• czb.ro
Zoom. Retrospectiva Anului. 2010

Scena Locală. Mimetismul Cluburilor la Cluj

Publicat in: 04.01.2011, 08:57AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 2
Vizualizari: 1629
Etichete: Boiler, Club Diesel, Gambrinus, Iron Maiden, Janis La Stuf, La Ţevi Pub, Scena Locală Cluj, Zorki Pub
Scena Locală. Mimetismul Cluburilor la Cluj

Dacă în anii 90 şi primul deceniu al noului mileniu, scopul de a deschide un bar era strict legat de profitul din consumaţie, în ultimii doi ani de zile au început să apară şi la Cluj cluburi unde se cântă LIVE. Există însă în continuare spaţii mai micuţe din centru care rămân dedicate şcolii conservatoare a barurilor fără aerisire, fără o gamă largă de băuturi, cu o ofertă limitată, simplistă de cocktailuri care pot fi preparate de oricine acasă, cu o atmosferă care ne oferă hiturile topurilor nemţeşti de la începutul anilor 90.

Fiind vorba de un oraş îndepărtat de miezul industriei din capitală, majoritatea proiectelor dezvoltate aici sunt mai rock. Deşi au apărut mai multe trupe tinere (de liceeni), scena nu se dezvoltă în sens comercial; astfel, cele mai multe evenimente rămân de nişă.

---

GHINIOANE

Pe fondul unor probleme ce ţin de bun simţ, în care artişti deosebiţi pe nişele lor se simt abuzaţi de anumite situaţi conjuncturale, Paraziţii sunt luaţi pe sus de bodyguarzii clubului ghinionist şi aruncaţi în stradă (3.03.2010) sau la Ada Milea nu se acordă condiţiile ideale de sonorizare (19.09.2010).

---

Pro-Janis La Stuf

http://www.ziuadecj.ro/life--and--style/scandal-cu-ada-milea-in-janis-la-stuf--51057.html

---

Pro-Ada Milea

http://www.subcluj.ro/folk/cum-n-a-fost-la-a-milea-in-stuf.html

---

28.03.2010. Clubul unde au avut loc aceste incidente a luat foc

http://www.citynews.ro/cluj/din-oras-10/update-5-janis-stuf-a-luat-foc-77172/

---

Acelaşi club controversat este ales ca şi bar oficial al TIFF-ului *(după incendiul din 28.03) ... adică, invitaţii internaţionali de marcă sunt invitaţi să-şi petreacă serile într-o clădire pe jumătate arsă ... Se pare că marketingul şi imaginea evenimentului cu ştaif au fost obligate să cedeze socotelilor de ordin financiar în 2010. Aici se consideră că se consumă cea mai multă bere Ursus din oraş (iar din acest considerent, sponsorul principal al evenimentului, berea Ursus, a ales ca această locaţie să fie barul oficial al festivalului internaţional de film).

---

MIMETISME

Facem abstracţie de serile de Karaoke (organizate şi în cluburi unde nu există o scenă pentru formaţii) dar trebuie menţionate serile cu Cover Band impuse de reţeaua de cluburi Janis, MyWay, Janis Stuf, Tauffer (unde în ultimii doi ani vedetele localurilor au devenit Aminda & Hazard), preluate de HardClub (duminica, în diverse formule), şi duse la extremă prin concursul în etape (cu două semi-finale) organizat de Le General înaintea verii (care îşi căuta o trupă a casei şi un mijloc de promovare în rândul celor care caută divertisment în timpul săptămânii în oraş), toate culminând cu seara Speak Floyd (Tribute Band Pink Floyd) pe terasa Fashion Club (22.10.2010).

---

Sunt puţine noutăţi deosebite de semnalat în 2010. Mimetismul balcanic este evident însă la fiecare pas.

Zorki Pub a copiat multe idei de la Booha Bar, începând de la idei de design şi până la stilizarea scrisului pe afişe.

Remember Pub a pus un pian în curtea interioară a terasei, când în clubul vecin, MyWay, una din piesele de rezistenţă a programului era ... tot pianul. Vecinii au încercat să fure pianul într-o seară. Momentul a fost imortalizat pe camerele de luat vederi ale terasei, dar nu a fost urcat pe net.

