• czb.ro
Byte. Parerea Mea

Contraatac la Florin Grozea. Top 10 motive pentru care casele de discuri nu merită să dispară. p.2

Publicat in: 23.11.2012, 06:18AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 712
Etichete: Case De Discuri, Diana Singer, Electrecord, Florin Grozea, Hi-q, Hituri, Monden.info, Youtube
Contraatac la Florin Grozea. Top 10 motive pentru care casele de discuri nu merită să dispară. p.2

Pe Blogul personal al lui Florin Grozea (o treime din Hi-Q), am dat peste un editorial intitulat Top 10 motive pentru care casele de discuri merită să dispară. Titlul este pe atât de şocant pe cât este conţinutul de extremist.

Am scris deja părerea mea la primele cinci puncte din lista artistului. Astăzi urmează următoarele cinci.

CLICK AICI PENTRU PRIMA PARTE

6. Azi… artistul găsește alte modalități de a câștiga din munca lui fără să mai ceară ajutorul caselor de discuri, pentru că există lucruri mai importante decât prețul zero. Artistul are dreptate. Cunosc mulţi artişti clujeni care au proiecte muzicale proaspete, îndrăzneţe, apreciate de un anumit public, cu mare potenţial … dar care nu au reuşit să iasă din anonimat … pentru că ele folosesc metoda lui Florin Grozea de a vinde muzica cu prețul zero pe net şi numai de a presta pe bani … dar concertele nu sunt nici atât de bine plătite sau de numeroase – şi atunci modalităţile fireşti ale artistului de a câştiga este printr-un loc de muncă, cu carte de muncă, care-i răpeşte din timpul creativ în sala de repetiţie şi-i limitează numărul de zile pe săptămână în care ar putea călători în diverse localităţi să îşi promoveze muzica în stil independent şi LIBER de contract în domeniul din care şi-ar dori să îşi căştige existenţa..

7. Orice copil de 16 ani e mai informat decât angajații caselor de discuri pentru că știe care va fi următorul hit cu 6 luni înaintea ’profesioniștilor’. Copilul care poate îşi face o trupă, cântă în engleză într-un beci mucegăit de casă de cultură şi urmăreşte topurile din străinătate - nu are cântări, iar proiectul lui muzical moare în anonimat atunci când termină liceul-facultatea sau se însoară. Profesioniştii decid ce devine hit în ţara noastră. Din păcate, reproşul ce l-aş avea la acest capitol este ignoranţa profesioniştilor pentru scena alternativă, descoperirea de noi talente şi din provincia la mai mult de două ore depărtare de Capitală şi lipsa de interes pentru cultivarea unui public care să aprecieze şi alte genuri muzicale sau care să îşi dorească să descopere muzică nouă. Genurile de muzică promovate la radio şi TV sunt monotone. Hiturile semnate de aceeaşi mână de producători sunt prea repetitive. La fel ca şi copiii lui Florin Grozea, casele de discuri urmăresc trendul muzical şi influenţează topurile din ţările învecinate nouă. Cred că aici artistul trebuia să fie mai specific cu genurile muzicale şi zona geografică la care se referă.

8. Ani de zile casele de discuri ne-au intoxicat cu ideea că ’muzica e pe moarte’! Azi… se ascultă și se compune mai multă muzică decât oricând, nișele se diversifică și artiștii talentați dau lovitura zilnic. Muzica nu mai este o prioritate atât de mare pentru modul în care tineretul îşi petrece timpul liber. Există multe alte tentaţii, precum internetul, jocurile de calculator, etc. În altă ordine de idei, dar legat de acest subiect, casele de discuri se îngroapă singure în valea lipsei de vânzări prin lipsa de diversitate muzicală ce o oferă şi albumele de 80 de minute lipsite de mesaj, substanţă şi diversitate de ritmuri. Casele de discuri româneşti nu au ştiut să îşi calculeze o strategie de marketing pe termen lung şi şi-au săpat singure afacerea în momentul în care produceau hituri asemănătoare compuse de acelaşi om şi interpretate în stiluri asemănătoare de câte trei-patru proiecte cu nume diferite, alte feţe, dar aceleaşi ritmuri şi muzică fără mesaj. Directivele ce le au în 2010, că sunt gândite sau nu pe termen scurt, vor afecta mai departe succesul sau lipsa lui în anii care vor urma. Nu poţi da omului ceea ce îşi doreşte să asculte la infinit. De aici vine lipsa de diversitate a muzicii proiectelor muzicale promovate şi lipsa de curiozitate pentru nou din partea potenţialului consumator de muzică.

