• czb.ro
Click. Industrie

PĂREREA MEA. Colindele lansate în ceasul 12, de Crăciun

Publicat in: 26.12.2010, 11:33AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 1
Vizualizari: 1442
Etichete: Aiden Rey, Anda Adam, Da Fleiva & Bijue, Daniel Lazăr, Daniel Lazăr Band, Harmonic Brass, Marius Beteag
PĂREREA MEA. Colindele lansate în ceasul 12, de Crăciun Nu înţeleg mentalitatea artiştilor români, a caselor de discuri şi a producătorilor privind piesele şi albumele lansate de Crăciun.

La începutul carierei mele de reporter muzical, când am participat la Târgul de Muzică din Bucureşti (au fost câteva ediţii organizate în holul de la Sala Palatului în 1997-1998), am descoperit case de discuri şi artişti care îşi lansau albumele de colinde la jumătatea lunii decembrie, cu 10 zile înainte de Crăciun. Pe atunci nu înţelegeam eu pe deplin cum funţionează sistemul distribuţiei, dar mi se părea oricum inutil şi irosită promovarea pentru doar 10 zile de vânzare.

Acum, gândind înapoi, îmi este foarte clar faptul că la vremea respectivă se cumpărau mai multe albume (mai mult sub formă de casete); târgul se ţinea la Bucureşti, iar majoritatea caselor de discuri aveau o distribuţie bună la Bucureşti, care era o piaţă de 2 milioane de locuitori; ideea era de vânzare imediată, pe loc, acolo. Nu exista provincia în acest calcul de vânzări; Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor şi drepturile conexe era nouă, iar primele case de discuri din sectorul privat de abia apăruseră.

---

Au trecut 13 ani.

În 2010, în 22 şi 24 decembrie, am primit prin email câte o piesă în fiecare din aceste zile, alături de care erau ataşate 2-3 poze cu artistul-interpret şi o scurtă biografie.

Wow!

---

Astăzi (26.12) postez acest articol şi mă gândesc încă ce o fi oare în mintea celor care fac astfel de campanii media ... cum poţi spre exemplu să trimiţi o piesă prin email în 24.12 pentru promovare? Comunicatul de presă era destinat instituţiilor media, nu publicului consumator în mod direct.

Cine lucrează de sărbători ca să poată să se ocupe de acest subiect? Ajunul Crăciunului este de fapt o jumătate de zi de lucru atunci când pică în timpul săptămânii...

---

Intrând pe net, să citesc mai multe despre aceşti artişti, am dat peste o a patra piesă de Crăciun, lansată în acelaşi stil întârziat.

---

Anda Adam. The Christmas Song

Pornind de la un post de radio on-line (găsiţi linkul de la dj-pro.ro la finalul articolului), am găsit una din piesele de la care pornesc acest subiect, am nimerit peste o poză cu noua imagine Anda Adam şi piesa Christmas Song (de care nu aveam habar). De aici am mai dat două clickuri, şi ajung pe saitul oficial al artistei, unde piesa (care de fapt se numeşte Jingle Bell Rock), nu numai că este rebotezată oficial pentru a se evita cuvântul încă tabu în mainstream, ROCK, dar şi atunci când este menţionat numele adevărat al piesei preluate, este scrisă greşit, cu Bell la plural... parcă voit, pentru a sublinia faptul că o fată dintr-un alien country o interpretează.

Lângă postare este afişat mare DATA la care piesa este lansată: 23 decembrie, cu menţiunea “The surprise is here!!! The new Christmas song performed by Anda” ...

Mai sus un pic (tot în saitul oficial Anda Adam), mai găsim o piesă de Crăciun, Sanie cu Zurgalăi, postată aici şi descărcabilă tot din 23 decembrie.

Ce se întâmplă?

