• czb.ro
Zoom. Interviuri. Interviu RO

Dance Trauma p.3/3. Matli (solist, fondator)

Publicat in: 25.04.2012, 06:51AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1522
Etichete: Attila Szallos, Berlin, Cristina Balas, Dan Țilea, Dance Trauma, Fabian Deneș, Fight Club, Flaut, Gabi Bolboacă, Imago, Linda Horvath, Local Heroes, Martin Heidegger, Matli, Punk, Roșia Montană Gold Corporation, Sensimilla, Ska
Dance Trauma p.3/3. Matli (solist, fondator)

Dance Trauma a împlinit un deceniu de activitate în 2011. 

--- 

În 11.SEP.2001 Trauma urcă prima dată pe scenă, la Sibiu.

În 2003, odată cu mutarea definitivă a proiectului la Cluj, formația se transformă în Dance Trauma.

--- 

Plecarea temporară a solistului Matli la Berlin în vara anului 2010 încurcă activitatea formației timp de 18 luni.

http://czb.ro/articol/1815/

--- 

Cu o întârziere de șase luni, Dance Trauma sărbătorește aniversarea de 10 ani cu fanii la Downtown/Cluj în 10.MAR.2012.  

--- 

Cu această ocazie, l-am abordat pe Matli după una din repetițiile pentru concert pentru un interviu retrospectiv și introspectiv.

--- 

--- 

CZB: Formația a fost ideea ta și a pornit la Sibiu?

Matli (solist, membrul fondator Dance Trauma, n. 1978): Da, eram împreună cu basista Camelia. Eram împreună și vroiam să ne facem o formație. Am avut și alte trupe înainte, dar nu mai fusesem membru fondator la vreuna. 

Mi-a venit ideea de Trauma.

-- 

CZB: Aveați un duet folk?

Matli (solist, Dance Trauma): Nu, vroiam să cântăm alternativ.

-- 

CZB: Camelia a cântat la alt instrument și apoi a trecut la bas?

Matli (Dance Trauma): Nu, a cântat la bas de la început

-- 

CZB: Care au fost primii membrii? Cum v-ați adunat la Sibiu?

Matli (Dance Trauma): Eu cu Camelia ne-am hotărât că vrem să ne facem trupă - și prin prieteni … îl cunoșteam pe Mișu, care știam că bate la tobe. Aveam tot așa un prieten, Crosby, care cânta la chitară - și le-am zis să vină să cânte cu trupa asta. 

Camelia a rezolvat sala de repetiție la un liceu agricol. Am făcut câteva repetiții, după care am cântat la un festival de motoriști … era ca nuca-n perete.

Noi ne-am dus cu un repertoriu de piese, printre care promovam foarte mult the Pixies și nu mai știu ce, dar a fost pozitiv primul feedback de la oameni. Asta se întâmpla în 2001.

-- 

CZB: Cum s-a produs mutarea la Cluj?

Matli (Dance Trauma): Eram student în anul 4; Camelia era în anul 1 - trecea în anul 2. Asta se întâmpla în vacanța de vară. În vara aia am repetat la Sibiu, dar vroiam să rămân la Cluj. Ne gândeam cu toții să rămânem la Cluj …și Mișu era student la Cluj. Chitaristul era la Sibiu; după aceea a plecat în Germania …și am căutat chitarist - și l-am întâlnit pe Radu …tot așa pe stradă, îl știam de pe la festivaluri … știam că se ocupă și că vrea să cânte și el …i-am zis că avem o formație alternativă, cu ska… pe atunci nu se știa ce-i aia. El a știut: - Oh, Ska, ce fain! Așa a fost la început; eu căutam muzicieni și știam ce vroiam să fac, dar restul au luat-o cumva de la zero, sau de la început. Repetam și ne veneau ideile foarte spontan; aveam în cap diverse influențe - ne veneau tot felul de idei de la Pixies … am făcut și niște preluări, după care am zis să facem mai mult piese proprii, nu preluări …

-- 

CZB: Cum au fost primele concerte?

