• czb.ro
Click. Vintage 80's

1885-1920. Tin Pan Alley

1885-1920. Tin Pan Alley

După războiul civil din Statele Unite (războiul de secesine, 1861-1865), se cumpărau în medie 25.000 de piane pe an. În 1887 se estimează că 500.000 de tineri studiau pianul în SUA. Din acest motiv, comerțul cu partituri era o afacere în creștere. În ultimii 15 ani din secolul XIX, New York City s-a transformat în cel mai important centru pentru editurile muzicale - pentru că în aceeași perioadă de timp New York City a devenit cel mai important centru cultural de artă și teatru din Statele Unite. Înainte ca artiști, cântăreți și compozitori să migreze spre New York City, compozitorii și editurile de partituri erau răsfirate în mod echilibrat în mai multe orașe mari din SUA (Chicago, Philadelphia, Cleveland, Cincinnati, Detroit, Boston, St. Louis, New Orleans și Baltimore), centrele cele mai importante fiind cele din statele mai vechi, din est, și în partea de nord, mai bogată și mai populată după câștigarea războiului civil. 

--- 

La finalul secolului 19, legile drepturilor de autor se înnăspresc în Statele Unite. Din acest considerent, echipe de compozitori și producători muzicali se asociază în firme, pentru a crește potențialul câștigurilor din muzică și pentru că nu se mai practica obiceiul de a reorchestra o piesă compusă de altcineva pentru a fi lansată la o editură concurentă.

--- 

De-a lungul anilor, succesul publicațiilor de partituri nu a fost unul constant pentru niciunul și nici o firmă sau nicio echipă de compozitori nu a reușit să pună un monopol pe această piață sau industrie, dar toți și-au deschis un birou la un moment dat pe o lungime de 300m de stradă din Manhattan, poreclită Tin Pan Alley.

--- 

Tin Pan Alley era o bucată de stradă din Manhattan, pe 28th Street, între Fifth Avenue și Sixth Avenue, unde se aflau deja mai multe firme de compozitori și edituri de partituri muzicale pentru pian în 1885. 

--- 

Ceea ce duce în timp la un fel de monopol local al pieselor de succes la firmele din New York City este faptul că atunci când o melodie cu priză la public este compusă în alt oraș, și promovată de către un producător mai mic, aceasta este cumpărată cu drepturi cu tot de către un producător de la New York City.

--- 

De multe ori, compozitorii talentați veneau la Tin Pan Alley să-și prezinte și să-și vândă creațiile artistice. Acestora li se oferea o sumă de bani pentru drepturile de editare și multiplicare a compoziției, cu o clauză în contract prin care firmele aveau dreptul să treacă un compozitor angajat al firmei ca și co-autor al piesei, pentru a mări procentul de câștiguri după vânzarea pieselor.

--- 

Firmele cele mai de succes din acest domeniu au fost: Irving Berlin, Inc., Shapiro, Berstein & Co., Remick Music Co., Robbins Music Corp și E. B. Marks Music Company. Succesul lor se datora promovării muzicii ușoare (popular music, easy listening, ceea ce după anii 50 avea să se numească pop music) prin folosirea unor strategii de studiu al pieței și prin tehnici agresive de comercializare a partiturilor.

--- 

Compozitorii erau angajați cu salarii, iar muzica produsă de ei era deținută (cu drepturi exclusive) de firma pentru care era angajat. Se făceau sondaje pe teren să se afle care gen muzical era mai apreciat de public, iar compozitorii erau rugați să compună în aceste direcții muzicale. Odată compuse, melodiile erau testate de către interpreți la pian, cu audiții cu public, ca să se vadă potențialul de succes al muzicii. Piesele care nu erau agreate de public sau de interpreți erau efectiv aruncate la coș. 

--- 

Astfel, după 1885, se poate considera că muzica populară din Statele Unite devenise instituționalizată. Piesele concepute pe banda rulantă de noua industrie muzicală erau promovate de muzicienii angajați la magazinele de muzică, care le interpretau la pian (la fel cum în zilele noastre muzica nouă poate fi ascultată la căști de pe CD într-un magazin de muzică din occident). Melodiile noi erau deasemenea introduse în piesele moderne de teatru și în schițele comice de Vaudeville pentru a fi promovate la mase (vorbim încă despre epoca dinaintea radioului).

--- 

George Gershwin era unul dintre pianiștii de succes care era folosit de producători să le promoveze piesele noi. Artiștii de mâna a doua și firmele de teatru mai puțin importante trebuiau să cumpere drepturile pentru a folosi un anumit repertoriu de piese în spectacolele lor. 

