• czb.ro
Click. Industrie

NUMAI 25.000 la Lady Gaga în București?

Publicat in: 26.08.2012, 15:00PM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 540
Etichete: 25.000, Beyonce, Born This Way Ball Tour, Charlotte Hopley, Emag!c Entertainment, Maneaua, Oral Fixation Tour, Piața Constituției, Shakira, Vodafone Best Music
NUMAI 25.000 la Lady Gaga în București?

Lady Gaga a cântat în România… mi se pare o inițiativă excelentă din partea oricărui organizator. Desigur, la noi, Emag!c Entertainment este firma care s-a încumetat să o aducă pe vedeta Pop-Dance de actualitate cu succese multiple recente în întreaga lume.

Ce mică a devenit lumea, dacă în sfârșit în 2012 au ajuns să susțină concerte la noi și vedetele de actualitate din industria muzicală anglo-americană. Totuși, se resimte diferența dintre lumile noastre muzicale.

--- 

În lumea lor, Occidentală, impresarii și organizatorii de concerte se orientează după cifrele de vânzări ale albumelor originale pentru a selecta teritoriile și pentru a alege localitățile unde artiștii de succes ale momentului să își susțină turneele de promovare ale albumelor.

În lumea noastră, din fostul bloc comunist, unde cei care ascultă muzică în timpul liber își măsoară nivelul pasiunii comparând cantități de Mega- și Giga-baituri de mp3-uri descărcate gratis de pe net;  într-o lume unde vedetele pop-dance ale momentului din clasamentele de difuzări ale posturilor comerciale de radio cântă gratis pentru publicul interesat și dezinteresat, în sezonul estival, în piețele mari de la oraș - sau pe terenurile virane apropiate satelor, încasând onorarii semi-transparente din bani publici, prin intermediul unor partide și primării, pe linie politică; într-o lume unde adevăratele vedete muzicale și-au strâns adevărate averi din muzică în ultimul deceniu, cântând la nunți și promovând maneaua (un gen muzical importat la nord de Dunăre prin ocupația Otomană timp de jumătate de mileniu) ...unde s-a înființat (din păcate) capitala pașalâcului, care a rămas ulterior (din păcate) și capitala țării noastre - impresarii și organizatorii de concerte se orientează după traseele de turnee europene ale vedetelor anglo-americane de succes internațional, confirmate cu un an înainte de către impresarii și organizatorii de concerte din Occident, pentru a cerși câte o dată liberă între Viena și Istanbul (spre exemplu), de cele mai multe ori legându-se de date de concerte confirmate cu luni de zile înaintea datelor de la București - la Praga, Bratislava, Budapesta, Belgrad, Zagreb, Varșovia sau Sofia - capitale din țări care au aparținut fostului bloc sovietic, țări cu populații mai restrânse, cu o putere de cumpărare mai limitată decât ale fraților europeni aflați la vest de Viena. Cele mai multe din aceste țări (aici mă refer la cele aflate de sud și est de Belgrad sau Budapesta) au piețe muzicale, care (dacă vrem sau nu să admitem problema mentalităților promovate la noi de 15 ani de către mass media liberă de comunism și liberă de cenzura culturală) sunt puternic influențate de ritmurile manelelor și de mentalitățile unui popor electoral crescut la sat sau printre țigani.

--- 

Totodată, am observat de-a lungul anilor că vedetele de manele nu obișnuiesc să aibă manager sau impresar; nu își organizează turnee prin țară, nici serii de concete de club sau în discoteci - cu vânzare de bilete …La noi industria muzicală se dezvoltă complet altfel pentru un public foarte numeros care ascultă maneaua din plăcere și cu pasiune. Maneliștii cântă numai la nunți și petreceri private; foarte rar vei vedea un afiș cu șapte vedete de manele înghesuite pe un afiș de cămin cultural.

--- 

Deoarece acesta este modul de lucru pe acest domeniu foarte vast și bănos, pentru cel mai popular gen muzical de la noi din țară, acesta este și genul de public pe care îl avem. În linii mari este vorba de un public care nu are obiceiul să iasă seara din casă… nici măcar la final de săptămână. Acesta este un public care nu este învățat să plătească un bilet pentru un concert cu vreun interpret de muzică… ce să mai zic aici despre noțiunea de a da bani pentru a cumpăra un CD cu muzica vreunui artist? Dacă nu este cântat la radio sau nu apare la Happy Hour, nu există!

