• czb.ro
Byte. Parerea Mea

Contraatac la Florin Grozea. Top 10 motive pentru care casele de discuri nu merită să dispară. p.1

Publicat in: 16.11.2012, 06:58AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 1
Vizualizari: 827
Etichete: Florin Grozea, Hi-q, Ipod, Mp3
Contraatac la Florin Grozea. Top 10 motive pentru care casele de discuri nu merită să dispară. p.1

Pe Blogul personal al lui Florin Grozea (jumătate din Hi-Q în 2010 - actualmente o treime - compozitor, antreprenor, săgetător), am dat peste un editorial intitulat Top 10 motive pentru care casele de discuri merită să dispară. Titlul este pe atât de şocant pe cât este conţinutul de extremist.

CLICK AICI SĂ CITIȚI TOP 10 Florin Grozea pe aceastムtemăƒ

De câteva săptămâni mi-am propus să contracarez cele 10 motive ridicate la fileu de către Florin Grozea în 12.SEP.2010. Acum am avut timpul necesar pentru asta:

  1. Florin Grozea porneşte de la Teatru şi ajunge la iPod, înloc să explice fenomenul de la cilindrul fonografic la mp3. Punctul 1 nu spune nimic relevant.
  2. artiștii primesc maxim 9% din prețul unui CD, restul îi iau intermediarii iar felia cea mai mare o ia casa de discuri. De acord. Dar, Florin Grozea nu menţionează faptul că odată cu popularitatea, vechimea şi dovada succesului, un artist îşi poate renegocia cifra de redevenţe. Holograf ştiu că a primit cel mai mult sub contract cu o casă de discuri, 25% (la MediaPro Music, prin 2000). Mai există şi alte alternative, cum ar fi ca artistul să îşi înfiinţeze propria casă de discuri şi să adere sub licenţă muzica sau înregistrările pentru multiplicare şi distribuţie unui major. Astfel procedează OCS cu A&A Records de ani de zile. Riscul sau profitul se împarte astfel cât de cât mai echilibrat şi artistul beneficiază de motoarele de promovare ale casei de discuri (că de fapt casa de discuri de aceea şi ia felia mai mare din tort, pentru că se achită sume de bani pentru distribuţie, lansare, reclamă şi relaţiile din presă şi televiziune … pentru promovare). Deci, Florin arată cu degetul doar spre un mic aspect al întregii afaceri, cu săracul artistul debutant cvasi-necunoscut care semnează pentru primul album la o casă de discuri.
  3. Casele de discuri au descoperit o nouă metodă de distribuție: ziarele – o altă industrie pe moarte! OK. Distribuţia. Aici se atacă două probleme. 1. Distribuţia directă a caselor de discuri: Propun schimbarea mentalităţii patronilor de magazine. Reţelele de distribuţie nu pot fi extinse pentru că nu avem magazine de specialitate, iar raioanele de muzică din magazinele care pot avea şi un astfel de profil (librării, magazine de electrocasnice) sunt neîncăpătoare pentru toate titlurile lansate pe piaţă, chiar şi în perioada asta de criză. Ar trebui titlurile ordonate pe genuri de muzică … nu este suficient că se caută o ordine cât de cât alfabetică acolo unde pop-dance-rockul ocupă tot atâta spaţiu cât popular-tradiţionalele. Marketing-ul este defectuos din lipsa de cultură în acest domeniu al muzicii actuale. Patronii de magazine care vând televizoare sau patronii de benzinării sau patronii de chioşcuri de ziare nu se pricep la muzică. Este normal că ei vor opta să expună şase casete de manele şi niciuna cu rock, poate şi din motive subiective. Cel mai concret exemplu pozitiv la acest punct este casa de discuri A&A, care în timp, şi-a dezvoltat o reţea de Librării, Cărtureşti, unde îşi pot distribui şi titlurile internaţionale, licenţiate de la Warner, şi formaţiile autohtone pe care le promovează (în momentul în care recitim acest articol, A&A Records nu mai reprezintă interesele casei de discuri Warner Music în România). Aici se găsesc şi albumele lansate de SoftRecords, şi de la alte case de discuri independente sau majore. Există un adaos mare, pentru că vânzarea de materiale audio nu aduce un profit mare … în România avem puţini audiofili care înţeleg valoarea CD-ului sau a vinilului. 2. Distribuţia prin presa off-line. Cei din domeniu ştiu că departamentele de marketing de la firmele multinaţionale din România apreciază mai mult presa de tipar decât presa virtuală. Totodată, este o problemă studiată şi dovedită în occident deja că omul se simte mai comod şi în largul lui citind de pe hârtie decât de pe ecranul unui monitor.
  4. Muzica e o artă, nu un produs. Muzica a fost mereu un produs. Pe vremea lui Bach sau Mozart, cine avea muzica mai apreciată, era invitat să petreacă luni de zile la castelul unui rege, împărat sau conte, să ţină concerte seară de seară pentru familia şi curtea regală. Cu tot respectul pentru aceşti artişti, dar erau produsul muzicii lor. În momentul în care muzica lor nu mai era “la modă”, rămâneau pe drumuri. Artistul a ocupat mereu un rol preferenţial în societate, chiar dacă este vorba de ministrel sau cel care bătea la tobă să dea tonul marşului armatei … şi nu era obligat să îşi rişte viaţa pentru ţară în prima linie… După produsul dezvoltat în anii 1880 (cilindrul de patefon sau placa de ebonită), artiştii au putut căştiga de pe urma talentului lor componistic. Nu cred că Madonna, Britney Spears, Metallica sau Pink ar fi de acord cu Florin Grozea. În orice societate normală, cifrele de vânzări se corelează cu gradul de popularitate al unui artist (desigur, vorbim de o societate civilizată, unde produsul nu îţi este vârât pe gât în cadrul unui preţ de două ori mai scump la biletul de concert, pe motivul că săracul artist este underground sau independent!). Majoritatea artiştilor europeni cu adevărat independenţi, care susţin trasee de cântări de club în diverse ţări unde încearcă să debuteze, depind în oarecare măsură şi de vânzările la concert al merchandising-ului (produsele pe care Florin Grozea le detestă: tricouri, autocolante, afişe, CD-uri). Acestea oferă venituri suplimentare pe trasee pentru a acoperi cheltuieli ce ţin de transport, masă, cazare sau bani de buzunar!
  5. Casele de discuri se ocupă de zeci, uneori sute de artiști în același timp şi nu au timp de fiecare artist în parte. Uneori trupele se promovează și se ajută între ele, mânate de același țel, crezând în același viitor. Foarte adevărat. La casele mari de discuri, şansa să fii luat în seamă ca artist debutant sau de gen neconvenţional este mică. Trebuie să dai din coate şi să dovedeşti că merită să fii luat în seamă, aşa cum a făcut Compact în 1982, Vama Veche în 2000 sau Florin Chilian în 2009. E normal ca o casă de discuri, care este în esenţă o afacere privată, să investească mai mult timp, energie şi investiţii în trupele cap de serie, pentru a spori profitul potenţial prin câştigurile generate de muzica lor. Este mult mai bine să fii semnat şi luat în seamă de o casă mică de discuri … doar că la noi industria nu este încă suficient de puternică să avem stratificarea artiştilor pe genuri, cote reale, spaţii de concert şi case de discuri … terenul este încă virgin, iar Florin Grozea face abstracţie de toată tevatura asta, probabil pentru că a depăşit de mult etapa de debutant – necunoscut. La asta se mai adaugă faptul că fiecare artist şi fiecare proiect muzical îşi are propriul drum de făcut, iar de cele mai multe ori, situaţiile nu se repetă. Revenind la partea 2 de la punctul 5, nu ştiu în ce măsură Florin Grozea se referă aici la practica unor cercuri de interese, sau conceptul de o mână spală pe alta … dar eu ştiu sigur că există grupări de artişti care se vorbesc de rău pe la spate sau se sapă – şi nu se ajută – reciproc. Din păcate, de-a lungul anilor, lucrând în culisele industriei, ca manager, am observat problema asta şi la formaţii cu cote mai mari sau directori de program la festivaluri care împing în faţă aceleaşi grupări de artişti, prietene cu ei, an de an de an de an…