Înţeleg că nu se vând albumele originale, înţeleg că lumea îşi descarcă gratis muzica preferată de pe net... ok, dar fata este totuşi semnată la Roton, considerat un major pe piaţa noastră. În această situaţie, conceptul de marketing mă depăşeşte complet. Mă gândesc la faptul că artista s-a trezit târziu că ar fi bine să facă şi ea ceva de sărbători, să se mai audă de ea iar casa de discuri sau nu a fost de acord să investească în asta, sau nu erau suficiente piese pentru un album, sau pur şi simplu se face un teasing pentru un album de colinde la anul, sau se lansează piese gratis în eter ca să se justifice o cotă mai mare şi să crească ofertele de cântări imediat după sărbători ...

oricare ar fi motivul, acest stil ad hoc de management artistic nu îmi inspiră încredere sau clarviziune.

---

www.anda-adam.ro/jingle-bells-rock/

www.anda-adam.ro

---

Byte. Un exemplu. Harmonic Brass

Ca paranteză, am lucrat cu o formaţie de suflători la instrumente de alamă la Cluj (care şi astăzi există ca şi proiect punctual de mercenari format din membri de la orchestra militară din Cluj şi studenţi de la Conservator). Este vorba de Harmonic Brass, condusă de Marius Beteag.

---

Decembrie 2003. Am ajuns cu această formaţie la un microrevelion de firmă multinaţională la Bucureşti. După concert, într-o altă zi, am trecut pe la firmă să mulţumesc pentru colaborare, şi am fost primit în audienţă de patronul firmei, un domn stabilit în România, din Statele Unite. Personal, i-a plăcut foarte mult formaţia. Mi-a spus că a preferat să invite acest proiect de la Cluj înloc de Blondy pentru că oferta propusă de mine i-a convenit mai mult financiar pentru acelaşi timp de recital. Am mai discutat pe tema proiectului şi cum s-ar putea colabora în continuare, iar directorul mi-a sugerat să mă întorc cu un material audio de colinde prin iunie, înainte de concediile de vară, pentru că discuţiile preliminare legate de bugetul de final de an au loc în această perioadă. Dacă este mulţumit de material (şi era convins că va fi), el era de acord să achite producţia şi ne oferea un onorariu pentru multiplicarea CDului în 2.000 de exemplare, pe care le-ar fi dat cadou tuturor angajaţilor din firmă î preajma Crăciunului, în timp ce matriţa şi masterul rămâneau ale noastre. Deasemenea, am înţeles că automat, prin acest tiraj, şi având în vedere cifrele scăzute din vânzări la astfel de produse, aş fi putut să merg şi mai departe cu proiectul, dând această cifră prin comunicate oficiale presei şi promovând formaţia şi albumul ca fiind printre cele mai căutate pentru repertoriul de colinde în 2004 ... totul se potenţa.

Atunci am înţeles pentru prima dată pe deplin ideea cu sania care se cumpără vara ...

---

Ianuarie 2004. Am început discuţia cu liderul proiectului Harmonic Brass, Marius Beteag, să facem proiectul de colinde. Fiind deja păţit cu alt artist cu care lucram, în care am investit prea mulţi bani de la mine deşi nu era cazul, am zis clar în această situaţie că eu sunt omul cu contactele; el este omul cu formaţia. Aştept de la el produsul finit (o copie CD ale unor înregistrări de Colinde, într-o ordine precisă, pe care eu la rândul meu să o am în luna mai pentru a prezenta mai departe potenţialilor investitori şi producători, că intenţia mea era, odată confirmat contractul cu firma, să obţin un contract şi la o casă de discuri cu distribuţie naţională, înainte de toamnă – în septembrie deja se face planul lansărilor pentru albumele de colinde din decembrie).

---

Martie 2004. Eu nu am insistat pe lângă artist; am considerat că ar trebui să aibă acelaşi interes ca şi mine să ducem acest proiect la capăt. Când ne-am reîntâlnit să discutăm pe această temă însă, artistul mi-a explicat mai întâi că după sărbători i s-a părut un pic aiurea să povestească cu colegii despre un album de colinde, apoi faptul că ar trebui fiecare să pună o parte egală de la el să se împartă cheltuielile de studio, iar pe lângă faptul că el nu ştie cine rămâne şi cine nu la Harmonic Brass (erau permutări constante de instrumentişti la acest sextet, în funcţie de perioada anului), nici nu crede că poate aduna banii de la fiecare ... Cred că m-am enervat teribil la acea discuţie. Ce ştiu precis este că am considerat că proiectul deja este mult amânat, concluzia fiind că nu s-a făcut nimic în două luni de zile, deşi miza era mare pentru noi.