9. Casele de discuri au dat în judecată și au hărțuit cei mai importanți clienți ai lor: fanii artiștilor. Internetul este o oportunitate pentru producători și pentru artiști, nu este o problemă! Sunt perfect de acord cu punctul 9. Cel mai bun exemplu este cel al trupei de comedie Monty Python, care şi-a urcat pe YouTube absolut toate schiţele de umor din serialul de comedie britancă difuzat la BBC între 1968 şi 1974. Monty Python a vândut setul de episoade foarte bine în continuare, în magazine şi prin internet, tocmai, pentru că a dat şansa publicului să descopere poantele realizate de ei de-a lungul timpului. Pe plan muzical avem deja atâtea exemple de artişti mari care îşi permit să dea muzica gratis la descărcat de pe net, în schimbul unor sume la latitudinea fanilor… în acelaşi timp lansând ediţii limitate ale albumelor special pentru audiofili, care se vând ca pâinea caldă la sume mai mari decât în magazin. Acest sistem funcţionează însă pentru artiştii mari, lansaţi de mult, cu un repertoriu impresionant şi de succes la publicul lor de nişă. Acelaşi lucru NU este valabil pentru debutanţi şi cvasi-necunoscuţi…

10. Monden.Info a devenit în doar 3 ani… o casă de discuri! Azi… bloggerii pasionați precum Pyuric sunt cei care vor bate cuiele în coșciugul caselor de discuri anacronice. Nu este vorba de bătut cuie în coşciugul nimănui. Iarăşi, repet, este cazul ca unele persoane de la casele de discuri să devină mai deschise lumii din jurul lor. Monden.Info poate fi considerat un independent, sau o casă de discuri la nivel mediu, dacă are impact la un grup mai mare de populaţie. Doar cei care pot influenţa mass media sau care pot obţine difuzări la radio şi TV pot fi consideraţi majori. Aceştia conduc sistemul de valori al majorităţii populaţiei. Pot trăi în paralel casele de discuri cu distribuţie clasică, off-line cu cele cu distribuţie on-line sau ambele pot avea ambele mijloace de distribuţie, etc. Industria va fi ceea ce îşi vor dori cei pasionaţi de muzică să devină. Consider că avem o industrie în formare, la 20 de ani după “eliberare”.

În concluzie, acest Top10 scris de Florin Grozea împotriva colaborării cu casele de discuri nu vine cu motive fondate, ci păreri subiective, tratate într-un mod superficial, fără analiza atentă a întregului sistem de funcţionare.

Este uşor ca artist cu o vechime în industrie, relaţii şi experienţă, să vii şi să spui The Hell with the Record Industry