La Ţevi Pub a împrumutat cocktailul Zoro (cu nume cu tot) de la barul omonim care s-a închis de ceva vreme. În toamnă, aici s-au pus în scenă piese de teatru de club, neconvenţionale. Acelaşi lucru s-a întâmplat din octombrie şi la Club Diesel (unde s-a făcut prima dată teatru de club). Din 2011, teatrul de club se va face şi la Irish&Music Pub din două în două săptămâni.

Ionuţ Mangu face o seară de Folk la Le General ... adică, Dr. Ionuţ Mangu introduce Pilula de Folk miercurea aici, după ce timp de peste un an de zile am urmărit concertele Folk organizate de Emerich Imre (unul dintre cei trei asociaţi de la fostul Autograf, care are formaţia proprie Emerich Set) sub egida Joia de Folk sub Felinare, la Irish&Music Pub.

---

Cea mai tare fază (făcând abstracţie de partyurile repetitive şi obişnuite ale brandurilor, în funcţie de contractele ce le au cu localurile), a fost valul de petreceri tematice legate de Iron Maiden în preajma concertului din 15 august la Polus Center. În săptămâna dinainte ne-am trezit cu afişe de la diverse cluburi şi localuri (concepute parcă de acelaşi designer), cu numele Iron Maiden înscris pe un fundal negru, împânzind oraşul ... Nebunia valului Rock nu se justifica într-un oraş provincial (părăsit în perioada verii de studenţi) evident amator de playbackuri la festivaluri în aer liber pe platoul Sălii Sporturilor de peste zece ani de zile. Nebunia a început la unii cu două săptămâni înainte – iar la alţii, prin mimetism, a continuat până în ziua evenimentului. Unii au promovat din timp seara specială, alţii doar prin afişaj simplistic cu câteva zile înainte ... au existat desigur şi afterpartyurile după concert!

---

Au avut loc patru gafe nescuzabile a cluburilor în ceea ce priveşte programul artistic din toamna 2010.

Toate sunt legate de neatenţia (sau ignoranţa) programului de concerte a concurenţei, sau, dacă chiar am fi în 2011 şi ca mentalitate, ar fi trebuit să se COMUNICE între ele privind programul. Astfel, s-ar fi eliminat suprapunerile unor formaţii asemănătoare ca stil invitate pe bani în aceeaşi seară. În criza în care ne adâncim, publicul devine mai puţin curios să dea bani pe bilet să vadă ceva necunoscut.

---

1. Odată cu apariţia noilor cluburi în toamnă, ceea ce părea un trend normal a devenit un stres firesc a vieţii de metropolă în weekend pentru consumator. Problema nu se mai punea: unde ies în oraş (la sensul că nu se întâmplă mare lucru), ci unde ies în oraş (în sensul că erau câte 10 evenimente la aceeaşi oră în serile de weekend). Clujul devine astfel oficial al doilea oraş din ţară ca activitate concertistică, după Bucureşti.

2. Luna amară a cântat în patru cluburi într-un singur sezon... pentru Cluj aşa ceva ar fi Inadmisibil, nu pentru că formaţia nu ar merita să cânte acasă odată la 3 săptămâni, dar pur şi simplu pentru că este absurd să aniversezi un turneu de 10 ani de patru ori în acelaşi oraş! Primele două cântări au ieşit prost (la Diesel Club au fost 40; la Gambrinus au fost 70); ultimele două, la Irish&Music Pub şi Flying Circus, au ieşit ambele bine (la 200 de persoane pe seară). Astfel, media spectatorilor se află undeva la 125 de persoane pe eveniment ... ceea ce nu e rău pentru patru cântări într-un sezon în acelaşi oraş. Dacă lor le-au ieşit socotelile, problema rămâne doar a patronilor de club, care au fost ignoranţi la ce se întâmplă în oraş, şi poate Luna amară ar merita o bulină roşie, reuşind să fenteze sistemul la faza asta. Mă aşteptam în schimb să fie bătaie pentru Urma, care s-a dovedit în primăvară a fi cea mai dorită trupă la Cluj. Formaţia a optat pentru o singură cântare în decembrie la Boiler Club. Smart.