---

Mai 2004. Eu am rămas cu impresia că Marius Beteag încerca să tragă de relaţiile lui să realizeze acest album în cele mai ieftine condiţii posibile, dacă nu se putea face gratis. Ţin minte de discuţiile lui cu un studio din Cluj, care până la urmă au picat.

---

Iunie 2004. Se făcuse iunie, şi ceea ce nu am dorit să se întâmple s-a întâmplat. Clujenii sunt foarte buni la povestit. Ne întâlnim la o cafea sau o bere sau o ţuică, şi facem brainstorminguri în diverse cârciumi din oraş, şi punem ţara la cale, şi tot povestim şi plănuim şi ne pregătim şi până la urmă nu facem nimic. Cam asta ar fi şi concluzia acestei poveşti. O duc totuşi până la capăt.

Am explicat din nou şi din nou aceleaşi amănunte pe care le ştiam şi eu despre materialul dorit şi timpii stabiliţi. Era deja iunie; povestea artistului acum era ceva de genul că e complet aiurea să înregistreze Colinde în toiul verii. Adevărul cred că era că nu a găsit pe nimeni care să stea gratis la butoane pentru asta şi el nu vroia să scoată banii de la el.

Eu mi-am zis că nu mai insist. Nici nu sun la firma respectivă să mai explic nimic, că voi fi considerat penibil. Când artistul Marius Beteag îmi va da materialul, o să îl duc la Bucureşti cu speranţa că mai poate fi luat în calculul bugetelor de cadouri pentru angajaţi de Crăciun.

---

Septembrie 2004. Artistul m-a anunţat că se trage materialul chiar în sala mare de la Casa Militară ... a încercat să îmi explice ceva despre acustica sălii şi condiţiile deosebite de lucru aici ... eu am înţeles că a rezolvat cumva să închirieze microfoanele cu stativ de undeva şi că mixerul şi sala erau rezolvate prin locul de muncă ... (poate nu chiar aşa stăteau lucrurile, dar esenţialul este că a rezolvat sala şi cel puţin o parte din sonorizare fără să investească bani).

Între timp, lucrasem cu alte proiecte muzicale la alte demouri în alte studiouri. Eu mă aşteptam ca fiecare instrument să fie tras în parte, apoi aceste trackuri, sau căi să fie suprapuse de un sunetist priceput la muzică folk şi clasică, instrumentală, mixate, apoi masterizate... Ce am văzut (stând în sală la o parte din înregistrări) este că se trăgea totul deodată şi se reluau piesele integral dacă ceva nu suna cum trebuie ... decât să mă enervez mai departe, am preferat să plec.

---

Octombrie 2004. Am primit până la urmă un material pe CD, colinde cu mici introduceri, poezii de sărbători, rostite, ca la colindă, cu accent ardelenesc ... un material foarte drăguţ şi fain ... L-am primit cu 5 luni întârziere faţă de data limită stabilită de mine cu artistul în ianuarie. Am mai făcut eu o copertă, cu o prezentare în care am trecut titlurile pieselor, componenţa completă, detaliile tehnice, durata pieselor, aşa cum ştiam că se face, de la casa de discuri unde aveam semnat alt proiect la care eram Manager şi Impresar şi după actele de drepturi de autor pe care le-am completat în trecut pentru alţi artişti ... iar cu prima ocazie am mers la firma din Bucureşti să bat la uşă cu CD-ul în mână.

---

Am fost penibil

S-a întâmplat exact ceea ce credeam că se va întâmpla. Directorul nu m-a primit şi mi s-a explicat că eram aşteptat după cum am stabilit, în preajma verii.

Mi-a plăcut foarte mult acel material de Colinde. Mi-am propus să merg cu el la toate casele mari de discuri din Bucureşti, fiind sigur că voi avea de ales între contracte, urmând să reiau legătura cu artistul în acest sens ... dar m-am lovit de alte probleme şi dileme: Harmonic Brass nu este un nume cunoscut, deci, nu se va vinde; sunt atâtea produse de acest gen; cred că a contat foarte mult şi faptul că intervenţiile dintre piese erau făcute de ardeleni, cu accente de ardeal, care cu siguranţă, nu au plăcut producătorilor, care mizau cel mai mult pe publicul aproape lor, unde au distribuţia cea mai bine pusă la punct, în capitală.

