Am un mare respect pentru el și sunt tare bucuros că îmi este prieten. Un om deosebit. Cu Adi mă cunosc din adolescență. Sau chiar mai înainte...:) El cânta la Metamorf, eu la Impact. Practic, ne „uram“ oficial, dar ne admiram „neoficial“..:)) Era un fel de concurență între trupele astea două de puști pe-atunci. Mai târziu am devenit prieteni buni și chiar era să devenim colegi de trupă, când el a fost întrebat dacă vrea să cânte în Pro Musica, sau când eu am fost întrebat dacă vreau să devin membru Cargo. Niciunul dintre noi nu acceptase însă.

--- 

CZB: De ce consideri că dacă te-ai afla la bifurcația drumului tău din 1990, foarte probabil nu ai mai pleca din Timișoara?

Christian Podratzky (Rezident Ex): E simplu: pur și simplu pentru că iubesc Timișoara. Aici am prieteni din copilărie, și ăștia sunt cei mai buni, aici sunt oamenii cu care mă indentific, mama mea locuiește aici, ar fi multe motive. Când sunt în Timișoara - și sunt destul de des -, mă simt altfel; aici îmi încarc bateriile, aici îmi place să stau cu prietenii la o bere sau, pur și simplu, numai să mă plimb prin oraș. Dacă aș mai fi pus în situația de a alege între a pleca sau nu, foarte probabil că aș rămâne aici. De aceea, abia aștept să vina ziua - și ea va fi curând -, în care ne vom întâlni la Timișoara cu toții, pentru a pune la cale o nouă ispravă Rezident Ex.

--- 

www.facebook.com/c.podratzky

www.christian-podratzky.de

--- 

Interviul CZB cu Ovidiu Ioncu Kempes

http://czb.ro/articol/4394/

-

Interviul CZB cu Tavi Iepan

http://czb.ro/articol/4425/

-

Interviul CZB cu Matthias Lange

http://czb.ro/articol/4521/


--- 

Autor: RiCo

Foto: mahmur.info

--- 

Rezident Ex

  • Ovidiu Ioncu Kempes (voce, ex-Cargo)
  • Tavi Iepan (chitară, ex-Progresiv TM/Autostop/Cargo/Locatarii) 
  • Adrian Popescu (chitară, ex-Metamorf/Cargo) 
  • Christian Podratzky (bas, ex-Pro Musica/Impact/Abra) 
  • Florin Cvașa (tobe, ex-Neurotica) 
  • Matthias Lange (chitară, ex-Metalium/Sinner) 

--- 

www.facebook.com/RezidentEx


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Les Nuages. Bianca Comșa despre colaborarea cu Luna Amară
Les Nuages. Bianca Comșa despre colab...
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records...
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Katatonia (metal progresiv, Suedia)
Katatonia (metal progresiv, Suedia)...
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Renate Roca (PR manager, Electric Castle Festival 2017)
Renate Roca (PR manager, Electric Cast...
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Edmond Lenarth (Booking Manager, Electric Castle Festival)
Edmond Lenarth (Booking Manager, Elect...
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
RE-EDITARE. Celelalte Cuvinte - I
RE-EDITARE. Celelalte Cuvinte - I...
Publicat in: 26.03.2017, Ora: 15:01PM
ÎMPREUNĂ REZISTĂM (partea 4/2016)
ÎMPREUNĂ REZISTĂM (partea 4/2016)...
Publicat in: 01.03.2017, Ora: 10:48AM
Răzvan Slama (Prima Linie)
Răzvan Slama (Prima Linie)...
Publicat in: 16.09.2015, Ora: 06:20AM
Rezident EX colaborează cu bateristul Mark Cross
Rezident EX colaborează cu bateristul...
Publicat in: 26.01.2015, Ora: 06:50AM
BEST MUSIC DESCOPERĂ CĂ MANELELE SUNT PROMOVATE DE CASE DE DISCURI ÎN SEPTEMBRIE 2010
BEST MUSIC DESCOPERĂ CĂ MANELELE SUN...
Publicat in: 13.11.2014, Ora: 06:54AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2021 • Revista De Muzica Online