• czb.ro
Click. Industrie

SUA. Greva muzicienilor din 1942

SUA. Greva muzicienilor din 1942

În afară de breasla lăutarilor din București, din perioada interbelică,

în România nu știu să fi existat vreodată un sindicat al artiștilor.

--- 

În SUA anilor 1940, sindicatul artiștilor (American Federation of Musicians, AFM), condus de trompetistul James Petrillo, se opunea înregistrărilor în studio (se găsise chiar și o expresie pentru acest gen de muzică: canned music, adică, muzică la badog). Problema în anii 1940 era că deja artiștii nu mai câștigau bani din angajamente pentru cântări - sursa lor principală de venituri - iar asta se datora faptului că barurile și cafenelele au început să folosească radioul ca sursă principală de muzică în unele localuri, iar în altele au apărut tonomatele, din care muzica cânta direct de pe plăcile de patefon. Rolul muzicienilor era minimalizat. Vânzarea acestor plăci nu genera aproape niciun fel de venit sigur pentru cei care participau la sesiunile de înregistrare; majoritatea primeau sume fixe pe moment pentru participarea la înregistrare.

--- 

Prin greva organizată, sindicatul artiștilor urmărea să obțină dreptul la redevențe (procente / comisioane procentuale) din plăcile vândute la bucată în magazine. Acești bani urmau să genereze un venit mai sigur pentru muzicienii care rămâneau fără slujbă.

--- 

James Petrillo dorea de ani de zile ca muzicienii să fie răsplătiți cu redevențe din vânzarea plăcilor. Ca președinte al filialei sindicatului din Chicago, organizase prima grevă locală în acest sens în 1937, fiind promovat și ales președinte al sindicatului pe plan național în 1940. Când a anunțat faptul că greva va începe la miezul nopții în 31.IUL.1942, puțini au fost cei care l-au luat în serios. 

--- 

Casele de discuri au înregistrat câte piese noi au putut în perioada din preajma grevei anunțate. În perioada grevei, aceste case de discuri au lansat piesele înregistrate în această perioadă alături de alte piese mai vechi pe care le-au re-lansat pe piață. 

--- 

La începutul lunii iulie, casele de discuri și-au dat seama că James Petrillo nu glumea, și au început să înregistreze piese muzicale de rezervă pentru perioada grevei cu toate numele mari ale vremurilor în primele două săptămâni ale lunii iulie 1942 (exemple fiind Bing Crosby, Tommy Dorsey, Jimmy Dorsey, Guy Lombardo și Glen Miller, printre mulți alții). 

--- 

Byte. În cazul lui Glen Miller, acestea aveau să fie ultimele înregistrări ca șef de orchestră. Avionul cu care zbura talentatul compozitor și dirijor, la 40 de ani, peste Canalul Mânecii, se pierde fără urmă, în 15.DEC.1944.

--- 

În ultima săptămână dinaintea grevei, au fost chemate în studio mai multe nume sonore ale vremii, dintre care amintim de: Bing Crosby (din nou), Duke Ellington, Dinah Shore, Benny Goodman, Judy Garland și Count Basie.

--- 

Timp de peste un an de zile nu s-au realizat niciun fel de înregistrări de către artiștii care erau membrii ai sindicatului. Singurul grup important de muzicieni care nu era înscris în sindicatul american a fost orchestra filarmonică The Boston Symphony Orhchestra.

--- 

Una dintre piesele care a avut succes fiind relansată este All or Nothing at All (Harry James, Columbia). 

--- 



--- 

Byte. All or Nothing at All fusese înregistrată inițial în 1939. Harry James este menționat atunci ca solist principal, iar Frank Sinatra (fiind la debut în perioada respectivă) este trecut mai mic. S-au vândut inițial vreo 5.000 de plăci ale melodiei în 1939.

Patru ani mai târziu, aceeași piesă, re-editată de Columbia, într-un moment când Frank Sinatra devenise un nume cunoscut, apare cu numele lui Frank Sinatra scris mare și cel al lui Harry James scris mic. Re-editarea respectivă a staționat în top-ul vânzărilor timp de 18 săptămâni, ajungând pe locul 1 în 2.IUN.1943.

--- 

Cu greva prelungită în noul an, orchestrele instrumentale erau înlocuite cu coruri de voci. Un astfel de exemplu ar fi Goodbye Sue, înregistrat de Perry Como în 1943.  



--- 

Frank Sinatra și Bing Crosby au fost exemple de soliști care au lansat piese fără acompaniament muzical (la vremea respectivă, soliștii nu erau înscriși în sindicat pentru că …nu erau considerați muzicieni). 

--- 

Retrospectiv, se consideră că anumite case de producție angajau tineri pentru a protesta în fața geamului de la hotelul unde se știa că locuiește James Petrillo. Aceștia scandau: Look at the dough he has, and he won’t let us have records (uită-te la câți bani are - și nu ne mai lasă să avem plăci). 

