• czb.ro
Click. Industrie

Industria muzicală autohtonă în anii 1990

Publicat in: 15.02.2012, 06:29AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 1
Vizualizari: 1850
Etichete: Electrecord, Kanami, Legea 8/96, Legea Dreptului De Autor, Piraţi, Poker, Romagram, Vivo
Industria muzicală autohtonă în anii 1990

Pe vremea când am deschis prima dată ochii spre intrigile sistemului de organizare a industriei muzicale, în România exista un fost mamut de stat, monopolul Electrecord, o mână de antreprenori micuţi, precum Romagram (care scotea poate o casetă oficială pentru fiecare trei nedeclarate - nici statului, nici artistului, după cum ne-a relatat trupa Altar când am povestit despre albumul ei de debut) şi câţiva afacerişti de muzică, persoane pasionate de muzică, care ascultau şi cunoşteau noutăţile de afară. Viitorii patroni de case de discuri private (cum era Poker la Iaşi) sau doar simpli bişniţari de muzică pe moment (precum Vivo la Cluj-Napoca), cumpărau un CD original pe care îl înregistrau o dată în condiţii optime pentru a face câteva casete master (matriţa pentru următoarele câteva mii de exemplare copiate) ... Acestea erau apoi înregistrate cu viteză pe deck-uri duble (casetofoane duble), legate în reţea, prin cabluri, în coloane suprapuse de câte 10-12 aparate de acest fel, cu câte 4 sau 5 coloane, pe un perete de cameră de apartament.

Eu am văzut aşa ceva la Cluj ...şi la unul dintre actualii boşi de casă de discuri majoră din Bucureşti, licenţiatul unei case de discuri majore, pe vremea când apartamentul personal era improvizat în sediul casei de discuri (nou-înfiinţată după apariţia legii dreptului de autor). 

--- 

Astfel, intraţi în legalitate, foştii piraţi care îşi dezvoltaseră anumite reţele de distribuţie prin tarabele pieţelor mai multor oraşe din ţară, au devenit reprezentanţii unor case de discuri majore internaţionale, licenţiaţi în exclusivitate pe România. Astea au fost vremurile şi bravo lor pentru iniţiativa avută

Desigur, cel puțin o anumită perioadă de timp, sistemul a funcţionat la fel în continuare. Ceea ce făceau unii cu peretele de deckuri duble la Bucureşti, făceau şi alţii la Râmnicu Vâlcea, Timişoara, Oradea, etc. Distribuţia primelor titluri de muzică românească în anii 90 se făcea prin vânzarea unui anumit număr de coperţi de casetă şi o matriţă. Multiplicarea, asamblarea şi ţiplarea produsului finit o făcea fiecare distribuitor pe plan regional.

--- 

--- 

Printre primii independenţi serioşi la noi se număra Tempo Music (Vama Veche, Divertis, Ioan Gyuri Pascu, Platonic Band, Polymoog), care, la fel ca ceilalţi, lucra mai mult în condiţii improvizate, de acasă. Aceştia multiplicau casetele pe aparate special fabricate în acest sens, care aveau patru locuri pentru casete (într-unul se aşeza caseta matriţă, în celelalte trei se puneau casetele bulk, goale). Aparatul copia muzica la viteză mai mare. Dacă ţin bine minte, se puteau multiplica 100 de exemplare în două ore (existau mereu şi câteva rebuturi).

--- 

Îţi dai seama? La vremea aia, existau încăperi de apartament în România unde se multiplicau casete, 24 din 24 de ore, cu angajaţi ... sau membri din familie, care urmăreau procesul atent, să întoarcă casetele la timp. 

--- 

--- 

Byte. 2011 este anul în care casetofoanele sunt scoase la modul oficial din listele de accesorii oferite de producătorii din industria automobilelor pe plan internaţional.

--- 

--- 

Când am început să lucrez în domeniul muzicii, ca reporter şi critic, în a doua jumătate a anilor 90, casa de discuri Electrecord mie personal nu îmi spunea nimic. Nu primeam informaţii despre ea; nu primeam niciun fel de plan de lansări de la ea, nu am primit nimic promoţional vreodată de la Electrecord (în acelaşi timp, am reuşit într-o lună din 1999, ca şi critic muzical, să primesc absolut toate materialele lansate în România în acel interval de timp de la cele opt case de discuri cu care ţineam legătura şi pe care le promovam în mod constant prin intermediul revistei TV Satelit). La un moment dat am făcut efortul (neavând maşină sau bani de taxi, şi sediul aflându-se pe atunci într-un capăt de Bucureşti bătut de vânturi) şi am mers personal până la sediul Electrecord să dau mâna cu cineva de acolo, să mă prezint, şi să cunosc persoana care se ocupa de PR ... şi tot ce am reuşit a fost să iau legătura cu un angajat de acolo care îşi promova propriile producţii realizate ca angajat la Electrecord ... care ulterior a devenit un mare jucător din culisele scenei, în prezent fiind un impresar de petreceri private. 

--- 

Mie îmi sună ironic faptul că sediul Electrecord se află pe bd. Timişoara. 