Matli (Dance Trauma): Da, am avut la Sibiu un concert, chiar când au fost atentatele (în 11 septembrie 2001, la turnul gemenilor din New York), era la televizor, pe la 4-5 după-masa și noi ne-am dus să ne punem sculele - am văzut lumea acolo la televizor; și la concert, lumea se uita la televizoare… 

Apoi, țin minte că în ianuarie 2002 aveam concerte la Cluj.

---

Țin minte că am vrut să cântăm la Cluj, iar pe atunci Music Pub-ul era în mare vogă… era un concert Kumm, îi cunoșteam… ne-am dus la ei și le-am spus că avem și noi o trupă, că vrem să cântăm și noi în deschidere, dacă se poate - și aveam niște emoții… și cam atât îmi amintesc din perioada aia.

---  

CZB: Care-i povestea cu numele formației?

Matli (Dance Trauma): Vroiam cumva mesajul să fie ironic, mai pozitiv. În același timp, mai oscilam; Camelia cânta la voce și avea un timbru cu părți așa, mai spre gothic. Eram o pereche ambivalentă. 

Nu m-am gândit foarte mult; m-am gândit direct la Trauma, pentru că pe atunci viața pentru mine era un fel de traumă; eram în linia aia de Fight Club. Chiar organizam bătăi în față la Music Pub și ne distram cu prietenii, la care uneori venea lumea să ne oprească și le explicam să stea liniștiți că suntem prieteni și așa ne distrăm noi… am avut așa - o etapă… 

Numele devenise apoi prea dur pentru ceea ce se cânta; feeling-ul nostru fiind din ce în ce mai ska. Asta se întâmpla în 2003-2004. Am zis să ne spunem Dance Trauma, pentru că lumea dansa și se lovea la concertele noastre; se făcea pogo, dar lumea nu prea știa cum se face asta, și era un pogo mult mai serios (haha). Noi eram deja Ska-Punk, și asta a atras și publicul din zona punk-ului la concertele noastre, așa cum erau ei pe atunci. Eram Punk-Alternative-Ska … și Dance Trauma spunea chiar ce se întâmpla la concerte … apoi numele a dobândit și o chestie așa mai intelectuală, adică dansează-ți trauma, care înseamnă altceva. Adică, fiecare are traumele lui, și dacă vine la concert, dansează și le vindecă într-un fel. Deja, de pe vremea când eram Dance Trauma, temperam publicul și ziceam să nu se mai dea din coate; să se respecte fetele, să fie mai Dancehall … cam asta este treaba cu numele.

-- 

CZB: Ati de când s-a alăturat proiectului; cum v-ați cunoscut?

Matli (Dance Trauma): Mișu … nu s-a lăsat de muzică, dar a terminat facultatea, s-a mutat la Sibiu și mergea mai des în Germania; nu mai stătea în Cluj. Noi aveam deja o continuitate; mergeam și vara la festivaluri precum Stufstock, și aveam nevoie de un tobar care să fie în Cluj. Știam că Ati avea trupa Devian, îi văzusem, și m-am dus să vorbesc cu el …l-am întrebat dacă nu vine să cânte cu noi. Asta a fost prin … nu știu, nu mă pricep la ani (haha) … prin 2004-2005. 

El este acum pilonul trupei; are un spirit mai organizatoric, mai serios, iar formația avea nevoie și de o minte mai limpede.

--- 

CZB: Tu ai fost student la actorie; cum ai ajuns la Imago?

Matli (Dance Trauma): Am fost student la filozofie; am vent în anul 1 la facilitate, în 1998. M-am dus la Casa de cultură a studenților, prin niște prieteni. A venit un coleg de al meu de facultate cu care ne știam din liceu, de la Sibiu, și mi-a zis că vrea să facă o trupă de teatru - și eram acolo 4 sibieni și am zis la doamna Topan că vroiam să facem o trupă de teatru… asta se întâmpla când eram în anul 1. Pe vremea când aveam și trupa de muzică, eu deja jucam pentru Imago de 4 ani. Am ajuns la festivaluri …eram amator. Actoria nu m-a atras niciodată ca instituție; am preferat să descopăr de unul singur ce înseamnă Scena, regulile scrise și nescrise… Deci, la fel ca și Conservatorul, nu m-a interesat să mă ghidez după reguli. Mă gândeam la un moment dat dacă să nu dau la Conservator, la dirijorat… studiam Bach și d-astea - eram foarte maniac la vremea aia …dar mi-a trecut. Odată ce am făcut Trauma, nu m-a mai interesat nici Conservatorul, că am o filozofie de viață personală: trebuie să trăiești, dacă vrei să înveți, să cunoști. Dacă vrei să știi muzică trebuie să o faci în felul în care îți permiți să te descurci.