--- 

Singura excepție permisă în timpul grevei au fost înregistrările cu muzică făcute exclusiv pentru soldații plecați la război în afara granițelor țării (victory discs sau V-Discs).

--- 

Pe rând, casele de discuri au cedat condițiilor cerute de greviști (Decca și Capitol s-au înțeles cu AFM în 11.OCT.1943; RCA Victor și Columbia au acceptat noile condiții în 11.NOV.1944).

--- 

--- 

Efectele asupra muzicii

La începutul anilor '40, artiști de jazz, precum Charlie Parker și Dizzy Gilespie au început să experimenteze, să improvizeze și să schimbe modul clasic în care se compuneau și interpetau piesele. O locație legendară a timpurilor, considerată laboratorul acestor experimente muzicale, a fost clubul de jazz Minton’s Playhouse, din cartierul newyorkez Harlem. 

În acești ani muzica jazz a evoluat în două curente distincte: cea nostalgică, influențată de Hot Jazz-ul din New Orleans - denumită Dixieland, și genul nou, experimental, având ca sursă de inspirație Swing-ul - denumit Bebop.

--- 

Astfel, datorită pauzei de înregistrări, nu există o documentare muzicală exactă a începuturilor genului Bebop și modul în care a evoluat în forma comercială cunoscută după încheierea grevei. 

--- 

Momentul în care SUA a intrat oficial în război în 8.DEC.1941 este momentul în care a început declinul formațiilor Big Band (the Big Band Era), care erau la modă și de mare succes până în acel moment în SUA. Mulți tineri (în special cei de culoare) au fost înscriși în armată să lupte în război, iar numărul muzicienilor rămași activi pe scenă a scăzut drastic. Posibilitatea de a se organiza turnee sau rute de concerte în SUA a devenit foarte limitată din cauza impozitului mărit de guvern la benzină în anii de război.

--- 

Până în iarna anului 1944, era orchestrelor extinse încetase, iar ansamblurile rămase nu mai puteau concura din punct de vedere comercial cu noile vedete ale scenei muzicale: soliștii vocali, care au rămas activi pe piață prin înregistrările făcute în acest timp.

--- 

În 1945, muzicienii de jazz care nu trecuseră între timp pe ritmurile Bebop erau considerați desueți (li se spunea moldy figs, adică smochine putrezite). 

--- 

Greva nu i-a afectat pe muzicienii care cântau în direct la radio, în concerte sau (după 27.OCT.1943) pe înregistrări speciale făcute strict pentru export soldaților americani aflați pe front sau în afara granițelor țării (pentru așa numitele V-Discs). Au existat însă amenințări din partea sindicatului posturilor de radio care înregistrau emisiuni pentru reluări.

--- 

Martin Block de la (postul radio) WNEW (care putea fi ascultată într-o regiune care acoperea parte din statele New York, New Jersey și Connecticut), care prezenta emisiunea populară Make Believe Ballroom, avea nevoie de muzică nouă și a reușit să facă rost de înregistrări produse în Anglia pentru emisiunea lui. Orchestra casei radio a intrat însă în grevă față de postul radio unde era angajată pentru ca să nu se dea muzică înregistrată după data de 1.AUG.1942 pe post.

--- 

Frank Sinatra a fost un caz particular care a ieșit mai mult în evidență datorită grevei muzicienilor.

--- 

Frank Sinatra. You'll Never Know 



--- 

Byte. Frank Sinatra a părăsit orchestra lui Tommy Dorsey în 1942, semnând ca artist solo cu Columbia în 1.IUN.1943 (când greva avea deja o vechime de 10 luni). În timp ce nu se mai făceau înregistrări noi, Frank Sinatra a fost foarte activ la radio (fiind angajat să cânte în emisiunea Your Hit Parade) și pe scenă (povestea debutului său pe scena de la teatrul Paramount Theater din New York în 30.DEC.1942 a devenit legendară). 

--- 

Înainte de grevă, clasamentele muzicale erau dominate de ansambluri (Big Bands), solistul sau solista fiind considerate doar simple accesorii muzicale pentru compozițiile interpretate de orchestre. Deoarece în timpul grevei, instrumentiștii nu puteau înregistra piese noi, iar soliștii au început să lanseze piese pe cont propriu, chiar fără orchestrație, aceștia au început să iasă în evidență. Astfel, s-au inversat rolurile, solistul devenind vedeta, iar ansamblul devenind …trupa de spate - în SUA anilor 1940.

--- 

Byte. Dacă este să comparăm modul în care se compunea o piesă, înainte de grevă, orchestra începea piesa, iar solistul sau solista apărea undeva la mijlocul piesei, pe refren. După grevă, piesele începeau cu versuri cântate de solist sau solistă, iar orchestra devenea mai zgomotoasă la mijlocul melodiei, în jurul refrenului.

