• czb.ro
Byte. Parerea Mea

Scena Rock. SUA 1950 vs România 2010

Publicat in: 02.07.2012, 06:19AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 3
Vizualizari: 1166
Etichete: Beatlemania, Cultura Urbană, Elvis Presley, Industria Muzicală, Scena Rock, Underground
Scena Rock. SUA 1950 vs România 2010

Pe cât de absurd pare titlul, scopul acestui editorial este foarte direct și simplu: comparația dezvoltării scenei muzicale Rock în lumi diametral opuse.

--- 

Pe vremea când muzica rock'n'roll a fost recunoscută ca fiind un gen muzical aparte - și pe vremea când Elvis Aaron Presley a intrat în Sun Studios pentru primele sale înregistrări (1953) și urca pe scenă la primele sale concerte, nu exista niciun fel de concurență pe această nișă muzicală.

În SUA a urmat invazia trupelor britanice de gen, Beatlemania, iar generația de tineri care nu se mai identifica cu muzica părinților ei a crescut ascultând noi și noi compoziții și artiști. Rock-ul a evoluat mult calitativ ca sunet și versuri, a influențat și alte genuri și a dat naștere unor subgenuri importante, fiind prezent în viața noastră de zi cu zi (vrând-nevrând, chiar și în România).

--- 

Încerc să înțeleg fenomenul cultural al scenei rock din România.

--- 

Pe vremea Comunismului, muzica Rock era asociată cu imaginea decadentă a Vestului …în ciuda acestui fapt, știm că scena rock rusească s-a dezvoltat foarte bine. Au existat o mână de trupe în România anilor 60 care au încercat să interpreteze și să redea ceva din lumea la care avea acces doar prin intermediul undelor scurte, la radio, iar la un nivel mai mic, au creat valuri pe terasele unor restaurante de vară cu preluări pe scule improvizate. 

--- 

În ROmânia, primele formații rock cu muzică originală apar la începutul anilor 70, dar o bună parte a lor rămân fără înregistrări, în primul rând datorită cenzurii culturale a monopolului de stat (Electrecord) - apoi prin faptul că cei mai mulți instrumentiști talentați pleacă definitiv din țară după anii în care Nicolae Ceaușescu adoptă politica internă a Coreei de nord cu brațele deschise și aplică măsuri de austeritate disciplinată pentru reeducarea poporului și izolarea României de restul lumii (această mentalitate greșită de orânduire socială este încă foarte vie la noi și în anii 2010, fiind însă aplicată defectuos, la un nivel mult mai mic, prin atitudinea autosuficientă a multor afaceriști din Capitală).

Faptul că în anii 80 au activat Iris, Holograf, Compact, Riff (și poate încă o mână de formații muzicale de gen care au reușit să își înregistreze muzica pe vinil) se explică doar prin faptul că sistemul avea nevoie de supape de libertate pentru a ține tineretul mai rebel în frâu. 

Nu se putea spune că nu există formații rock în România. Acestea erau plimbate prin rețeaua sălilor de cămine culturale din toată țara în anii 80… (și în afară de formații precum Riff sau Celelalte Cuvinte, care nu a reușit să se impună și la București în anii 90) acestea devin formațiile legendare ale scenei autohtone de Rock, rămânând active pe piață și în anii 2010.

--- 

În același timp, mai există o scenă paralelă de numeroase trupe Rock, ajunse probabil la cel de al patrulea val de trupe după 1990. Marea majoritate a acestor artiști nu poate trăi din muzică, iar marea majoritate a trupelor se încadrează într-un număr foarte limitat de subgenuri Rock, ca să nu mai vorbim de faptul că cele mai multe din aceste proiecte muzicale de la început nu și-au propus să încerce să compună ceva 100% original. Ideea lor a fost că nu le plăcea muzica promovată de legendele Rock autohtone; le plăcea muzica Rock la care au avut acces în copilărie, prin MTV sau primele posturi radio apărute înainte de 1996 (anul în care se aplică Legea Dreptului de Autor și la noi). Prin nu știu ce lege nescrisă, muzica Rock la noi a fost din ce în ce mai puțin promovată începând din 1997, iar în 2010 singurul post radio național declarat de muzică Rock promovează ritmurile retro ale genului. Din aceste motive (la care se adaugă lenea multora de a descoperi ritmuri noi prin intemediul internetului), cele mai multe formații românești de rock au un sunet specific anilor 90; unora le place muzica grunge-alternativă, altora le place thrash metal-ul, iar o a treia categorie de trupe încearcă să îmbine cele două stiluri …ca să pară diferite.

--- 

Aceste trupe sunt limitate financiar, sunt limitate de spații și locații neadecvate promovării muzicii lor în public și sunt limitate de lipsa pârghiilor mass media - iar mai mult de atât, cei mai mulți se autolimitează prin preconcepțiile dictoanelor societății în care au crescut (vorbesc aici de povești preșcolare, gen Miorița, proverbe de genul merge și așa și o lipsă crasă de curaj și personalitate, prin punerea involuntară în aplicare a expresiilor nu se poate - a se citi nu vreau când vine vorba de metode alternative de promovare). 

Combinația de obstacole într-o societate săracă și lipsită de noțiunile culturii urbane (după 45 de ani de izolare, urmați de 22 de ani în care sătenii se mută la oraș... adaptând și aplicând obiceiurile câmpenești în mediul asfaltului și betoanelor), cuplate cu impotența și apatia personalităților care cântă la instrumente și se adună în grupuri de prietenii pentru a se distra în weekend este o rețetă otrăvitoare culturii Rock la noi în țară în anii 2010.  