3. Aici trebuie menţionat afişajul de ultim moment la Gambrinus (sâmbătă 5.11 s-au pus afişe alb-negru, A3 cu DJ Gojira, care cânta în aceeaşi seară!, pe toţi stâlpii de pe Piezişa din Haşdeu ... acoperind afişele pentru toate celelalte evenimente postate din timp şi care aveau loc chiar şi după această dată); sau atitudinea de Facebook în promovarea generală la mai multe cluburi clujene. Internetul capătă importanţă; aproape toate cluburile au o pagină pe net. Facebook-ul sau sistemul de Blog pe Wordpress sunt gratis de administrat. Aceste pagini însă au lenevit promovarea în lumea reală – se neglijează mai nou afişajul şi anunţarea din timp a evenimentelor în presă sau prin comunicatele e-mail, acestea din urmă fiind trimise chiar şi în ziua evenimentului, cu câteva ore înainte de concert.

4. Nu numai că publicul pasionat de concerte Live nu este foarte numeros, dar acum se şi împarte în mai multe locaţii. Nu ar fi atât de evidentă problema, dacă anumite cluburi ar organiza o anumită seară de concerte în timpul săptămânii (studenţii oricum mai obişnuiesc să plece acasă după provizii în weekend). Lunea şi marţea sunt zile moarte ca evenimente în oraş, probabil pentru că astea sunt zilele când studenţii s-au întors de acasă cu ceva bani de cheltuit şi oricum ies seara în baruri să şi-i bea cu prietenii. Cluburile nou-deschise în toamna asta la Cluj, Boiler, Flying Circus şi Gambrinus au dorit să pornească cu nume de Bucureşti care ar aduce ceva mai mult public decât debutanţii scenei locale, iar astfel, în competiţia lor neatentă, ne-am trezit nu doar cu câte 10 concerte la aceeaşi oră în serile de vineri şi sâmbătă, dar am avut (spre exemplu) o seară la Cluj (sâmbătă 27 noiembrie) când trei trupe apreciate din acelaşi gen (Noblesse Oblige la Booha Bar, MonoJacks la Boiler Club şi Amsterdams la Flying Circus) cântau la aceeaşi oră, prima aflându-se la prima ei prezenţă scenică într-un club din Cluj, celelalte două având singura apariţie scenică la Cluj din toamnă. În acelaşi timp, mai erau şi alte evenimente deosebite în oraş, precum Subcarpaţi la Club Midi. Deşi ne-am fi aşteptat ca publicul să vină la formaţia franco-germană (care nu se ştie peste cât timp mai vine în turneu prin zona noastră), recordul de public din seara de Indie Rock la Cluj s-a înregistrat la Bolier Club (în principiu, pentru că aici era vorba de o lansare de album).

---

Concluzia la care se ajunge este că într-o seară la Cluj avem un public maxim potenţial de 4.000 care iese special pentru evenimente Live în oraş.

Oraşul având 400.000 de locuitori ... este vorba de 1% din populaţie.

La CZB ne întrebăm ce face restul de 99%?

---

Răspunsul ne-a fost oferit de către un afiş lipit în staţia din cartierul Grigorescu, în zona unde încep blocurile. Afişul promovează Recensământul agricol din decembrie 2010 – ianuarie 2011.

Imaginează-ţi, cineva a trebuit să justifice bugetul dedicat afişelor pentru acest proiect (finanţat probabil de Comunitate), iar afişele, lipite la negru, nu au fost date jos din staţia de autobuz din cartierul unui oraş-metropolă de o lună de zile în timp ce afişele unor evenimente urbane lipite în aceleaşi condiţii sunt date jos, potrivit legii, la câteva ore. Asta este ţara noastră iar astea sunt priorităţile aşa cum le văd organele de ordine.

România a fost mereu o ţară predominant agrară. După ce s-au ridicat restricţiile impuse în comunism şi legate de interzicerea migrărilor interne, tinerii au început să se mute de la sat la oraş. După 20 de ani vorbim poate despre prima generaţie de tineri născută la oraş, care a fost influenţată mai mult de folclorul de la sat decât de scena urbană, crescând la oraş.

În acelaşi timp, o bună parte din intelectuali (cei care au terminat facultatea şi cei care poate apreciau muzica originală sau ar fi plătit biletul pentru a merge la concerte Live), au plecat pentru un trai mai bun în alte părţi ale lumii.