-- 

CZB: Ce a fost cu plecarea la Berlin; a fost din dorința de aventură, de descoperire?

Matli (Dance Trauma): A fost și o chestie personală; aveam o viață mai așezată - eram într-o relație, aveam o gagică - după care nu a mai mers treaba - și eram în aer cumva, nu îmi mai găseam locul - și totul s-a întâmplat foarte spontan. Am vorbit cu un fost coleg de facultate, care avea ceva trupă și contacte a Berlin. El mi-a zis că dacă merg acolo și vreau să fac muzică și cred că sunt bun, sunt liber … că mă poate pune în legătură cu anumite persoane influente - și am plecat, pentru că de zece ani, de când am venit la facultate, am zis că nu mă mai întorc în Sibiu … a fost tot o decizie de viață. 

Trebuia să dau la Inginerie în Sibiu și în clasa a 12a m-am răzgândit că mă duc să studiez Filozofia la Cluj și acum cu Berlinul tot așa, am vorbit cu amicul meu pe net; mi-a zis că dacă vin, am unde sta; și văd apoi cât stau - și am zis că acuma e momentul; mă lega treaba asta cu trupa, cu muzica, dar nu mai mergea … eram și foarte deprimat … nu îmi găseam locul. 

CZB: Aveai nevoie de o schimbare de mediu.

Matli (Dance Trauma): Nu am plecat în ideea că rămân acolo; a fost mai mult ideea de excursie, care putea să dureze … a durat șase luni, dar știam că mă întorc. Am zis colegilor de trupă că merg la Berlin să stabilesc contacte, să putem ieși și afară, să mergem să cântăm și să ne vadă lumea.

Când am ajuns acolo și am văzut care e viața, am zis că mă întorc și încerc să construim un pic mai serios treaba. Când am plecat, restul s-au lăsat și ei de treabă. Alex s-a angajat; fiecare …deci a fost și un test cumva. Stai șase luni separat de trupă și vezi cine rămâne… Numai Attila a rămas.

-- 

CZB: Și Mișu?

Matli (Dance Trauma): Mișu nu cânta cu noi; de fapt apucase câteva concerte cu noi … de fapt, după ce m-am întors am stabilit că rămâne cu trupa.

-- 

CZB: Ce părere ai de faptul că Alex s-a angajat la Roșia Montană Gold Corporation?

Matli (Dance Trauma): (haha) Păi, nici nu am mai vorbit cu el. Părerea mea despre Gold Corporation este obscură … sunt împotrivă la treaba asta, dar nu prea pot să judec un om …în reclamele RMGC la televizor, o vezi pe una că nu are mâncare de dat la copiii ei …există niveluri și niveluri de influențare… s-a dus acolo probabil să facă bani …bănuiesc că de aceea s-o fi dus acolo. Eu nu mă pricep la treaba asta; nu fac bani (ha); deci, eu nu pot să mă duc la om și să-i zic: cum poți să faci asta? eu nu aș face asta …eu nu aș fi făcut asta… aș fii ipocrit.

A fost destul de trist oarecum, pentru că aș dori fiecare membru din formație să câștige bani …adică, nu să aibă numai asta în cap, dar să aibă motivarea aia pentru entuziasm și dedicație …ca și în viață, în dragoste, în orice. Eu nu pot să mai spun că sunt același om care eram acum 10 ani, dar totuși sunt în stare să fac orice ca să fac numai muzică …dar e greu, adică îl înțeleg pe om dacă dorește să aibă un mod de viață decent; eu nu pot să spun că am un trai decent. Sunt sub-decent, dar este alegerea mea. Nu vreau să vină unul să îmi dea nu știu ce de făcut ziua, ca apoi să stau noaptea să compun de nervi ce mă enervează la acel angajator în timpul zilei. Vreau să-mi mențin o linie …deși îmi place să muncesc; nu vreau să fiu înțeles greșit; fac tot felul de treburi, mai ales munca fizică este foarte importantă; deja la vârsta ce o am nu mai pot să stau numai în pub-uri. Am început să mă maturizez și eu. Mi se pare deja necesar să am o activitate care să mă sprijine să fac și muzică. Numai muzică nu poți face; cam la concluzia asta ajung.

