• czb.ro
Click. Cronica

Laibach. TIFF 2012. 6.IUN.2012

Publicat in: 11.06.2012, 06:23AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 960
Etichete: Alle Gegen Alle, Alternatiff, Hotel Continental, Industrial, Iron Sky, Janez Gabrič, Laibach, Leben Heisst Leben, Luka Jamnik, Milan Fras, Mina Špiler, Neue Slowenische Kunst, Sašo Vollmaier, Tiff 2012
Laibach. TIFF 2012. 6.IUN.2012

Laibach

!!!!!

Hotel Continental / ex-New York

Cluj-Napoca, TIFF 11

Miercuri 6.IUN.2012. 24.00

---

Spiritul momentului

Este perioada anului în care Clujul devine capitala (culturală a) României ...timp de zece zile...

---

Locaţia

NU am mai intrat la Hotel Continental (construit pe vremea Austro-Ungariei şi botezat iniţial New York) de peste 20 de ani. În afară de spaţiul restaurantului, nici nu mai ţin minte cum erau organizate pe vremuri încăperile de la parter ...

Am fost profund dezolat de starea în care se află interiorul clădirii, nesimţirea edililor post-comunişti de a lăsa acest edificiu istoric al oraşului să intre în paragină ...fostul simbol al centrului comercial ...de pe vremea când Clujul făcea parte din Europa Centrală...

---

Locaţia aleasă a subliniat cumva laitmotivul serii: contrastele şi asemănările dintre prezent şi trecut ...o clădire elegantă care reprezenta o epocă de glorie a dezvoltării oraşului, lăsată pe mâna şmecherilor post-revoluţionari care prin faptul că au ignorat clădirea din plin centrul oraşului de peste un deceniu, dovedesc că nu au niciun fel de bun simţ şi respect pentru tradiţia culturii locale.

---

Publicul

Nu ştiu câţi au fost la concert din cunoştinţă de cauză şi câţi au fost la concert pentru că era cel mai tare eveniment muzical al acestei ediţii TIFF.

Am fost surprins de faptul că sala a fost plină; s-au epizat toate biletele înainte de concert.

Am fost surprins de preţul biletului ...doar 15 lei... sunt sigur că un astfel de eveniment la Bucureşti se făcea la 50 de lei, fără nicio reţinere.

---

Lumea a stat până la final (muzica promovată aici a fost puternic ritmată şi au fost destul de multe piese cu melodicitate – pe lângă faptul că s-au interpretat toate coverurile pentru care Laibach este renumită), iar la ieşire, mi-am dat seama că cine a venit după o anumită oră, putea intra gratis, dar nu putea înainta în sală...

---

Vorbind cu un bucureştean care a fost la concertul Laibach din capitală, în 2007 (despre care nu aveam habar, eu fiind ferm convins că este prima prezenţă a formaţiei în România), am aflat că se pare că publicul de la Cluj a fost mult mai pe feeling-ul trupei. Asta s-a văzut de fapt şi prin spectacolul oferit de sloveni, care au fost impresionaţi de reacţia pozitivă a publicului faţă de muzica lor (la Bucureşti nu se aplauda între piese) şi care s-au întors pe scenă la finalul concertului pentru două bis-uri.

---

Mi se pare foarte ciudat ca în anul în care se elimină AlternaTIFF-ul din program să se aducă o astfel de trupă la TIFF, iar publicul adunat pentru un concert cu o singură formaţie să depăşească numărul total al spectatorilor la cele 4 zile de la prima ediţie AlternaTIFF de acum doi ani (nu mă pot pronunţa în ceea ce priveşte AlternaTIFF-ul din 2011, deoarece nu am participat la ediţia respectivă).

---

Mesajul

Laibach cânta de la început în limba germană, pentru a deranja conducerea Comunistă din Yugoslavia pe vremea când aceasta îi condamna cu ură pe Hitlerişti pentru păcate pe care le împărtăşeau ... este vorba de implementarea unor sisteme totalitariene asemănătoare. Laibach era numele dat de nazişti capitalei Sloveniei, Ljubljana, în timpul ocupaţiei (1943-44).