De supărare, nu am mai dat nicio explicaţie artistului. Nu am mai lucrat de atunci cu Marius Beteag sau Harmonic Brass. Am mai văzut proiectul pe afişe, la diverse festivităţi de Primărie, la Septemberfest (festivalul de bere din Cluj) ... mă gândesc că fiecare are atât cât îşi doreşte.

---

Decembrie 2010

Materialul l-am ţinut şi oricum nu mai putea fi folosit în scop comercial nici măcar după un an. Albumul nu a mai apărut nicăieri - componenţa s-a schimbat, şi nu se mai puteau folosi înregistrările făcute cu foştii membri. Am inclus însă o parte din piese la CZB Radio în luna decembrie şi sper că v-a plăcut elementul jazz şi clasic instrumental din playlist.

---

---

Deşi poate sună foarte stupidă ideea de a înregistra muzica de Crăciun în preajma verii, toate aceste proiecte de sărbători se realizează din timp, în special când este de convins firme pentru susţinere financiară; în cele mai multe cazuri, casele de discuri cunosc deja din septembrie albumele ce le vor lansa de Crăciun.

---

---

De la Jhaps Production am primit două piese.

Deoarece am primit două piese diferite, de la artişti diferiţi, impresariaţi sau produşi de aceeaşi agenţie, mă gândesc că există două motive pentru care le-am primit la două zile distanţă: 1. cel din 22 decembrie avea prioritate; 2. cel din 24 decembrie a fost înregistrat chiar în 23 decembrie şi masterizat cu câteva ore înainte să fie trimis comunicatul...

---

22 decembrie. Aiden Rey. Christmas Wish

Să nu fim derutaţi de nume. Aiden Rey este unul dintre membrii formaţiei DeepSystem. Piesa este produsă împreună cu Flavius (având numele de scenă Da Fleiva).

---

www.youtube.com/Aiden Ray

---

Alt motiv pentru care s-a lansat piesa pop Christmas Wish înaintea colegilor cu contract la aceeaşi agenţie de impresariat şi producţie este faptul că a doua zi pleca din ţară alături de DeepSystem, în turneul de Crăciun din Albania, numit Christmas Albanian Tour (23 - 27 decembrie).

Ionuţ Bejinariu (Contact & Booking) încheie comunicatul din 22 decembrie: În speranţa că v-am binedispus cu acest cadou de Crăciun nu rămâne decât să vă urăm Sărbători Fericite şi un nou an cu bine.

---

Mare a fost mirarea mea în ajunul Crăciunului să găsesc alt email semnat de aceeaşi persoană, reprezentând aceeaşi agenţie de impresariat şi producţie (Jhaps Production) două zile mai târziu, în ajunul Crăciunului. Aveam impresia că s-a intrat în concediu... Deschid mailul.

---

---
24 decembrie. Da Fleiva & Bijue. Forever Christmas

În timp ce unii fac salata de boef, sau torturi, beau şi se pregătesc să desfacă cadourile, în 24 decembrie, la 8 dimineaţa, agenţia de impresariat Jhaps Production ne trimite noua piesă antrenantă semnată de Da Fleiva & Bijue, Forever Christmas (la o lună după single-ul What you gonna do).

---

---

Piesa este compusă drept recunoştinţă şi oferită în dar de Crăciun pentru fani, pentru rezultatele obţinute in urma lansării primului single (care este difuzată la şapte radiouri FM în Belgia, patru posturi din Bulgaria, unul în Germania, Albania şi Ucraina. Duetul pop-dance este deasemenea în tratative cu mai multe case de discuri pentru promovare şi distribuţie.

---

---

Comparând cele două piese, mi-a plăcut mai mult dorinţa de Crăciun al lui Aiden Rey, care conţine mai multe elemente specifice unor piese de Crăciun (clape, efecte de clopoţei, ritmul copitelor de cai). Forever Christmas de Da Fleiva & Bijue nu are nimic legat de Crăciun în afară de titlul piesei.