-- 

CZB: Care este filozoful tău preferat și de ce?

Matli (Dance Trauma): Acum mă pregătesc; sper să reușesc să fac cumva să devin un consilier filozofic. Deci, să meargă omul la filozof, ca la psiholog. Treaba asta se poartă în Occident; în România nu știu cum e cu catalogul meseriilor …mă rog; asta este ca și cu muzica … ce muzică asculți? Este prea vagă întrebarea, dar momentan citeam Julius Evola (1898 - 1974, Italia), care m-a trezit la niște realități. Ar mai fi Martin Heidegger (1889 - 1976, Germania), destul de mult; am pus Heidegger chiar și în Dance Trauma. Adică, pot discuta pe text … Ludwig Wittgenstein (1889 - 1951, Austria), care avea teoria limbajului, descria sensul lucrurilor ...sunt mulți și diferiți … și Nietsche un pic…

-- 

CZB: Zi-mi despre o piesă influențată de Martin Heidegger la Dance Trauma?

Matli (Dance Trauma): Un exemplu ar fi Sensimilla, care citisem …dar asta îmi aduc aminte acuma așa… un articol care se numea Construire, Gândire, Locuire, sau așa ceva. Stăteam în casă și mă gândeam că nu aveam nimic în casă …articolul exprima filozofia despre cum se locuiește ceva: o casă sau o încăpere: macaragiul când urcă în macara își lipește niște postere; deci, orice om își locuiește un spațiu anume - și stăteam în casă și priveam: nu pare locuită casa asta; nu mai am decât câteva cuie …și ciocolată amăruie… Ciocolată amăruie este acest gând că nu am nimic, dar de fapt m-am îndrăgostit de Sensimilla asta, și atunci merită acest loc, chiar dacă nu pare a fi locuit. Pentru mine, este o treabă faptul că fac muzică, și atunci, oriunde sunt, muzica aia îmi ocupă locuința oriunde m-aș afla și oriunde merg. 

-- 

CZB: Zi-mi te rog Dance Trauma, având o nouă componență, o nouă formulă, va avea un nou sound - poate o nouă denumire?

Matli (Dance Trauma): Denumirea rămâne, deși mie mi-a trăznit ideea să tăiem Trauma, și să rămânem numai formația Dance … (hahaha) Da, asta încă nu a trecut de veto-ul trupei. A fost ideea mea. Ar fi o mare ironie să scrie mare pe afiș Formația Dance. ȘI cine știe... știe, vine. Cine nu știe… 

CZB: Concert Dance Live (hahaha)

Matli (Dance Trauma): Bine, no. Oricum, este deja o chestie stabilită; nu ar fi ok să schimbăm numele. Chiar dacă începem să cântăm Jazz sau să facem Balet, tot Dance Trauma rămânem. 

Sunetul …într-adevăr, am găsit oameni - sau ne-au găsit Attila… suntem șapte. Având un flaut, automat se schimbă toată chimia, alchemia și dinamica. Trebuie să ții cont de - și mai ales ca efect; după primele repetiții, am ținut cont deja de anumite schimbări în cap. Trebuie să am grijă să nu fie atât de radicale. Eu sunt radical, eclectic - fac aia, cu care merge și ailaltă și trebuie să mă tempereze cineva: stai un pic …să nu o dăm acum în nu știu ce experimente …Dar este posibil; eu văd posibilitățile. Nu rămân doar la Ska; automat ai oameni noi care vin cu ideile lor. Solista, pe lângă faptul că are un sound Jazzy, la care nu mă așteptam… e foarte important ca fiecare să-și găsească locul lui. 

--- 

Eu încerc să nu zic: - Avem piesele astea; învățati-le… 

Nu! 

