• czb.ro
Byte. Parerea Mea

Festivaluri lipsite de patriotism local

Publicat in: 23.07.2012, 17:15PM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 5
Vizualizari: 1422
Etichete: Fânfest, Organizatori De Festivaluri, Peninsula, Proiectul Newcomers, Top T Buzău
Festivaluri lipsite de patriotism local

Anul acesta Exit Fest (organizat în Serbia, la Novi Sad) a ajuns la cea de a 12a ediție, iar Sziget (organizat în Ungaria, la Budapesta) sărbătorește 20 de ani…

--- 

La noi, cel mai potrivit festival de dat ca exemplu (prin comparație cu cele menționate) ar fi B'estfest, care ajunge la cea de a șasea ediție… ceea ce înseamnă că de abia în 2012 putem spune că am ajuns la nivel de Grădiniță într-un anumit centru din România privind maturitatea scenei urbane și deschiderea spre Occident.

--- 

Jalnic.

--- 

Ideea acestui editorial mi-a venit ieri (duminică 22 iulie) plimbându-mă prin Ilia (o comună din județul Hunedoara) și zărind afișul proaspăt lipit pentru a doua ediție a festivalului Route 68 (organizat la Gurasada, la 3 km de Ilia și 25 de km de Deva, între 26 și 28 iulie, weekend-ul viitor) - festival la care am fost la ediția pilot.

--- 

PĂREREA MEA. Route 68 Summerfest. 2011

http://czb.ro/articol/1915/

--- 

Mă bucur de orice eveniment care prevestește descentralizarea mult amânată la noi din țară… Ar trebui să existe câte un astfel de festival în fiecare județ din țară…

Și totuși, chiar dacă se va ajunge și la acel nivel, mai avem mult până să intrăm într-o normalitate privind evoluția și competitivitatea scenei muzicale autohtone. De vină până acum au fost artiștii, care s-au înregimentat pe anumite genuri muzicale (cea mai importantă mișcare de gen până în prezent în domeniul Rock-ului a fost explozia și valul de trupe Indie-Rock la București între 2008-10) ancorate în ritmuri desuete din anii 80 (acest indie-rock) sau valul de trupe ceva mai spre hardrock din Cluj-Napoca, între 2009-2011, ancorate în ritmuri desuete din anii 90 (practic, orice trupă alternativă care cântă cu distors și cel puțin voit fals cu vocea) …multe din aceste formații promovând totodată ideea că muzica din anii 80-90 sucks!

--- 

Vremurile se schimbă însă, bată-le norocul, iar în 2012 am deja impresia că organizatorii de festivaluri sunt marele impediment pentru deschiderea trupelor rock spre o evoluție mai competitivă. 

--- 

În 2012 avem festivaluri care în continuare desconsideră artiștii autohtoni, precum

Artmania, care an de an invită vedete internaționale pe scena din centrul Sibiului, în timp ce trupele românești din program cântă în alt interval de ore pe o scenă amplasată departe de centrul orașului …astfel nu se poate spune că nu se promovează și scena autohtonă la acest festival cu tendințe exclusiviste). Artmania începe însă să îmi placă ca și concept, când compar politica lui cu cel de la Dark Bombastic Evening (Cetatea Alba Iulia, 17-18.AUG.2012, ajuns la cea de a patra ediție anul acesta) sau Summer Well (Buftea, 11-12.AUG.2012, ajuns la cea de a doua ediție) … festivaluri dedicate unor nișe muzicale, snobist-elitiste, unde nu calcă niciun picior de artist român pe scenă pe întreaga durată a festivalului. Oameni buni, în afară de faptul că înțelegem că (inconștient probabil) doriți să ne subliniați verde în față - cu marker permanent roșu - faptul că nu există o scenă muzicală autohtonă comparabilă cu cele ale invitaților de afară la aceste două festivaluri, nu credeți că ați putea ajuta scena autohtonă încercând să ascultați și să căutați trupe autohtone pe feeling-ul vostru care să intre în program, care să aibă experiența și contactul cu aceste trupe nemaipomenite de nișă pe care le aduceți din pasiune (DBE) sau pentru că ați convins un prieten de la o firmă cu bani să vă sprijine proiectul (SW)…  Lights Out (Cluj-Napoca) s-ar potrivi foarte fain la Summer Well în timp ce Laburinthos (Suceava) sau Thy Veils (Timișoara) s-ar potrivi la Dark Bombastic Evening. O problemă mare pentru toți însă este faptul că se gândesc doar la scena din București.

--- 

În alte extreme ale curcubeului se află festivalurile organizate de către persoane cu gusturi muzicale limitate sau care s-au plafonat și nu mai sunt deschiși la descoperirea unor genuri noi sau la experimentarea cu formații ale căror ritmuri nu le mai pricep. 