--- 

Am ajuns la un moment dat în hala mare a fabricii de viniluri, care era în paragină şi aduna praf (dar n-am făcut nicio poză la momentul respectiv, pentru că atmosfera era prea lugubră). Imaginează-ţi o hală imensă, într-o zi de lucru a săptămânii, pe la ora 11 dimineaţa, plină de aparatură mecanică, în mare parte acoperită cu cearşafuri şi pânze prăfuite, fără niciun suflet în preajmă... Era epoca piraţilor şi a CD-urilor de import aduse din Bulgaria şi St. Petersburg (proaspăt rebotezatul Leningrad). 

--- 

--- 

Legea dreptului de autor

La jumătatea anilor 90, apăruse şi la noi CD player-ul în magazine, dar legea dreptului de autor nu exista (până în 1990 nu era nevoie de aşa ceva, toate drepturile din vânzări fiind ale statului, artiştii fiind plătiţi cu salar lunar - şi un onorariu de 1.000 - 1.500 de lei la fiecare înregistrare de disc - şi drumul de Bucureşti dacă artiștii veneau din țară).

Legea dreptului de autor (Legea 8/96) intră în vigoare la finalul verii anului 1996, fiind o condiție impusă de Comunitatea europeană pentru ca să putem fi luați în considerare pentru aderarea ulterioară la Uniune.

După apariția acestei legi în Constituția României, casele de discuri majore internaționale își extind influența în țara noastră (pentru prima dată, după o politică de auto-izolare impusă de regimul comunist timp de jumătate de secol), prin acordarea drepturilor de licențiere exclusivă unor case de discuri locale, toate având sediile la București.

--- 

Acestea au fost:

  • Philips/PolyGram (care deținea 30% din piața artiștilor în Anglia): Zone Records
  • EMI (27%): TransGlobal Media (TGM)
  • Time/Warner (12%): A&A Records
  • Sony (10%): CAT Music (dacă nu greșesc, MCA - 4% este preluată de Sony în această perioadă, ajungând automat la CAT Music)
  • Bertlesman Music Group/RCA (5%): Nova Music Entertainment (NME)

--- 

Electrecord mi se pare cea mai retrogradă și demodată dintre toate casele de discuri, fiind un gigant pe piața autohtonă, având întreg catalogul de artiști și albume din perioada comunistă - rețeaua de magazine Muzica în toate orașele mari din țară la începutul anilor 90 - și neavând niciun fel de intenție de a fi un jucător important pentru scena muzicală autohtonă în noul mileniu… deși nu am habar din ce fonduri reușește să se mențină (am făcut recent o cerere de comandă prin intermediul websaitului; am primit un email că în 72 de ore voi primi o factură electronică cu modul de plată… care nu a mai fost trimisă, nici după o lună de zile). Probabil administrată în continuare precum o firmă de stat, Electrecord nu a plătit drepturi de autor retroactiv niciunui artist român cu material lansat înainte de 1990. Recent, Nicu Covaci (liderul formației Phoenix) a pierdut procesul intentat monopolului comunist în acest sens…

--- 

--- 

Fabrica de CD-uri

Prima fabrică de CD-uri din România, Kanami, a fost construită la București la începutul anilor 2000; Roton și-a construit propria fabrică la Iași înainte de 2004. 

În Bulgaria existau două fabrici de CD-uri încă din anii 1990, iar dacă țin bine minte, una din ele a fost obligată să se închidă (după implementarea legii dreptului de autor)… fiind mutată cu totul în Ucraina.

--- 

Autor: RiCo


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

16.02.2012, 13:10PM, scris de DAN TUDOR
Vai...vai !!!!!!

Articole relative:

Finala GBOB România 2016
Finala GBOB România 2016...
Publicat in: 14.12.2016, Ora: 14:00PM
Eurock Christmas
Eurock Christmas ...
Publicat in: 06.12.2016, Ora: 09:56AM
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS NAȚIONAL de muzică
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS...
Publicat in: 01.11.2016, Ora: 08:18AM
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinului
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinul...
Publicat in: 18.10.2016, Ora: 07:05AM
ÎN PREMIERĂ la Suceava. Semifinala GBOB Bucovina
ÎN PREMIERĂ la Suceava. Semifinala G...
Publicat in: 12.09.2016, Ora: 14:35PM
RE-EDITARE. Celelalte Cuvinte - I
RE-EDITARE. Celelalte Cuvinte - I...
Publicat in: 26.03.2017, Ora: 15:01PM
East & Art (1995-2001)
East & Art (1995-2001)...
Publicat in: 14.01.2016, Ora: 06:03AM
Răzvan Slama (Prima Linie)
Răzvan Slama (Prima Linie)...
Publicat in: 16.09.2015, Ora: 06:20AM
BEST MUSIC DESCOPERĂ CĂ MANELELE SUNT PROMOVATE DE CASE DE DISCURI ÎN SEPTEMBRIE 2010
BEST MUSIC DESCOPERĂ CĂ MANELELE SUN...
Publicat in: 13.11.2014, Ora: 06:54AM
Europarlamentarii vor modifica Legea dreptului de autor
Europarlamentarii vor modifica Legea d...
Publicat in: 19.05.2014, Ora: 06:25AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online