• czb.ro
Zoom. Interviuri. Interviu RO

Petre Sbârcea

Petre Sbârcea

În vara anului 2011, am descoperit un vinil cu tangouri românești compuse de Claude Romano. Ascultând și reascultând această placă, am ajuns la ideea să introduc o serie de articole biografice despre artiștii autohtoni din epoca interbelică la ClickZoomBytes. 

Astfel am descoperit că de fapt Claude Romano era un pseudonim folosit de George Sbârcea, iar acesta are un nepot, care încă mai trăiește … Petre Sbârcea, fost director la Opera Națională Română Cluj-Napoca, profesor universitar la Academia de Muzică Gheorghe Dima, director și dirijor la Filarmonica Sibiu … 

BIO. George Sbârcea

http://czb.ro/articol/2389/

--- 

Am povestit cu Peter Szabadi (persoana responsabilă de relațiile cu presa) de la Opera Maghiară Cluj despre un interviu cu maestrul Petre Sbârcea, când s-a anunțat spectacolul aniversar dedicat dirijorului care a împlinit recent vârsta de 80 de ani. 

--- 

Aveam emoții. 

Am ajuns la ultima repetiție generală înainte de spectacolul de la Opera Maghiară Cluj.

--- 

Am fost condus la sala dirijorilor din culise... 

Înainte să încep interviul, povestesc maestrului faptul că ne-am mai cunoscut o dată, acum exact 12 ani (la inceputul anului 2000), pe vremea când eram angajat la Clujeanul

Anii au trecut. maestrul Petre Sbârcea umblă mai greu, vorbește mai încet … dar privirea-i este la fel de vie iar vorba îi este la fel de jovială. 

--- 

RiCo pentru CZB: Ce sentiment aveți că toți cei trei dirijori de la Opera Maghiară (József Horváth, Zsolt Jankó, Szabolcs Kulcsár) sunt elevii dumneavoastră?

Petre Sbârcea: Sunt foarte mândru de ei pentru că sunt studenți foarte buni și mă bucură faptul că activează și fac o treabă excelentă, ceea ce se vede, pentru că prin prezența lor, Opera Maghiară din Cluj a atins un mare nivel. Este o mare plăcere să asculți spectacole la Opera Maghiară Cluj.

--- 

CZB: Care dintre cele două Opere din Cluj are acustica mai bună?

Petre Sbârcea: Mie nu-mi place - ca să spun drept, niciuna din ele. La Opera Națională Română era o acustică mai bună când am fost student la Cluj în anii 1950. Nu știu ce au făcut între timp, dar nu mai sună așa …ca lumea.

Sigur, și acustica Operei Maghiare este bună, dar are anumite deficiențe. Sunt locuri n sală unde se aude mai bine, și altele, unde se aude mai slab. Bine, în orice Teatru, de obicei, în spatele sălii și în loji se aude mai bine decât la parter în față. Asta este la fel peste tot.

--- 

CZB: Dar sala în care cânta Filarmonica la Casa Universitarilor …

Petre Sbârcea: Acolo a fost o acustică foarte bună și după părerea mea este un act pe care nu îl pot înțelege, ca această filarmonică, care a fost poate cea mai bună Filarmonică din țară, să nu mai poată continua activitatea la Casa Universitarilor, unde era o acustică excelentă, unde erau condiții excelente - și acuma cântă la Casa de Cultură a Studenților, care este o sală sub orice critică - și ca aspect, și ca acustică.

…Este o treabă care pe mine mă doare foarte mult, mai ales când mă gândesc ce a făcut Maestrul Ciolan cu această Filarmonică, care era poate cea mai bună din țară.

--- 

CZB: Ați fost elevul Maestrului Antonin Ciolan?

Petre Sbârcea: Da, care a fost un dascăl extraordinar. Mulțumită lui pot să spun că am învățat dirijatul. 

--- 

CZB: Ați fost și studentul lui Sergiu Celibidache. Îmi puteți spune o amintire plăcută pe care o aveți cu Maestrul?