--- 

La concertul lui Frank Sinatra din 30.IAN.1942, artistul era trecut cu numele în cea de a treia poziție pe afiș, și deși era cel mai cunoscut glas din SUA în acel moment, Benny Goodman, liderul orchestrei și capul de afiș din seara respectivă nu auzise încă de acest nume. 

Benny Goodman l-a prezentat pe Frank Sinatra și sala a fost în delir, aplaudând solistul 5 minute în șir. Sala a continuat să aplaude insistent după fiecare piesă cântată de Sinatra. Pentru prima dată, Benny Goodman și orchestra lui s-au simțit împinși de public, metaforic vorbind, în fundalul scenei.

--- 

Un detaliu despre care nu se prea discută, legat de această grevă, este că materialul din care sunt turnate plăcile, ebonita, este deasemenea disponibil în cantități limitate în timpul războiului. Asta mă face pe mine să cred că poate greva (care pentru două din cele patru mari case de discuri de atunci a durat peste doi ani de zile) a fost organizată cu aprobarea tacită a guvernului american ca publicul să suporte o perioadă lipsită de înregistrări muzicale fără alte proteste sau acțiuni civile.

--- 

Ca să încheiem subiectul cu Frank Sinatra, la înregistrările din timpul grevei, realizate la Columbia, s-a colaborat cu aranjorul Alec Wilder, care a coordonat corul de voci. În sesiunile de înregistrare din 7 și 22.IUN, 5.AUG și 10.NOV.1943 s-au realizat nouă piese, dintre care șapte au intrat în clasamentul vânzărilor ale vremii.

--- 

--- 

Casele de discuri care nu aveau un repertoriu prea mare de piese arhivate (Decca și Capitol - cea din urmă fiind înființată cu două luni înainte să înceapă greva) s-au înțeles cu sindicatul la noile condiții de redevențe acordate muzicienilor pentru înregistrările de studio în 11.OCT.1943.

RCA Victor și Columbia au rezistat mai mult presiunilor din partea muzicienilor, dar au cedat noilor condiții de lucru pentru faptul că deja concurența lor era activă pe piață cu înregistrări noi de peste un an de zile (acestea au semnat noua convenție cu American Federation of Musicians în 11.NOV.1944).

Prin convențiile semnate, orice artist putea să fie liber de orice fel de contract exclusiv cu o casă de discuri în cazul unei viitoare greve intentate împotriva anumitor case de discuri.

--- 

Finalul grevei nu a însemnat însă și finalul luptei pentru drepturile de autor cuvenite muzicienilor de pe urma înregistrărilor. Odată cu accesul publicului la televizoare produse în masă, o grevă similară a muzicienilor a fost organizată împotriva televiziunilor (pentru ca acestea să achite drepturile de autor). Greva aceasta a durat aproape un an de zile și s-a încheiat în 14.DEC.1948. 

--- 

(compilare, traducere și adaptare: RiCo)

Foto principal: Boston Symhony Orchestra

Foto 1: James Petrillo pe coperta Time Magazine

Foto 2: Frank Sinatra, cca. 1940

Foto 3: Un exemplu de etichetă V-disc

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Finala GBOB România 2016
Finala GBOB România 2016...
Publicat in: 14.12.2016, Ora: 14:00PM
Eurock Christmas
Eurock Christmas ...
Publicat in: 06.12.2016, Ora: 09:56AM
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS NAȚIONAL de muzică
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS...
Publicat in: 01.11.2016, Ora: 08:18AM
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinului
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinul...
Publicat in: 18.10.2016, Ora: 07:05AM
ÎN PREMIERĂ la Suceava. Semifinala GBOB Bucovina
ÎN PREMIERĂ la Suceava. Semifinala G...
Publicat in: 12.09.2016, Ora: 14:35PM
2016.JUN.16-18. American Federation of Musicians Awards Gala
2016.JUN.16-18. American Federation of...
Publicat in: 04.01.2016, Ora: 06:23AM
FRANK SINATRA II : SINATRA IN HOLLYWOOD + GUESTS
FRANK SINATRA II : SINATRA IN HOLLYWOO...
Publicat in: 02.10.2015, Ora: 06:44AM
Majors under trial for copyright infringement
Majors under trial for copyright infri...
Publicat in: 21.09.2015, Ora: 06:15AM
(I’m Dreaming Of A) White Christmas. 1941
(I’m Dreaming Of A) White Christmas....
Publicat in: 15.11.2014, Ora: 06:17AM
NEW RELEASE. Diane Schuur. I Remember You (with love to Stan and Frank)
NEW RELEASE. Diane Schuur. I Remember ...
Publicat in: 05.06.2014, Ora: 06:04AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online