CLICK AICI SĂ CITIȚI TOP 10 Florin Grozea pe această temă

Exemple concrete de succese datorate caselor de discuri

  • Cel mai bun exemplu din ultimii ani este Luna amară (la care eu, autorul revistei de critică muzicală on-line ClickZoomBytes, m-am ocupat personal de Management în primii şapte ani de la înfiinţare). Am vrut neapărat să ajung să semnez cu un major. Am stat aproape 5 ani pe tuşă, şi am reuşit contractul cu Roton, prin Rebel Music (care la vremea respectivă se ocupa de Paraziţii). Dacă nu exista promovarea prin major şi distribuţia anacronă (off-line) a primelor două albume de studio Luna amară iar dacă cele trei videoclipuri (Ego nr.4, Folclor, Loc Lipsă) nu ar fi fost difuzate prin relaţiile casei de discuri majoră la Atomic TV, MTV, etc. cu articole apărute în mai multe reviste printglossy, prezentarea albumelor la alte reviste de gen şi apariţii în emisiuni matinale datorate influenţei producătorilor mai sus numiţi, Luna amară nu ar fi ajuns să fie cea mai reprezentativă trupă pe nişa ei de muzică alternativă, live, rock. Am atâtea exemple de formaţii locale clujene care s-au înfiinţat în aceeaşi perioadă, cu compoziţii de impact melodioase, cu mesaj, dar care au bătut pasul pe loc şi s-au spart pentru că nu au reuşit să ajungă să semneze cu o casă de discuri din Bucureşti, cu promovarea adiacentă.

Alte exemple perfecte pentru care merită lucrat&colaborat cu o casă de discuri majoră sunt

  • Vama Veche. Nu mă mai trageţi pe dreapta. Media Pro Music. 2000
  • Paraziţii. Shoot Yourself (Playback poate si o surdomută). Rebel Music/Roton. 2001
  • Cargo. Ploaia. Media Pro Music. 2005

Aceleaşi piese, lansate independent în condiţiile actuale, doar prin intermediul YouTube, nu ar fi avut acelaşi succes la public. Lumea în general este reticentă la nou şi nu are curiozitatea sau timpul să dea click pe linkuri.

La toate formaţiile mai sus menţionate a funcţionat sistemul reticent al industriei, care le acordă acum prioritate pe scenele mari ale diverselor festivaluri (da, chiar şi Vama şi Trupa Veche). Succesul acestor formaţii se datorează inerţiei pieţei în care nu se lansează vedete noi (an de an) şi a lipsei de intuiţie al organizatorilor, care evită să se rişte să cheme artişti mai de actualitate în programele gândite de ei. Astfel, aceleaşi formaţii cântă an de an la aceleaşi sărbători, fie ele câmpeneşti sau orăşeneşti. Asta în schimb duce la lipsa de curiozitate pentru nou al generaţiilor care urmează. Cred că este corect de apreciat faptul că nici una din aceste formaţii nu a mai reuşit să se impună pe piaţă, la radio, TV … sau pe net – cu o piesă sau un album care să depăşească succesul celor lansate anterior prin casele mari de discuri la care au fost semnate.

Cred că aceasta este dovada pentru care orice tânăr artist care îşi doreşte să trăiască din muzică ar trebui să îşi dorească să ajungă semnat la un major.

Eu propun schimbarea mentalităţii caselor de discuri.

Un exemplu concret prin care Casa Majoră de discuri Roton s-a dovedit reticentă la nou vine de pe vremea când am lucrat pentru Luna amară la lansarea albumului Loc Lipsă (2006). Am cerut să se facă digipack pentru ambalajul produsului final. Deşi era mai ieftin de produs, am primit răspuns că nu se poate pentru că este un format neconvenţional. Cinci ani mai târziu, MediaPro Music numai astfel de produse CD lansează pe piaţă (exemple recente fiind Horia Brenciu 37 sau Mădălina Manole O 9 Mădălină).

Un alt exemplu de reticenţă poate fi lipsa lansării de viniluri pe o piaţă care iubeşte DJii. Avem o fabrică de viniluri … deținută de Electrecord. Nu ştiu în ce stare se află maşinăriile, dar acum 7 ani, halele stăteau goale, îngropate în praf şi neglijate (dacă mai ţin bine minte, pe Strada Timişoarei din Bucureşti).