Petre Sbârcea: A fost o mare șansă, când am avut această bursă în Italia, ca să aflu că Celibidache este la Napoli, chiar în concert. Imediat m-am dus la Napoli, unde am lucrat cu el două săptămâni. El a fost foarte amabil cu mine. Întotdeauna în pauze, sau după repetiții, mă chema la el - și acolo discutam despre problemele de dirijat. Pentru mine a fost o chestiune extraordinară. La un moment dat s-a apropiat așa de mult de mine …mi-a spus că sunt primul român care l-a căutat … și l-a durut, pentru că la el veneau Cehi, Unguri, Polonezi șamd, dar niciun Român; eu am fost primul român când l-am căutat, ca să-i cer sfaturi de dirijat. 

Pe chestia asta, el, după Napoli, a plecat la Londra și m-a invitat să mă duc cu el, pe banii lui, ca să vin, să stau alături de el, și să văd cum repetă la Londra șamd. Însă, nu am putut primi viza Ambasadei române de la Roma și din acest motiv nu am putut să mă duc cu el. (continuând, mai în șoaptă:) Asta a fost un mare regret.

Dar, m-am reîntâlnit cu el la Praga, unde a făcut iarăși o treabă excelentă.

--- 

CZB: În ce ani au avut loc aceste întâlniri?

Petre Sbârcea: În 1965 am fost la Napoli, iar în 1969 am fost la Praga.

--- 

CZB: Dumneavoastră ați inaugurat Opera din Bastia, din Corsica, cu Filarmonica din Sibiu… 

Petre Sbârcea: Când am fost numit director la Filarmonica din Sibiu am promis că am să fac tot posibilul ca să avem și un turneu în străinătate, pentru că a fost singura Filarmonică care nu reprezentase România în străinătate. Șansa mea a fost că în 1980 am avut un spectacol la Livorno, Italia (Manolesco), extraordinar, cu cei mai buni soliști din lume, cu Filarmonica de la Florența, cu corul de la Monte Carlo, a fost un spectacol extraordinar … și regizorul Gennaro m-a întrebat dacă sunt dispus să vin cu orchestra mea din România la redeschiderea acestui teatru, care a fost bombardat în timpu războiului. I-am răspuns: - Categoric, da!

S-au luat măsurile necesare, ca la un moment dat să mă sune Primarul din Bastia: - Domnule, mi s-a spus că nu puteți veni și mi s-a recomandat orchestra din Arad. Am răspuns: - Domnule, nu este adevărat. Suntem liberi. Am promis că venim.

Atunci Primarul din Bastia a spus că dacă nu vine orchestra de la Sibiu, el nu apelează la o orchestră din România. Aria nu a avut planul valutar făcut în acest moment, iar acesta a fost norocul nostru. Până la urmă, și prin presiunile care s-au făcut, cu prim-secretar șamd, am reușit să duc Filarmonica din Sibiu la Bastia în Corsica.

Acolo m-am întâlnit cu un dirijor care era din Corsica, Girlamie, care s-a îndrăgostit de orchestră - și în fiecare an după 1990, până în prezent, el a dus orchestra în Franța. Acesta a fost dealtfel și consilierul personal al lui Pierre Bérégovoy (1925-1993, prim ministru socialist, 1992-3, în mandatul lui François Mitterrand).

www.bastia.fr/rubrique.php?id_article

--- 

CZB: Știu că locurile de muncă sunt blocate la instituțiile muzicale de stat în România și că și din acest motiv există un exod de muzicieni români talentați în străinătate. Cum s-ar putea remedia această situație într-un viitor?

Petre Sbârcea: Asta este o mare problemă, pentru că într-adevăr, absolut în toate orchestrele din lume sunt muzicieni români care sunt foarte buni.

În 1989, un profesor de violoncel de la Conservatorul din București mi-a spus că 104 violonceliști au părăsit România pentru a lucra în străinătate, cu instrument cu tot … ceea ce este foarte dureros.

Între timp sigur acest număr s-a mărit. Asta este o mare problemă pentru că și salariile sunt foarte mici, iar dacă un muzician se mută la oraș, trebuie să plătească o chirie … și nu-i ajung banii efectiv. De aceea, trebuie găsită o soluție pentru ca instrumentiștii să primească un salar corespunzător muncii lor, pentru că ei de mici copii de sacrifică pentru meseria pe care și-au ales-o și acest lucru ar trebui să-l aibă în vedere cei care conduc această țară.

--- 

CZB: Care este părerea dumneavoastră despre profesorii de la Conservator care depunctează studenții care cântă în paralel cu formații de jazz și pop-rock?