---

Cu o săptămână înainte de Crăciun, am mai primit o înştiinţare de lansare de Single.

19 decembrie. Daniel Lazăr. Have Yourself A Merry Little Christmas

Daniel Lazăr interpretează piesa clasică cântată prima dată de Judy Garland în 1944. Au urmat preluări de către Frank Sinatra (1957), Ella Fitzgerald (1960), Andy Williams (1965), Barbra Streisand (1967), Luther Vandross (1995), Christina Aguilera (2000), Brian McKnight (2002), Whitney Houston (2003), Katie Melua (2006), Babyface (2008).

---

Piesa melancolică şi vocea jazz a interpretului ne-a plăcut cel mai mult. Dintre cele patru piese prezentate aici şi lansate în ultima săptămână, aceasta este cea care înregistrează cele mai puţine accesări pe YouTube. Pentru 2011, Daniel promite un album împreună cu trupa sa, Daniel Lazăr Band, fiind o trupă live pe care o vezi mai puţin în cluburi, şi mai mult la evenimente corporate şi petreceri private...

---

www.youtube.com/Daniel Lazăr

---

Pentru descărcare gratuită:

www.lazardaniel.ro/have-yourself-a-merry-little-christmas

---

---

Desigur, toţi artiştii români, cu toate aceste colinde lansate în ceasul 12, în preajma Crăciunului, fac piesele cadou fanilor lor. Nu prea înţeleg ce fel de impact se ţinteşte cu o piesă de Crăciun urcată pe YouTube în 19 decembrie, care adună undeva între 500 şi 2.000 de accesări până în a doua zi de Crăciun... asta este industria noastră la finalul anului 2010. Totul se face pe ultima sută de metri, fără multă strategie de marketing ... în principiu, toţi ţintesc piaţa de afară (numai Anda Adam, semnată la Roton, ne-a oferit şi o piesă tradiţională românească)...

---

http://dj-pro FM

---

Vorba lui Kiddiez de la Mushroom Story, cred că Ştefan Hruşcă va rămâne mult şi bine Chuck Norris al Colindelor la noi, deoarece este singurul care abordează problema temeinic şi pe termen lung. Turneul lui de colinde începe în a doua jumătate a lunii noiembrie, şi timp de o lună colindă ţara în lung şi în lat.

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

26.12.2010, 14:16PM, scris de amelie
ce articol de kkt!sincer fraiere.n-ai despre altceva mai bun de scris decat despre vedetutzele din romania?

Articole relative:

Finala GBOB România 2016
Finala GBOB România 2016...
Publicat in: 14.12.2016, Ora: 14:00PM
Eurock Christmas
Eurock Christmas ...
Publicat in: 06.12.2016, Ora: 09:56AM
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS NAȚIONAL de muzică
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS...
Publicat in: 01.11.2016, Ora: 08:18AM
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinului
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinul...
Publicat in: 18.10.2016, Ora: 07:05AM
ÎN PREMIERĂ la Suceava. Semifinala GBOB Bucovina
ÎN PREMIERĂ la Suceava. Semifinala G...
Publicat in: 12.09.2016, Ora: 14:35PM
PIESĂ NOUĂ. RACLA cu Anda Adam. Nu te-am uitat
PIESĂ NOUĂ. RACLA cu Anda Adam. Nu t...
Publicat in: 18.11.2015, Ora: 05:44AM
Gheorghe Funar vs. muzica Hip Hop. 1999 (p. 2/5)
Gheorghe Funar vs. muzica Hip Hop. 199...
Publicat in: 16.09.2013, Ora: 06:51AM
Voices of Silence. Adrian Mărcuș
Voices of Silence. Adrian Mărcuș...
Publicat in: 17.04.2013, Ora: 04:53AM
LANSARE SOLO. Aiden Rey
LANSARE SOLO. Aiden Rey...
Publicat in: 10.02.2012, Ora: 03:43AM
IndustriaMuzicala.ro
IndustriaMuzicala.ro...
Publicat in: 20.01.2012, Ora: 06:59AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online