--- 

Având în vedere că pornim de la aceste premize pentru clădirea unor centre de cultură urbană în țară, în contextul actual în care majoritatea celor care lucrează în primării fac parte foarte probabil din generația primilor săteni mutați la oraș (un exemplu fiind fostul nostru prim-ministru Emil Boc, născut și crescut la Răchițele în județul Cluj - ajuns acum a doua oară la cârma primăriei din metropola europeană Cluj-Napoca), fondul cultural de la care pornim pentru a clădi o cultură urbană sănătoasă în România este foarte scăzut.

--- 

Astfel, când vine o vedetă internațională de talia celei care își spune Lady Gaga (care a vândut 23 de milioane de albume și 64 de milioane de single-uri, a fost premiată cu cinci Grammy-uri și 13 Premii MTV Video Music Awards; a fost aleasă artista anului 2010 de către Billboard magazine, aleasă a patra cea mai importantă femeie în muzică de către VH-1 și considerată una dintre cele mai influente personalități din lume de către Time magazine), la București (care este cel mai mare centru urban din țara noastră) s-au vândut (după câte scrie în presă) DOAR 25.000 de bilete (iar de obicei, numărul de persoane prezente în public la un astfel de concert se umflă nițel, ca să dea bine evenimentul la sponsori).

--- 

Unii vor citi acest paragraf și se vor cruci. Mass media centrală așa a prezentat evenimentul de parcă ar fi fost un super succes; știriștii care au acoperit subiectul au fost super-entuziasmați de prezența ei în capitala care se supranumește MIcul Paris, deși nu mai are nimic în comun cu porecla dată în perioada interbelică fostei capitale de pașalîc… 

Am prins știri unde s-a analizat la modul cel mai serios faptul că Lady Gaga ar fi pus bine o cutie de popcorn să o țină amintire de la prima ei vizită în România …  și nu știu care este mai penibil și de care să râd mai mult… știristul bucureștean de la ProTV care a filmat treaba asta și care a realizat știrea în stil Can Can… sau artista de 26 de ani, care și-a dovedit potențialul IQ-ului, fiind constrânsă de timp și itinerar (și lipsită de sfatul unui agent de PR în această situație) și nu s-a putut gândi să cumpere ceva mai autentic și reprezentativ poporului nostru să pună în valiza ei de suveniruri.

--- 

Mă întorc însă la cifra oficială a spectatorilor, plătitori de bilet.

25.000

Unora li se pare MULT.

Mie mi se pare FOARTE PUȚIN în conjunctura dată.

--- 

Desigur, perioada anului aleasă pentru concert este nepotrivită și artista avea concerte în toate capitalele apropiate României în aceeași perioadă. Ce vreau să spun cu asta este că dacă s-ar fi organizat concertul în a doua jumătate a lunii septembrie, sigur ar fi fost mai multă lume acasă care să dorească să participe la eveniment (poate unii fani Lady Gaga și-au cheltuit banii de distracție puși la o parte pentru vara asta mergând la un alt festival în preajma datei acestui concert); alții poate, fiind mai aproape de alte capitale europene, au preferat să își cumpere bilet la concertul de la Viena, spre exemplu.

--- 

Cifra îmi explică imediat motivul mutării concertului de pe Arena din București (Arena Națională, cum i se zice) …pentru ca locația această să pară PLINĂ trebuiau să se vândă 35.000 de bilete (și sunt sigur că ar mai fi fost loc să se suplimenteze cu bilete în picioare, dacă era cazul). Sunt sigur că managerii artistei sau producătorii evenimentului și-au dat seama că 25.000 de persoane într-un stadion cu capacitate de 50.000, cu locuri disponibile pentru 35.000, ar fi părut O TREIME GOL în seara concertului. Astfel, orice motive oficiale s-ar fi publicat în presă pentru schimbarea locației - pentru mine - sunt egal cu zero. Adevărul este că pentru IMAGINEA evenimentului, concertul a fost mutat în aer liber, în Piața Constituției…

Și AVÂND EXPERIENȚA de acum două luni cu concertul celor de la IRIS, unde organizatorii au fost penibili, spălându-și rufele în public cu administrația stadionului, lansând două versiuni complet diferite în presă pentru motivul schimbării de locație - și văzând ambianța concertului cu 15.000 în Piața Constituției, Emagic a fost pe fază cu ambele probleme, a mutat concertul într-o locație mai potrivită pentru numărul de spectatori estimat, fără discuții neinteresante de culise lansate ulterior în presă. 

Concertul nu ar fi încurcat niciun meci, ci nu s-au vândut suficiente bilete pentru a justifica folosirea spațiului respectiv pentru concert.