Petre Sbârcea: Personal nu sunt pentru așa ceva și probabil că acești studenți fac asta tocmai pentru a câștiga un ban în plus. Acest lucru este regretabil, dar de înțeles, pentru că și în străinătate studenții mai colaborează cu o formație de jazz sau rock pentru ca să se întrețină la facultate. Este de înțeles.

--- 

CZB: Sunt curios să vă întreb … știu că aveați doar 12 ani, dar ce țineți minte, ce emoții ați avut la evenimentele din 23 august, 1944?

Petre Sbârcea: În 23 august 1944 eram la Sibiu, 

  • ...iar rușii când au intrat la Sibiu, eu tocmai mă duceam la ștrand și când traversam strada, la un moment dat tancurile rusești s-au oprit și au început să tragă într-un avion românesc care zbura deasupra, iar schijele erau cât pe aci să mă atingă și pe mine și să mă lichideze. Asta este prima mea amintire.
  • A doua amintire este când eu, ca băiat tânăr, mergeam la școală și veneau trei ruși beți din direcția opusă (ridicând tonul și imitând accentul slav) iii dirighii tovarăși, tovarăși … și mi-au luat ceasul de pe mână.
  • Altă dată au năvălit în casă la mine și mi-au furat jucăriile. 

…Astea sunt amintirile mele cu rușii…

Și de aceea am avut așa o aversiune față de limba rusă și mi pare rău astăzi, pentru că limba rusă este o limbă foarte frumoasă … dar așa au fost atunci vremurile.

--- 

CZB: Ce emoții ați avut în 1989 când ați aflat de evenimente?

Petre Sbârcea: Lumea cam aștepta acest eveniment pentru că îmi aduc aminte, la Ateneul Român, la 7 grade se dădeau concertele. Băieții cântau cu mănuși, iar publicul în sală era îmbrăcat cu palton și cu pălărie în cap, ceea ce era un lucru inadmisibil. Astfel, din punct de vedere al artistului, m-am bucurat că lucrurile se vor schimba, dar speram că lucrurile vor fi mai bune, iar speranțele mele au fost înșelate de ceea ce se întâmplă astăzi, mai ales cu această corupție… corupție care pe mine mă jenează cel mai mult.

-- 

CZB: Sunteți nepotul lui Claude Romano... George Sbârcea?

Petre Sbârcea: Da, așa este.

CZB: Îmi puteți spune o amintire plăcută pe care o aveți cu bunicul dumneavoastră?

Petre Sbârcea: Bunicul meu? Bunicul meu a fost medic, un băiat de țăran de la Toplița, dar un băiat care a ajuns să fie un medic foarte apreciat în Brașov, și chiar într-o perioadă a ajuns să fie prefectul județului Brașov - fiind foarte apreciat ca și om de caracter. 

(Teodor Sbârcea a fost primul medic primar român din județul Brașov)

--- 

George Sbârcea a fost un om deosebit prin faptul că știa șase limbi, a lucrat în diplomație, a tradus foarte multe cărți, a compus muzică, cea mai celebră piesă rămânând (spune cântând) Ionel, Ionelule ce faci drăguțule … Deci, a fost o mare personalitate. Toate întâlnirile pe care le-am avut cu el, mai ales când stătea la Cluj (pentru că la un moment dat s-a mutat la București) mi-au fost foarte drage, mai ales că știa să cânte bine la pian și deseori cântam împreună la patru mâini simfonii de Haydn, Mozart, Beethoven … sunt amintiri foarte plăcute în legătură cu acest lucru. 

CZB: Câți ani aveați?

Petre Sbârcea: Atunci eram student; aveam 18-20 de ani, iar el avea 50-60.

-- 

CZB: George Sbârcea l-a cunoscut pe Dalai Lama.

Petre Sbârcea: Da, sigur, că el era un tip extraordinar de avid de a cunoaște tot. El a luat și interviuri cu Hitler și Mussolini. Este unul dintre foarte puținii oameni care a putut să le ia interviuri, pentru că era de o inteligență extraordinară.

--- 

El a avut câteva interviuri la televiziune unde și-a povestit și viața lui.

Acum, în 14.IAN.2012 i-a murit sora … mai avea o soră la Sibiu.

CZB: Condoleanțe.

Petre Sbârcea: Ei erau patru frați, trei băieți și o fată. Ea rămăsese ultima în viață. 