Astfel, marea dilemă a dezvoltării industriei la nivel de scenă locală, este afectată şi de lipsa de public amator de astfel de evenimente (acest segment de public fiind plecat), şi de lipsa de tradiţie (publicul care locuieşte la oraş nu este îndemnat de acasă să iasă la concerte) – şi de criza financiară (în situaţia în care salariile la bugetari au fost tăiate şi disponibilizările vor continua în 2011 la nivel bugetar şi privat) – nu este de mirare că într-un oraş de 400.000 de suflete, doar 1% frecventează concertele de club.

---

Autor: RiCo

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

04.01.2011, 13:53PM, scris de RiCo dela CZB
4.000 sau 1% se refera la TOATE genurile muzicale ... TOATE evenimentele LIVE din oras. indiferent ca este vorba de public pentru Flying Circus, Raum Club, Midi, Casa de Cultura, Filarmonica, Opera sau Alegria. aduni TOT publicul prezent la un eveniment LIVE intr-o seara de weekend la Cluj, toate capacitatile de club (majoritatea doar pe jumatate pline) si nu depasesti cifra de 4.000.

04.01.2011, 11:36AM, scris de ionut
ce face restul de 99%? pai din restul de 99% cati au varsta adecvata pentru a frecventa concertele live? in general publicul care trece de 30 de ani este foarte slab reprezentat. motiv? viata de familie, copii, selectivitatea muzicii (adica pe masura cu inaintarea in varsta, oamenii sunt tot mai putin deschisi spre muzica noua. de asta, de ex, la concertele celelalte cuvinte predomina publicul cu media de varsta de 40 de ani). daca faci o statistica, vei vedea ca sub 10% din cei prezenti la concertele monojacks, amsterdams sau noblesse oblige au peste 30 de ani. tot asa, sub 18 ani nu regasesti nici 5% din public. cei mai numerosi sunt din intervalul 18-24 (aprox 60%), iar apoi din 25-30 (cam 25-30%). Restul de 10% sunt din celelalte categorii de varsta. Mai departe, din grosul publicului de 18-30 de ani mai trebuie scosi din ecuatie: manelisti, fitzosi (care ies doar in cluburi gen bamboo, obsession, etc) si care reprezinta peste 60% din publicul acelei categorii de varsta, pasionati de muzica electronica, metalheads, oameni care nu isi permit sa iasa in oras, oameni care nu ies in oras, oameni pe care nu ii intereseaza muzica, oameni care nu isi petrec weekendul in oras (merg in drumetii, in excursii, in vizita la familie daca sunt studenti din alte orase), oameni bolnavi. si uite cum ramai cu 1% Evident ca am dat niste procente fictive, dar nu cred ca sunt foarte departe de adevar ;)

Articole relative:

CJ. Încă un an de criză culturală
CJ. Încă un an de criză culturală...
Publicat in: 13.05.2011, Ora: 11:24AM
CJ. Trăim într-o lume cuantumă. O introducere
CJ. Trăim într-o lume cuantumă. O i...
Publicat in: 27.04.2011, Ora: 06:55AM
CJ. Regulile nescrise ale scenei de concerte
CJ. Regulile nescrise ale scenei de co...
Publicat in: 24.04.2011, Ora: 17:59PM
Procesele din Industria Muzicală autohtonă
Procesele din Industria Muzicală auto...
Publicat in: 22.03.2011, Ora: 09:58AM
Casele de Cultură din ţară. Rural vs Urban
Casele de Cultură din ţară. Rural v...
Publicat in: 16.03.2011, Ora: 13:04PM
VINEREA. CJ. Club Diesel. I Feel Good
VINEREA. CJ. Club Diesel. I Feel Good...
Publicat in: 20.01.2014, Ora: 06:05AM
2013.Schizofrenia Primăriei Cluj-Napoca
2013.Schizofrenia Primăriei Cluj-Napo...
Publicat in: 24.12.2013, Ora: 06:56AM
Clive Burr (1957 – 2013)
Clive Burr (1957 – 2013)...
Publicat in: 30.07.2013, Ora: 06:12AM
Paul DiAnno. Iron Maiden (1978–1981) Part 3/3
Paul DiAnno. Iron Maiden (1978–1981)...
Publicat in: 25.07.2013, Ora: 06:31AM
Paul Di'Anno. Iron Maiden (1978–1981) Part 2/3
Paul Di'Anno. Iron Maiden (1978–1981...
Publicat in: 18.07.2013, Ora: 00:45AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online