--- 

Cifra este penibilă … tocmai pentru că Lady Gaga se bucură de un suces enorm, enorm, ENORM în ultimii trei ani de zile pe plan mondial. Toate clipurile ei și toate piesele ei de succes au rulat fără probleme la posturile românești de radio. Problema rămâne că genul de public care ascultă muzica pop-dance, genul de public care ascultă posturi de radio gen Radio ZU, Radio 21, Kiss FM - și genul de public care se uită la Kiss TV, U TV sau MTV …pur și simplu nu este obișnuit să iasă din casă… Decât să plătească un bilet la concertul cu Lady Gaga, mai bine merge cu aceeași bani 20 săptămâni la rând la discoteca din sat unde se poate destrăbăla în voie între prieteni, alături de DJ-ul prieten, pe muzica Lady Gaga (dacă asta își dorește) și așteaptă liniștit ziua în care primarul deștept din comuna lui va avea posibilitatea să-i ofere un concert electoral gratis cu Lady Gaga… sau o artistă de preluări care o imită perfect pe Lady Gaga, cum am avut-o pe britanica Charlotte Hopley la Club Obsession din Cluj-Napoca anul trecut (9.APR.2011, afiș atașat). 

--- 

De ce se gândește așa în 2012? 

- Pentru că lumea așa a fost educată să gândească după 1990.

--- 

Să comparăm cifra de 25.000 la București cu cifre din alte orașe europene cu populații mai mici de 2 milioane de locuitori? Să nu uităm faptul că Bucureștiul este a șasea capitală europeană ca aglomerație urbană din Europa… Nu trebuie decât să mă uit pe calendarul datelor de concerte ale artistei astăzi (26.AUG.2012) pe website-ul ei.

www.ladygaga.com/bornthiswayball

Byte. Realizând faptul că peste o lună de zile lista concertelor nu se va mai regăsi pe această pagină de web, am făcut un print screen a paginei în 29.AUG.2012 pe care am atașat-o la finalul editorialului.

--- 

  • Helsinki (capitala Finlandei, cu o populație de 600.000 de locuitori) găzduiește vedeta pentru două seri consecutive (27-28.AUG.2012) la Hartwall Arena (a doua dată de concert nu se confirmă niciodată dacă nu se vând TOATE biletele pentru un concert în prima seară anunțată!).
  • Stockholm (capitala Suediei, cu o populație de 860.000) găzduiește vedeta pentru două seri consecutive (30-31.AUG.2012) la Ericsson Globe.
  • Koln (al patrulea cel mai mare oraș din Germania, cu un milion de locuitori) găzduiește vedeta pentru două seri consecutive (4-5.SEP.2012) la Lanxess Arena.
  • Londra (capitala Angliei) găzduiește vedeta pentru două seri consecutive (8-9.SEP.2012) la Twickenham Stadium.
  • Amsterdam (capitala Olandei, având o populație egală cu cea a Bucureștiului, pe zona extinsă, metropolitană) găzduiește vedeta pentru două seri consecutive (17-18.SEP.2012) la Ziggo Dome.
  • Zurich (cel mai mare oraș din Elveția, cu 400.000 de locuitori) găzduiește vedeta pentru două seri consecutive (26-27.SEP.2012) la Hallenstadion Zurich.
  • Antwerpen sau Anvers (un centru important din Belgia, cu 500.000 de locuitori) găzduiește vedeta pentru două seri consecutive (29-30.SEP.2012) la Sportpaleis.

--- 

Nu am boldit Londra și nu am trecut populația acestei capitale, pentru că este evident un centru MAI MARE și MAI IMPORTANT decât Bucureștiul …dar toate celelalte orașe unde vedeta are câte DOUĂ NOPȚI consecutive de concerte SUNT MAI MICI CA POPULAȚIE în comparație cu Bucureștiul nostru iubit.

Și din acest motiv, consider cifra de 25.000 penibilă! Ar fi trebuit la talia artistei și Arena București să fie ocupată pentru două seri consecutive...

La Londra, TOATE biletele pentru cele două date de concert s-au vândut în 60 de secunde. În momentul în care postăm acest articol la ClickZoomBytes se vând bilete în valoare de 80 de lire sterline la negru cu 1.100 de lire sterline pentru concertele divei la Londra. 

La București nu am auzit de așa ceva; la București concertul s-a mutat de pe Arena Națională cu 35.000 de locuri într-un spațiu mai lejer pentru cei 25.000 de cumpărători de bilet.