Aici mă refer la Top T Buzău, care în 2012 a oferit un program axat pe metalul care poartă semnătura unor trupe care cântă de aproape două decenii (exemple fiind Altar, Bucovina, Psycho Symphony, Voices of Silence), cea mai avangardistă mișcare aici fiind introducerea celor de la Go To Berlin în program (Go To Berlin nu a mai cântat de aproape 3 ani; aceasta a fost a doua apariție scenică a trupei după revenire; bucureștenii promovează un rock alternativ curat, care sună ca nuca în perete cu capetele de afiș de la această ediție)… aici mă refer la Samfest Rock, care în linii mari poate fi condamnată de aceleași greșeli pe care le face Top T, sau festivalurile unde, din câte știm, Mihnea Blidariu (un artist de la Luna amară) decide programul (Fânfest, 15-19.AUG.2012 și Bucovina Rock Castle, 25-27.AUG.2012 la Suceava). Aici trupele confirmate din timp sunt prietene cu organizatorul (cam același lucru se întâmplă și la multe serbări câmpenești sau evenimente organizate de primării) și veți observa repetiția copy-paste a celor mai multe formații la ambele evenimente.

--- 

În aceste situații, este aproape imposibil ca o trupă nou lansată (hai să zicem că este activă deja de doi ani) să ajungă în program (indiferent cât de dinamică ar fi, indiferent că ar avea un mesaj liric profund sau indiferent dacă ar oferi o tentă de culoare în programul festivalului), nici măcar ca deschidere - și fără pretenții de onorariu - pentru că, nu-i așa, nu-i cunoscută.

--- 

Asta probabil ține și de mentalitatea unui popor reticent la nou, lipsit de curiozitate. 

---  

Astfel, la festivaluri gen Peninsula (Târgu Mureș, 23-26.AUG.2012) sau Rock the City (Romexpo, 29.IUN.-1.IUL.2012), unde nu există loc pentru experimentare și se preferă să se invite formații cunoscute din epoci de mult apuse, avem șansa să vedem artiști precum New Model Army (la Peninsula, un cap de afiș de la Sziget Budapesta …în 1997) sau The Cult, Soulfly (care au mai fost la București în ani recenți) Godsmack sau Ugly Kid Joe (toate la Rock the City). Concluzia mea este că cine a rămas burlac la 40 de ani își poate retrăi adolescența - pe bune - în România anului 2012. Alții, la 60 de ani, se bucură de concerte solo cu artiști gen Englebert Humperdinck, care de fapt, am descoperit ulterior, că se afla la noi într-un turneu de promovare pentru participarea cu o piesă la Eurovision 2012.

M-a distrat acuma să descopăr, la aproape două luni după eveniment, că au existat artiști români în program la Rock the City …într-o seară introductivă (aceștia fiind Luna amară, Timpuri Noi și Celelalte Cuvinte)… ei însă nu reapar pe niciun afiș postat pe net.

--- 

--- 

Concursurile fantomă, cu premii inexistente

O altă dumă des întâlnită mai nou la festivaluri este scena sau seara tinerelor talente, adunate într-un concurs. Anul trecut, Stufstock a făcut mare tam tam cu Competiția Newcomers.

---

22 martie 2011: Cei din urma vor fi cei dintai: Stufstock lanseaza si sustine si in 2011 muzica noua a artistilor aflati la inceput de drum, prin proiectul Newcomers. Productia si lansarea unui album, un turneu in tara si un kit pentru sala de repetitii sunt premiile pe care Stufstock le aduce trupelor noi din proiectul Newcomers anul acesta, alaturi de concerte pe scena principala si apoi in Bucuresti. Inscrierile pentru preselectie vor avea loc din 22 martie pana la 1 iunie.

www.facebook.com/events/207539269276311/

--- 

Câștigătorii au fost: SkullP (locul 1), Manfellow (locul 2), Chiroptera (locul 3).

Suplimentar faţă de recitalul susţinut în deschiderea Festivalului Stufstock 2011, trupele câştigătoare ar fi tebuit să primească între timp: Locul 1 – producţia unui album, locul 2 - producţia pentru videoclip, iar locul 3 – chit sală de repetiţii. Am mai auzit povești despre date de concerte promise în țară de organizatori … și se vorbește în târg de faptul că organizatorii nu numai că nu și-au onorat promisiunile față de artiștii câștigători, dar nici nu le răspunde la telefon sau la e-mailuri...

--- 

Ce speranță în viitor se oferă astfel trupelor debutante cu potențial din România? 

Un mare șut în fund la realitatea industriei actuale, lipsită de pârghii reale, principii și coloană. În aceste condiții, nici nu mă mai mir că cei mai mulți tineri care se adună în grupuri muzicale tratează muzica doar ca un hobby - fără nicio altă intenție.

--- 

--- 

Închei cu situația care m-a șocat uitându-mă la afișul Route 68 din 2012… capetele de afiș sunt: Paraziții și Luna amară (situație întâlnită prima dată în 2004 la Sibiu), Zdob și Zdub, Subscribe și OCS (la citirea acestor nume am avut un mare deja vu care mă duce cu gândul la edițiile Stufstock din 2006 și 2007) ... 

Dacă situația nu se schimbă (și nu prea văd cum s-ar putea schimba), vom vedea și revedea în continuare aceleași capete de afiș …până se destramă trupele. 