--- 

Scena muzicală din SUA a fost ajutată enorm de industria muzicală funcțională și de dezvoltarea economică fantastică (timp de jumătate de secol) după cel de al doilea război mondial.

Acolo, copiii anilor 50 au crescut, au avut slujbe bine plătite și și-au permis să își cumpere albumele și să meargă la concertele formațiilor preferate. Următoarea generație de copii a primit bani de cheltuială de la părinți - și după ce a ascultat colecția de muzică a părinților, și-a început propria colecție de viniluri. A urmat generația fraților mai mici, care au ascultat colecția de muzică a fratelui mai mare și a început să își cumpere vinilurile proprii cu formațiile și mai noi … și cred că deja vezi modul în care Rock-ul a prins și s-a transmis de la o generație la alta, și modul în care s-a putut dezvolta cultura urbană (deprinderea de a colecționa viniluri cuplată cu mersul în oraș și cumpărarea unui bilet în locații special amenajate sau improvizate pentru concerte). Artiștii obțineau venituri din muzica vândută (radiocasetofoanele au apărut în anii 70), bilete vândute … și s-a creat o întreagă industrie în jurul acestor artiști (producători, impresari, manageri, administratori de imagine și de afacere a artiștilor).

--- 

În anul 2012, artistul român nu câștigă nimic din muzica vândută (a. muzica se descarcă gratis de pe net; b. nu există case de discuri interesate în comercializarea acestui gen de produse; c. artistul nu știe să se promoveze și să obțină bani pe muzica lui, chiar dacă își face singur înregistrarea; d. în lipsa tradiției muzicale la noi, publicul nu este educat în sensul să cumpere materialul original al artistului și poate nu-i convine locația unde se cântă sau nu-i sună bine diversele improvizații la care sunt supuși artiștii ca să poată cânta pe o scenă; e. nu există un exemplu în acest sens dat de acasă, pe care să-l vadă la părinți … cred că deja în anii 2010 cei mai mulți cetățeni sunt din prima și a doua generație de săteni mutați la oraș (în timp ce orășenii au plecat de ceva vreme din țară!) … cum să putem începe să vorbim despre o cultură urbană când cei mai mulți primari de metropole europene sunt născuți și crescuți la sat, ca să nu mai vorbesc de cazurile în care primarul unui oraș din Transilvania, spre exemplu, a trăit toată viața lui în Moldova și a venit aici de abia la facultate, după care nu a mai plecat acasă.

--- 

Un nou obstacol cu care se confruntă scena Rock autohtonă este apariția unor cluburi și baruri unde se angajează doar trupe de preluări pentru a se crea o atmosferă de Live (și ale unor scene secundare la festivaluri de amploare națională cu invitați străini de marcă a genului, unde organizatorii preferă să dea onorarii cover band-urilor autohtone).

--- 

Autor: RiCo


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

03.07.2012, 00:52AM, scris de Andrei
5-6 ani se suficient ca o trupa sa devina mainstream. Poate am exagerat cu mare. Dar acum, si in alt-rock, care sunt cele mai cunoscute trupe? Foo Fighters, Radiohead, RHCP, 30 Seconds to Mars, Green Day etc. Rockul iese incet dar sigur din mainstream, cum ziceai si tu, mai ales partea dura. Mai e acum un superstar din rock care sa fi debutat dupa 2004, de exemplu? Coldplay a scos primul album in 2000, care includea si Yellow, unul dintre cele mai mari hituri ale lor. Maroon 5 aproape ca se incadreaza, cu primul album in 2002 si primele single-uri de succes din 2004, desi cantau de o gramada de timp impreuna. Ideea e ca rar vezi si un mega-hit pop-rock, cum a reusit de exemplu Gotye anul trecut. In schimb e o invazie pe scena indie si underground, cu o gramada de trupe si de genuri diferite, dar foarte putine cu succes real de mainstream. Rockul se cam duce la vale, asta e concluzia mea, nu e numai la noi.

02.07.2012, 13:22PM, scris de RiCo de la CZB
O trupa nu poate sa ajunga MARE la 5-6 ani de la debut. Orice trupa pe care noi o descoperim ASTAZI cu hit in top are deja o istorie de minim 5 ani sau o serie intreaga de EP-uri lansate DIY sau prin case independente. Coldplay ar fi o trupa de care am auzit prima data in 2003 si consider ca e MARE acum. pe acelasi filon ar fi MAROON 5. La chestii mai dure, ai dreptate.

02.07.2012, 11:13AM, scris de Andrei
Rock-ul merge prost si in vest acum. Da-mi exemplu de trupa rock mare si de mainstream care a debutat in ultimii 5-6 ani.

Articole relative:

NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Humbug
NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Hu...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea Muzica Europei
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea ...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Primul Festival Tribute din România
Primul Festival Tribute din România...
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Rammstein/Lindemann în 2015
Rammstein/Lindemann în 2015...
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
2016.IUN.3. IS. Underground. Desant
2016.IUN.3. IS. Underground. Desant...
Publicat in: 30.05.2016, Ora: 06:53AM
Arta pentru artă și dinte pentru dinte
Arta pentru artă și dinte pentru din...
Publicat in: 14.04.2015, Ora: 04:53AM
Bavaria Radler (2014)
Bavaria Radler (2014)...
Publicat in: 12.05.2014, Ora: 06:48AM
Before Elvis - The Prehistory of Rock'n'Roll by Larry Birnbaum
Before Elvis - The Prehistory of Rock'...
Publicat in: 14.12.2013, Ora: 05:57AM
CARTE. Before Elvis - The Prehistory of Rock'n'Roll de Larry Birnbaum
CARTE. Before Elvis - The Prehistory o...
Publicat in: 08.12.2013, Ora: 06:05AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2018 • Revista De Muzica Online