--- 

La început este frustrant, că nu știu ce trebuie să fac… este prea multă libertate cumva. Flautista vine de la Conservator; pe ea asta o interesează; este o formă liberă de exprimare. Ea a făcut o școală și vrea să își găsească alt fel de a cânta la flaut; de a arăta cum poate să cânte la acest instrument. 

Eu am foarte mari emoții. Sper să ne menținem …să nu fie o ruptură la care să vină oamenii și să plece. Trebuie să ne menținem miezul acela cu care atrăgeam publicul. Mai departe, depinde de oameni; vremurile, mai ales, se schimbă.

-- 

CZB: Ce părere ai de demonstrațiile din ianuarie din România; cum te-au afectat?

Matli (Dance Trauma): Nu știu…mi s-a părut…odată, că în România după Revoluție, în societatea noastră nu a existat ideea de protest care să fie eficient. Ăștia, din Occident am văzut că protestează pentru orice chichiță … și funcționează eficient: protestează pentru ceva anume și se rezolvă …sau nu se rezolvă, la care protestează din nou, mai mult ca înainte. La noi, clar când au fost protestele, au fost comparate cu ceva gen Revoluție.

Eu evit mass media, dar s-a asociat demonstrația cu Revoluția. Eu receptez doar anumite lucruri. Mă bucur că oamenii au făcut ceva, dar în același timp, restul oamenilor, care ar fi trebuit să facă și ei ceva … cred că foarte greu se schimbă mentalitatea la noi, ca astfel de proteste să fie chiar eficiente. Nu avem un mod de lucru coerent; uneori, mi se părea penibil …la un moment dat vedeam 3 sau 5 persoane în piață, care diminuau chiar ceea ce făcuseră primul val de protestatari, prin prezența lor acolo …nu zic să nu protesteze, dar …eu nu sunt omul să protestez. 

--- 

Eu sunt genul care protestează pe scenă. 

Din când în când când am un of, le spun oamenilor: - Treziți-vă, Faceți ceva! 

Este felul meu în care mențin publicul critic și treaz într-un fel …

--- 

Autor: RiCo

--- 



--- 

Componența 2012

  • Matli (Dan Țilea, voce, ukulele)
  • Linda Horvath (voce, ex-Yesterdays)
  • Mișu (Mihai Pop, chitară)
  • Gabi Bolboacă (bas)
  • Attiila Szallos (baterie)
  • Cristina Balas (flaut)
  • Fabian Deneș (colaborator la trombon, în paralel la Rehab Nation)

--- 

Discografie

  • Local Heroes (Demo, 2003)
  • Sensimilla (2007)
  • Mpty Zine vol. 1 (compilație, 2009)

--- 

http://www.myspace.com/dancetraumaband


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Les Nuages. Bianca Comșa despre colaborarea cu Luna Amară
Les Nuages. Bianca Comșa despre colab...
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records...
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Katatonia (metal progresiv, Suedia)
Katatonia (metal progresiv, Suedia)...
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Renate Roca (PR manager, Electric Castle Festival 2017)
Renate Roca (PR manager, Electric Cast...
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Edmond Lenarth (Booking Manager, Electric Castle Festival)
Edmond Lenarth (Booking Manager, Elect...
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
2019.MAI.10. Resita. Lejer Events. Suburbia 11
2019.MAI.10. Resita. Lejer Events. Sub...
Publicat in: 05.05.2019, Ora: 06:43AM
2018.FEB.16. AR. Club Flex. Vespera, Lansare album Imago
2018.FEB.16. AR. Club Flex. Vespera, L...
Publicat in: 11.02.2018, Ora: 06:30AM
NOU TURNEU. Vespera
NOU TURNEU. Vespera...
Publicat in: 07.02.2018, Ora: 06:11AM
2018.FEB.3. CJ. Hard Club. Vespera. lansare album: Imago
2018.FEB.3. CJ. Hard Club. Vespera. la...
Publicat in: 29.01.2018, Ora: 06:12AM
TURNEU NOU. Vespera
TURNEU NOU. Vespera...
Publicat in: 26.01.2018, Ora: 06:49AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2019 • Revista De Muzica Online