Aici ne oprim pentru astăzi. Citiţi partea a doua vinerea viitoare.

--- 

Autor: RiCo

16.OCT.2010


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

21.11.2012, 15:13PM, scris de Florin Grozea
Interesante argumente, aștept continuarea articolului pentru a răspunde.

Articole relative:

NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Humbug
NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Hu...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea Muzica Europei
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea ...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Primul Festival Tribute din România
Primul Festival Tribute din România...
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Rammstein/Lindemann în 2015
Rammstein/Lindemann în 2015...
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
2013.IUN.28-30. Campina. ROATA DE FOC. mp3
2013.IUN.28-30. Campina. ROATA DE FOC....
Publicat in: 24.06.2013, Ora: 06:09AM
Contraatac la Florin Grozea. Top 10 motive pentru care casele de discuri nu merită să dispară. p.2
Contraatac la Florin Grozea. Top 10 mo...
Publicat in: 23.11.2012, Ora: 06:18AM
Hi-Q. Soare
Hi-Q. Soare...
Publicat in: 01.10.2012, Ora: 06:20AM
Hi-Q. urăsQbesc. 1999
Hi-Q. urăsQbesc. 1999...
Publicat in: 07.07.2011, Ora: 07:00AM
2011.APR.16. Record Store Day
2011.APR.16. Record Store Day...
Publicat in: 26.04.2011, Ora: 05:30AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2018 • Revista De Muzica Online