--- 

--- 

Lipsa interesului maselor din România pentru o vedetă internațională de Pop-Dance - A MOMENTULUI - AFLATĂ ÎN VOGĂ - a fost dovedită deja - de alte două ori, cu Shakira la Timișoara (în 2006) și cu Beyonce la Cluj-Napoca (în 2007). 

--- 

--- 

Shakira. Timișoara. 17.IUL.2006 

Mai țineți minte Trenul Shakira creat special pentru acest eveniment, care a parcurs drumul dus-întors de la Constanța și București până în Banat?

--- 

Despre concertul Shakirei, Mediafax a scris (în 18.IUL.2006): Vesela si jucausa in cea mai mare parte a timpului, trista si melancolica cat sa dea credibilitate baladelor, Shakira a prezentat Romaniei un spectacol ce a trecut de la rock alternativ la pop si la scene desprinse din cele O mie si una de nopti.

Cu toate acestea, publicul nu a rezonat cu artista asa cum ar fi fost de asteptat. Pe stadionul din Timisoara s-au adunat aproximativ 16-17.000 de spectatori, in majoritate femei.

--- 

Chiar dacă au fost 16 sau 17 mii de spectatori pe stadionul Dan Păltinișanu, cifra nu mi se pare una convingătoare pentru nivelul de succes in acel moment al artistei, care se afla în turneul mondial Oral Fixation Tour

Ken Campbell, Chief Marketing Officer la Vodafone Romania, declara la vremea respectivă: studiile noastre recente au aratat ca Shakira este artistul international aflat in topul preferintelor tinerilor romani pentru un concert in Romania. Concertul Shakirei este a doua initiativa din programul Vodafone Best Music, inceput prin concertul Depeche Mode (23.IUN.2006, Bucuresti). 

Cea mai preferată vedetă a momentului? Unde au fost acei tineri români? 

Shakira este vedeta internationala numarul 1 pe care romanii doresc sa o vada intr-un concert… studiul a fost efectuat pe un esantion de 1300 de utilizatori de mobil, cu varste cuprinse intre 16 si 35 de ani… Și acest concert a fost organizat și promovat de Emag!c Entertainment, care cu acea ocazie a pus la punct sistemul de vanzare al biletelor online, www.myticket.ro

Nici acum nu îmi vine să cred că s-au adunat doar 15.000 pentru un concert cu o vedetă în vogă a momentului, într-o localitate unde nu se organizau astfel de evenimente și într-un moment în care concertele cu vedete internaționale se numărau pe degetele de la două mâini la București.

Concluzie: nu s-a mai organizat niciun astfel de eveniment la Timișoara, cea mai recentă încercare pe plan local fiind concertul anulat cu cântăreața Pop din Serbia, Lepa Brena… anulat pentru că s-au vândut DOAR 3.000 de bilete.

--- 

La fel s-a întâmplat cu Beyonce la Cluj în 22.OCT.2007 

Într-un articol redactat după eveniment la hotnews.ro s-a comentat: In decursul celor 50 de minute ale concerutului Beyonce a schimbat nu mai putin de trei tinute… Cu toate acestea nu toti spectatorii erau entuziasmati de prestatia vedetei. Organizatorii se așteptau la 13.000 de spectatori; în presă s-a vehiculat cifra rotundă de 10.000 dar martori de la fața locului au estimat publicul de pe vechiul stadion Ion Moina, aflat într-o stare avansată de degradare, la 7.000. Nici vremea nu a ținut cu organizatorul, Diesel Events. A plouat cu găleata în ziua respectivă și a fost foarte răcoare.

--- 

Concluzie: Deși foarte activă la Cluj în ultimii ani, Diesel Events nu a mai organizat niciun eveniment cu o vedetă comercială. Marea vedetă adusă la Cluj pe noua Arenă în 2012, Roxette (prin alegerea făcută de cei de la Consiliul Local …ce are Consiliul Local de-a face cu cultura urbană… nu am habar!) și-a atins apogeul în 1990. M-au distrat cifrele vehiculate în presă ulterior. Napoca News scrie despre 30.000 de spectatori, Cluj LIfe scrie de 20.000 de suflete; în realitate, martori ne-au povestit că stadionul a fost închis pe jumătate și au fost aproximativ 15.000 de oameni în public.

--- 

--- 

Întorcându-ne la subiect, Shakira și Beyonce erau vedete Pop-Dance ale momentului. Ambele au fost aduse pentru prima dată în România. Ambele evenimente au fost organizate pe stadioane, iar ambele au fost eșecuri pentru organizatori, numărul de spectatori fiind mult sub așteptări.