În 2008, pe piaţa internaţională, popularitatea vinilului a revenit cu 2,9 milioane de unităţi vândute. Aceasta este cea mai mare cifră de producţie de viniluri înregistrată după 1998! Vinilurile în 2010 sunt apreciate de tinerii adulţi, DJ şi audiofili, pe o gamă diversă de genuri muzicale. Vinilul a fost reintrodus pe piaţă în special pentru muzica Indie (de profil independent) şi alternativă. Doar anumiţi artişti de succes şi-au imprimat noile lansări şi în format vinil, dar numărul lor creşte din nou de la an la an.

Înțeleg de ce Florin Grozea era necăjit în 2010 - dar tot datorită caselor de discuri majore (inițial Roton, apoi CAT Music, formația brașoveană Hi-Q a devenit cunoscută pe plan național). Deși artistul a atacat sistemul anacronic, ÎN 2012, HITUL Soare ESTE PROMOVAT DE CĂTRE UN MAJOR, CAT Music! Este păcat că Industria nu funcţionează încă la noi, dar rezolvarea problemei nu vine prin a nega existenţa rostului sau puterii caselor de discuri pe piaţă. Dacă vrei să faci ceva concret, trebuie să porneşti în a sprijini industria şi a face ceva constructiv în sensul în care doreşti să funcţioneze această industrie. Pentru asta am şi înfiinţat şi ClickZoomBytes. Pentru că într-o industrie normală cu pretenţia la evoluţie este nevoie de critică – pozitivă și negativă, iar lucrurile trebuie spuse pe nume. Multor formaţii, neobişnuite cu critica în sens negativ, nu le convine această critică şi se simt atacate, neînţelegând rostul acestui mod de critică constructivă. Prea multe lucruri s-au făcut în lipsă de transparenţă în ultimii 20 – 65 – 95 – 500 de ani la noi în ţară. Suntem un popor de frustraţi cronici, care nu mai ştim în cine să credem sau ce trebuie luat pe bune.

--- 

Autor: RiCo

16.OCT.2010

--- 

--- 

BYTE. Actualizare

Florin Grozea (Hi-Q): Articolul meu “Top 10 motive pentru care casele de discuri merită să dispară” a creat controverse, atât în tabăra pro, cât și în tabăra contra. Unii n-au înțeles că vorbeam despre companiile care produc și vând CD-uri (discuri) nu despre casele de producție sau de impresariat. Totuși, popularitatea articolului arată cât de actual și de sensibil este subiectul.

--- 

Ulterior, pe bogul său, Florin Grozea a preluat în totalitate un articol scris de Diana Singer (pe care am cunoscut-o ca director administrativ la Uniplus Radio în 1993), scris pe aceeași temă și având ca sursă de inspirație același subiect. 

POZA principală: Vinyl Emporium, Manchester UK

www.floringrozea.com/2010/09/16/diana-singer-top-10-motive-pentru-care-nu-mi-as-face-casa-de-discuri/

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Humbug
NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Hu...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea Muzica Europei
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea ...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Primul Festival Tribute din România
Primul Festival Tribute din România...
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Rammstein/Lindemann în 2015
Rammstein/Lindemann în 2015...
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
RE-EDITARE. Celelalte Cuvinte - I
RE-EDITARE. Celelalte Cuvinte - I...
Publicat in: 26.03.2017, Ora: 15:01PM
Renate Roca (PR manager, Electric Castle Festival 2017)
Renate Roca (PR manager, Electric Cast...
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Răzvan Slama (Prima Linie)
Răzvan Slama (Prima Linie)...
Publicat in: 16.09.2015, Ora: 06:20AM
BEST MUSIC DESCOPERĂ CĂ MANELELE SUNT PROMOVATE DE CASE DE DISCURI ÎN SEPTEMBRIE 2010
BEST MUSIC DESCOPERĂ CĂ MANELELE SUN...
Publicat in: 13.11.2014, Ora: 06:54AM
NOU ALBUM. Alexandru Andries. Interioare. 30 de ani
NOU ALBUM. Alexandru Andries. Interioa...
Publicat in: 10.05.2014, Ora: 06:25AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2018 • Revista De Muzica Online