--- 

Autor: RiCo 

--- 

Personalitate reprezentativă a vieţii muzicale româneşti, Petre Sbârcea a fost elev al reputaţilor maeştri Antonin Ciolan şi Sergiu Celibidache, perfecţionându-şi arta dirijorală în Italia, Franţa şi Statele Unite ale Americii. Din anul 1957 până în anul 1976 a ocupat funcţia de dirijor al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca (iar între 1992 şi 2001, funcția de director), începând din anul 1960 este profesor al Academiei de Muzică din Cluj-Napoca, disciplina Dirijat orchestra. Între anii 1976-1990 a fost director şi primdirijor al Filarmonicii de Stat din Sibiu, unde activează ca  primdirijor din 2001 până în prezent. 

--- 

Activitatea artistică a maestrului Petre Sbârcea a fost răsplătită cu numeroase distincţii, între care: 

  • Ordinul Meritul Cultural al României
  • Medalia Mascagni – Italia
  • Premiul pentru întreaga activitate desfăşurată în slujba artei dirijorale – conferit de către Uniunea Interpreţilor, Coregrafilor şi Criticilor Muzicali din România
  • La 1 martie 2003, a fost decorat de către Preşedintele României cu Ordinul Naţional Serviciul credincios în grad de cavaler. 
  • Cetăţean de Onoare al Municipiului Cluj-Napoca (1998) şi Sibiu (2009).

--- 

Cele trei spectacole aniversare organizate la Cluj-Napoca cu ocazia împlinirii vârstei de 80 de ani, de către dirijorul prof. Petru Sbârcea sunt: 

  • 15.IAN.2012. Academia de Muzică Gheorghe Dima. Concert simfonic. Orchestra a fost formată din studenţi din anii I şi III şi a fost diirijată de studenţi de anul IV.
  • 19.IAN.2012. Opera Maghiară Cluj. Spectacolul aniversar Gală de operă - Petru Sbârcea împlineşte 80 de ani, un colaj de fragmente muzicale ale unor compozitori celebri, dirijate de maestrul Petre Sbârcea şi de foştii săi elevi, Gabriel Bebeşelea, Adelin Cătinean, József Horváth, Zsolt Jankó, Szabolcs Kulcsár (ultimii trei fiind actualii dirijori la Opera Maghiară Cluj).
  • 27.IAN.2012. Opera Națională Română Cluj. Turandot. Petre Sbârcea 80 este o seară dedicată maestrului dirijor cu ocazia celei de-a optzecea aniversări (AFIȘ atașat).
--- 

Articolul Biografic despre unchiul său, George Sbârcea 

(compozitorul de tangouri românești Claude Romano)

http://czb.ro/articol/2389/


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Les Nuages. Bianca Comșa despre colaborarea cu Luna Amară
Les Nuages. Bianca Comșa despre colab...
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records...
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Katatonia (metal progresiv, Suedia)
Katatonia (metal progresiv, Suedia)...
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Renate Roca (PR manager, Electric Castle Festival 2017)
Renate Roca (PR manager, Electric Cast...
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Edmond Lenarth (Booking Manager, Electric Castle Festival)
Edmond Lenarth (Booking Manager, Elect...
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
2019.MAR.9. Opera Maghiară Cluj. concert electro-simfonic
2019.MAR.9. Opera Maghiară Cluj. conc...
Publicat in: 04.03.2019, Ora: 06:48AM
2018.IAN.18. Opera Maghiara Cluj. Revelația trupului
2018.IAN.18. Opera Maghiara Cluj. Reve...
Publicat in: 16.01.2018, Ora: 00:23AM
2017.NOV.30. Opera Maghiara Cluj. Revelatia trupului
2017.NOV.30. Opera Maghiara Cluj. Reve...
Publicat in: 29.11.2017, Ora: 14:40PM
Opera Națională Română Cluj-Napoca. Concertul de prezentare a noii Stagiuni 2017-2018
Opera Națională Română Cluj-Napoca...
Publicat in: 28.08.2017, Ora: 06:14AM
2017.IUN.18. Opera Maghiară Cluj. BAIADERA
2017.IUN.18. Opera Maghiară Cluj. BAI...
Publicat in: 16.06.2017, Ora: 13:21PM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2019 • Revista De Muzica Online