--- 

Sunt sigur că pentru Deva sau Gurasada, Route 68 reprezintă o briză de aer proaspăt, dar eu cel puțin respir același aer de peste cinci ani. Pe partea de muzică electronică, capetele de afiș (Șuie Paparude și ROA) sunt deasemenea redondante cu a altor festivaluri de gen din alte zone ale țării. 

--- 

Sigur, este lăudabil faptul că se promovează și câteva formații tinere locale, iar pe afiș reapar și nume precum Negură Bunget, Altar, White Walls și Spiritual Ravishment … este totodată interesant faptul că acest festival se organizează concomitent cu Stufstock 2012 la Vama Veche și că formațiile nu reapar în programul de pe Litoral. 

--- 

--- 

În România anului 2012, unde nu suntem atât de norocoși să avem festivaluri de gen atât de numeroase, ar fi deja cazul ca organizatorii acestor festivaluri să se întâlnească o dată pe an (prin octombrie-noiembrie) să se înțeleagă asupra unui program ordonat al datelor, pentru ca să nu se suprapună … atâta timp cât chiar nu sunt atât de multe festivaluri de gen în țară. Deocamdată poate țara mai pare imensă datorită lipsei autostrăzilor, dar în câțiva ani, deplasarea mai ușoară prin țară, de la Arad (și Serbia) la Constanța sau de la București la Oradea (și Ungaria), ar putea aduce un surplus de public la care unii organizatori nici nu se gândesc în prezent.

--- 

--- 

Mă gândesc și la faptul că organizatorii nu iau trupele autohtone în serios pentru că trupele autohtone nu se iau în serios. Cele mai multe nu au un purtător de cuvânt din afara trupei; procentul celor care investesc în vestimentație (precum Grimus) și prezența scenică (precum Negură Bunget) este încă foarte mic.

--- 

Autor: RiCo

--- 

În acest editorial m-am referit strict la festivalurile care promovează în mod preponderent muzica live, cu formații rock. 

--- 

Drept exemplu pozitiv ar fi de urmărit programul artiștilor de la festivalul Sziget Budapesta, care, an de an caută și încearcă să aducă, preponderent artiști de etnie maghiară, formații de talie internațională care au câte un component de etnie maghiară, trupe din fostele teritorii care făceau parte din imperiul maghiar - iar pe cele mai multe scene ale festivalului, artiștii maghiari ocupă pozițiile fruntașe din program, și chiar și pe scena mare se introduc formații maghiare între cele mai importante două vedete internaționale invitate în fiecare seară la Sziget. Lucrul acesta îl urmăresc an de an în programul de la Sziget de peste 15 ani.

--- 

La noi există parcă o mentalitate de snobism privind orice act cultural invitat din străinătate - și din păcate se trece cu vederea peste adevărate talente tinere autohtone care merită scoase în evidență și care rămân ignorate în detrimentul altor interese de moment ale micilor afaceriști care nu au învățat încă să gândească pe termen lung.


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

22.08.2012, 02:19AM, scris de RiCo de la CZB
Da. La ArtMania m-am bazat pe informația primită de la ediția precedentă, iar articolul a fost scris înainte de ediția din 2012. Mulțumim pentru rectificare. Super treaba!

20.08.2012, 18:21PM, scris de Looking from the inside(})
artistii romani de la ARTmania sustin concertele in centru in piata mica (singura exceptie este editia 2011 unde au existat si trupe romanesti in piata mica){toti artistii romani au aparut atat pe tricourile oficiale cat si pe afisul mare}... si nu se suprapun cu piata mare so.... check your info, in rest 60% din articol ai dreptate. :)

28.07.2012, 16:37PM, scris de Adrian
Uiti un lucru important. in Bucuresti de exemplu, la mai toate concertele de club cu trupe de metal din afara, sunt si 2-3 trupe romanesti. Faptul ca sunt prieteni sau nu cu organizatorul cam cade, e destul de ciudat ca la un concert facut de matre Buf***z sa ai mereu aceleasi trupe roamnesti in deschidere. Si acum vine intrebarea mare, cite trupe romanesti ar face fata unui festival de anvergura? btw. La OST-ul de anul asta, dupa headliner-ul serii, cintau trupele romanesti mici ;)

28.07.2012, 11:06AM, scris de un trupet
bine, tata. frumos scris

28.07.2012, 10:32AM, scris de DAN von ZadaR
ADEVAR GRAIESTI !!! solutii ???

Articole relative:

NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Humbug
NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Hu...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea Muzica Europei
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea ...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Primul Festival Tribute din România
Primul Festival Tribute din România...
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Rammstein/Lindemann în 2015
Rammstein/Lindemann în 2015...
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
2015.AUG.15. Duo Harry Tavitian-Mihai Iordache la Fânfest Roșia Montană
2015.AUG.15. Duo Harry Tavitian-Mihai ...
Publicat in: 15.08.2015, Ora: 11:58AM
2013.AUG.15-18. Campania Salvati Rosia Montana
2013.AUG.15-18. Campania Salvati Rosia...
Publicat in: 14.07.2013, Ora: 06:10AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2018 • Revista De Muzica Online