Mişcarea artistică născută odată cu proiectul muzical (de Rock Industrial), Neue Slowenische Kunst (Noua Artă Slovenă) se joacă preponderent cu simbolistica unor elemente considerate de mulţi reprezentative pentru mişcarea Nazistă, de extremă dreaptă, de acum aproape 100 de ani ...multe împrumutate de fapt, la rândul lor, de la Romani. Tot ce face Laibach pe scenă, în clipuri sau prin versuri, este pur politic, pentru a trezi conştiinţa publicului la realitatea sistemelor politice asemănătoare de îndoctrinare şi influenţare a maselor, indiferent că e vorba de nazişti, comunişti ...sau capitalişti.

Toate sistemele de conducere din epoca modernă au dezumanizat încet şi sigur popoarele lumii de-a lungul deceniilor.

---

Motivaţia

Laibach a fost invitată la Cluj, pentru a doua oară în România, în cadrul TIFF-ului (festivalul anual de film organizat la Cluj din 2001). Am crezut că repertoriul de piese prezentat aici va pune accentul pe coloana sonoră a filmului Iron Sky (lansat recent şi prezentat în premieră la TIFF în România) – şi mă bucur că m-am înşelat. Povestind cu cineva care era în temă cu subiectul, am aflat că deşi s-au folosit destul de multe imagini din film în proiecţiile pregătite pentru playlistul din această seară, doar trei dintre piesele interpretate de artist sunt prezente şi în coloana sonoră Iron Sky.

---

Concertul

S-a început cu o piesă mult mai tipică pentru începuturile Laibach, considerat bunicul continental al genului Industrial.

Nu am avut niciodată şansa să văd britanicii de la Throbbing Gristle (care promova deasemenea simbolistica nazistă pe ritmurile interpretate de ea din 1975) sau Cabaret Voltaire (tăticul dadaismului electronic, din Sheffield-ul anului 1973)... dar pot spune cu mâna pe inimă că limba germană a fost făcută pentru acest gen muzical.

---

NU ştiu câţi din sală pricepeau înţelesul versurilor în limba germană (toţi ne luptăm împotriva tuturor, Alle Gegen Alle ... sau viaţa înseamnă Viaţă, Leben heisst leben), dar mi-aş fi dorit să pricep versurile pieselor slovene prezentate în prima jumătate a spectacolului. Nu mi-am dat seama când au trecut 90 de minute; ritmurile de locomotivă m-au transpus pe un covor fermecat ţesut cu clape şi decorat cu beţe de tobă şi cinele.

---

Mi-a plăcut momentul cu Mina špiler la megafon, dialogul de voci aproape constant cu Milan Fras, dar şi piesele solo ale solistei, în mod deosebit prelucrarea imnului Statelor Unite ale Americii. Îmi venea să râd, şi cred că chiar acesta era şi scopul compoziţiei, prezentat pompos şi foarte solemn.

---

Am impresia că repertoriul pieselor alese pentru concert a fost gândit şi de artişti să fie pe placul unui public mai puţin sensibilizat cu muzica lor. Astfel, am avut parte de cele mai cunoscute coveruri adaptate pe feeling-ul Laibach ... Live is Life (de Opus, care mi s-a părut combinat spre final cu clapa psihedelică din A Day In Life de Beatles), One Vision (de Queen) ... şi Imnul Statelor Unite mi-au rămas întipărite pe timpan.

---

Scena locală?

Odată cu eliminarea AlternaTIFF-ului, ne întoarcem la aceeaşi problemă, de care uitasem, la TIFF ... ignorarea scenei locale prin promovarea unor deschideri pertinente la astfel de evenimente. Mi-am adus aminte de Alternativ Quartet, care cântă extrem de rar mai nou (adunând pâlcuri de câteva zeci de fani la un timp) ... un proiect experimental, mult mai melodios, care foloseşte theremin-ul ... şi deşi poate ar fi fost prea acustic pentru a deschide evenimentul ... sunt sigur că o bună parte a publicului adunat aici ar fi apreciat să descopere şi muzica lor, acompaniată mereu de visuals de impact.