--- 

Tin Pan Alley a lansat multe melodii populare în anii 1910-1920 cu infuențe de blues și jazz, pe care ascultătorul de rând nu le putea diferenția de piese adevărate ale genului Blues sau Jazz. 

--- 

Se consideră că nașul străzii de edituri muzicale este ziaristul Monroe Rosenfeld, care a comparat zgomotul cântatului simultan la piane în apartamente învecinate fără izolare fonică în blocuri întregi pe o rază de câteva sute de metri - cu lovirea unor tigăi de metal. Expresia Tin Pan Alley este folosită de Monroe Rosenfeld într-o serie întreagă de articole și editoriale semnate de autor în preajma secolului 20.

Tin Pan Alley a prins ca denumire generică pentru primii producători din industria muzicală. 

--- 

Acestea sunt vremurile în care se vând partituri de piese pentru distracția în familie, seara, în jurul pianului. Este epoca premergătoare modei cu ascultatul muzicii de pe plăci de ebonită la patefon. Încă nu există noțiunea albumelor muzicale și a discurilor care pot stoca mai multe piese simultan. Acești producători și editurile muzicale înființate de ei formează bazele sistemului care va fi folosit de casele de discuri la începutul secolului XX. 

--- 

CLICK AICI pentru povestea primelor plăci

http://czb.ro/articol/2305/

--- 

Unii consideră că epoca Tin Pan Alley se încheie odată cu Marele Crah economic din 1929, apariția patefoanelor și a posturilor de radio (ceea ce a dus la scăderea drastică a vânzărilor de partituri). Alții consideră că influența Tin Pan Alley se încheie în anii 1950, odată cu apariția genului rock'n'roll și a artiștilor care-și compun propriile piese de succes.

--- 

Cu timpul, Tin Pan Alley este folosit ca expresie și denumire generică pentru Industria muzicală din SUA.

Prin asociere, Tin Pan Alley este termenul folosit pentru aglomerația mare de producători muzicali care își au sediile pe Denmark St. din Londra. În anii 1920 aceeași stradă găzduiește cele mai multe magazine de muzică din Londra.

--- 

În OCT.2008, ultimul grup de cinci blocuri rămase de pe vremea istorică Tin Pan Alley este scos la vânzare. Acestea (mai exact, cele de la numerele 47, 49, 51, 53 și 55) au fost scoase la vânzare cu 44 milioane $. 

--- 

Autor: RiCo

--- 

Byte. Un grup de firme muzicale din Tin Pan Alley a format un sindicat în 11.IUN.1895 (Music Publishers Association of the United States). Scopul nedeclarat al acestui sindicat a fost să încerce să mărească perioadele de timp valabile pentru deținerea exclusivă a drepturilor de autor stabilite prin Legea internațională a Dreptului de autor din 1891, dar nu a reușit. 

Legea spunea că un compozitor are drepturi exclusive de autor asupra unei piese timp de 24 de ani, iar perioada poate fi prelungită de autor, dacă acesta mai trăiește, cu încă 14 ani.

--- 

The American Society of Composers, Authors and Publishers (ASCAP) se înființează în 1914 pentru a proteja drepturile compozitorilor și a firmelor de producători. Echivalentul nostru ar fi UPFR (Uniunea producătorilor de fonograme di România), înființat după 1996.

http://www.upfr.ro/?lang

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

DANS. Juba
DANS. Juba...
Publicat in: 28.04.2014, Ora: 06:05AM
Teatru de revistă
Teatru de revistă...
Publicat in: 03.03.2014, Ora: 06:22AM
Vaudeville/Vodevile (SUA, 1880-1930)
Vaudeville/Vodevile (SUA, 1880-1930)...
Publicat in: 13.02.2014, Ora: 08:34AM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
(I’m Dreaming Of A) White Christmas. 1941
(I’m Dreaming Of A) White Christmas....
Publicat in: 15.11.2014, Ora: 06:17AM
Music Hall (1830-1963)
Music Hall (1830-1963)...
Publicat in: 09.04.2014, Ora: 06:47AM
Concert saloon (SUA, 1835-1862)
Concert saloon (SUA, 1835-1862)...
Publicat in: 05.04.2014, Ora: 06:40AM
Palace Theatre (1913-1932)
Palace Theatre (1913-1932)...
Publicat in: 17.03.2014, Ora: 06:29AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2018 • Revista De Muzica Online