--- 

Pe moment, fiind implicat în alt domeniul muzical, m-am bucurat de aceste eșcuri ale muzicii Pop-Dance. Acum, când încerc să constat motivul lipsei de interes pentru concertele rare cu NUME MARI ale genului promovate prin toate canalele media internaționale, mă deprim, devenind conștient de problema cronică a mentalității unei țări care a stat izolată de restul lumii timp de 45 de ani.

--- 

--- 

Ce poate fi cea mai gravă problemă evidențiată în acest articol (și cu asta închei) este faptul că poate nu am dreptate cu nimic ce am scris mai sus. Poate Românul de rând din 2012 are banii, disponiblitatea și dorința de a merge la concerte precum cel cu Lady GaGa din 16.AUG.2012, DAR … ÎN SCHIMB… 

…nu agrează ritmurile artistei în vogă pe plan internațional. 

--- 

Poate că Lady GaGa, fiind avangardistă prin stil și port, neconvențională prin comportament și ultra-modernă prin ritmurile promovate …nu place în adâncul sufletului tradițional al românului. Lady GaGa pare prea avangardistă prin muzică, prea extremistă prin imagine și prea neortodoxă prin atitudine ca să placă cu adevărat maselor de la noi. 

--- 

Asta poate fi cel mai păcătos motiv dintre toate, aici fiind vorba de noțiuni abstracte ce țin de educație și gusturi. 

--- 

Și în fond, și ce dacă nu place la români de Lady GaGa?

Păi, problema aici este că cine a avut curiozitatea să caute mai multe și să afle ce poate să facă artista muzical vorbind, și spectacolele pe care le oferă, ca nivel de profesionalism, Lady GaGa putea fii într-adevăr cel mai tare concert al anului din România …dar mass media din București a pus accentul pe lucrurile cele mai frivole din scurta ei vizită în țara noastră și nu a scos în evidență motivul de bază pentru care Lady GaGa a venit la București: spectacolul muzical.

---

Și poate aici este problema: lumea la noi nu mai este învățată să aprecieze muzica, ori întregul mit legat de Lady GaGa este construit în jurul talentului ei muzical.

--- 

Autor: RiCo

--- 

Drept comparație, AC/DC, o formație rock legendară, care nu mai poate fi considerată în vogă, a adunat 60.000 de plătitori de bilet. Publicul de Rock știe însă să iasă la concerte de club seara în oraș, știe să plătească un bilet de intrare și apreciază muzica în primul rând. De aceea acest gen de public nu se înghesuie la evenimente gratuite de tip Zilele orașului.

Din păcate, problema cu lipsa de curiozitate și lipsa de interes pentru NOUTĂȚI rămâne valabil și pentru Rockerii români… care cu siguranță nu s-ar aduna pentru un concert cu Steel Panthers …sau mă miră faptul că în ultimii ani încă nu a ajuns Slipknot în România …iar concertul cu Lordi anunțat anul trecut la Oradea s-ar fi organizat dacă s-ar fi vândut bilete. 

Pe plan muzical, România va rămâne mereu în urma Occidentului, și din acest motiv.


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Finala GBOB România 2016
Finala GBOB România 2016...
Publicat in: 14.12.2016, Ora: 14:00PM
Eurock Christmas
Eurock Christmas ...
Publicat in: 06.12.2016, Ora: 09:56AM
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS NAȚIONAL de muzică
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS...
Publicat in: 01.11.2016, Ora: 08:18AM
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinului
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinul...
Publicat in: 18.10.2016, Ora: 07:05AM
ÎN PREMIERĂ la Suceava. Semifinala GBOB Bucovina
ÎN PREMIERĂ la Suceava. Semifinala G...
Publicat in: 12.09.2016, Ora: 14:35PM
2011.DEC.6. LANSARE DVD. Shakira: Live from Paris
2011.DEC.6. LANSARE DVD. Shakira: Live...
Publicat in: 06.12.2011, Ora: 06:39AM
12.SEP.2011
12.SEP.2011...
Publicat in: 12.09.2011, Ora: 20:37PM
5.SEP.2011
5.SEP.2011...
Publicat in: 05.09.2011, Ora: 07:00AM
29.AUG.2011
29.AUG.2011...
Publicat in: 28.08.2011, Ora: 13:00PM
2011.AUG.15
2011.AUG.15...
Publicat in: 15.08.2011, Ora: 07:00AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online