M-am gândit la Rodion GA (cu evenimentul prost gândit, organizat sâmbăta dinainte, tot în cadrul TIFF-ului), care putea începe seara aceasta cu o audiţie muzicală ...un Showcase cu proiecţii video... şi m-am gândit la Truda, care era pe acelaşi feeling cu mesajul socio-politic, unde solistul cântă la fel de ciudat ...

---

Altfel decât Rammstein

Eu am prins Rammstein la Sziget 98 ... care m-au impresionat cu mai multe mega-hituri pe care le cunoşteam bine pe atunci, artificii, foc şi fum ...dar după concertul Laibach de acum rămân cu impresia că nemţii sunt doar o gaşcă de post-adolescenţi obsedaţi de sex.

Laibach nu are mişcare scenică sau efecte pirotehnice. Sunt sobri, îmbrăcaţi parcă în uniforme militare negre (mult mai evidente, cu insigne şi steluţe pe chipiuri la solişti), care permit ca ochiul să se concentreze pe proiecţiile de pe ecranul din spatele scenei. Asta nu înseamnă însă că artistul îşi permite să se aşeze în colţuri de scenă sau să se întoarcă cu spatele la public, cum am văzut prea des la artiştii noştri timizi care se folosesc de visuals pentru a se ascunde în întuneric în haine de stradă.

---

Merchandising

Masa de suveniruri a formaţiei nu era prezentă la momentul intrării în sală, dar ocupa un perete întreg al holului la momentul ieşirii. Totul era parcă la nivelul preţurilor practicate în Europa de vest ... CD-urile spre exemplu se vindeau cu 70 de lei ... în situaţia în care poţi găsi majoritatea titlurilor cu 35 de lei (10usd) pe YouTube.

---

Am zărit aici cutia de anticoncepţionale masculine Anti-Semitism ...despre care citisem că se comercializează la concertele Laibach. Ideea aici nu este că Laibach este un grup care promovează antisemitismul ... ci dimpotrivă, scopul obscur al campaniei este ca cei care sunt antisemiţi să cumpere produsul, să nu se mai înmulţească... get it?!

---

Autor: RiCo

---

Componenţa

Formaţia ţine la identitatea ascunsă a membrilor; credem însă că Laibach a urcat pe scena din Cluj în următoarea componenţă.

  • Milan Fras (solist)
  • Mina špiler (solistă)
  • Luka Jamnik (keyboards)
  • Sašo Vollmaier (keyboards)
  • Janez Gabrič (baterie)


Facebook Twitter MySpace Rating 5
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Electric Castle 2016. We Are The People
Electric Castle 2016. We Are The Peopl...
Publicat in: 26.12.2016, Ora: 06:14AM
Electric Castle Festival. Ziua 4. 17.IUL.2016
Electric Castle Festival. Ziua 4. 17.I...
Publicat in: 22.07.2016, Ora: 06:29AM
Electric Castle Festival. Ziua 2. 15.IUL.2016
Electric Castle Festival. Ziua 2. 15.I...
Publicat in: 19.07.2016, Ora: 12:49PM
Grimus la Electric Castle Festival 2016
Grimus la Electric Castle Festival 201...
Publicat in: 15.07.2016, Ora: 13:24PM
Electric Castle 2016. Ziua 0
Electric Castle 2016. Ziua 0...
Publicat in: 14.07.2016, Ora: 14:19PM
2015.AUG.23. CJ. Hotel Continental. Kolozsvári Magyar Napok 2015. Face Today
2015.AUG.23. CJ. Hotel Continental. Ko...
Publicat in: 20.08.2015, Ora: 06:16AM
Billy Idol se mută în Piața Unirii
Billy Idol se mută în Piața Unirii...
Publicat in: 25.06.2014, Ora: 11:32AM
2014.MAI.22. B. The Silver Church. Laibach
2014.MAI.22. B. The Silver Church. Lai...
Publicat in: 17.05.2014, Ora: 06:25AM
Cabaret Voltaire
Cabaret Voltaire...
Publicat in: 27.02.2014, Ora: 06:10AM
NOU CLIP. Luna Amară. Albastru
NOU CLIP. Luna Amară. Albastru...
Publicat in: 10.12.2013, Ora: 06:42AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online