• czb.ro
Byte. Parerea Mea

Independenţii contra Majorilor

Publicat in: 17.02.2012, 06:25AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 807
Etichete: Alexandrina, Atitudine Rock, Cd Baby, Google, Independent, Ingrid Michaelson, Inna, Major, Underground
Independenţii contra Majorilor

Nu mai există miza atitudinii Rock'n'Roll

Drugs, sex and rock and roll... scena rock'n'roll pornită acum 60 de ani în Occident (şi despre care noi ca şi consumatori de muzică din România, putem doar să citim şi să visăm, exact ca la mitologia greacă) a murit în anii 2000, şi cum noi suntem mereu cu 10-20 de ani în urma tendinţelor muzicale din Vest, artiştii noştri din scena underground o să îşi dea seama de asta de abia peste vreo 10 ani.

--- 

Un artist român se poate înscrie acum la orice organism de gestiune a drepturilor de autor. Fiind român în România nu înseamnă că trebuie să te înscrii doar la UCMR.  Ca cetăţean european ai dreptul să devii membru al oricărei asociaţii de gen pentru a-ţi potenţa redevenţele de pe urma vânzărilor de mp3-uri pe iTunes, Amazon, CD Baby sau Google, sau de pe urma difuzării compoziţiilor originale pe Jango.

--- 

Cu toate astea, chiar dacă un artist reuşeşte să vândă milioane de unităţi digitale, acesta nu devine totodată vedetă (în sensul adevărat al cuvântului, precum steaua americană). Desigur, nu toţi artiştii îşi doresc să fie stele, dar miza niciodată nu a fost de a fi un peşte mic într-un lac artificial. De la Fred Astaire, Gică Petrescu, Frank Sinatra, Elvis Presley, the Beatles, Michael Jackson şi Madonna, până la Lady Gaga, Justin Beiber sau Inna, de aproape un secol industria muzicală s-a dezvoltat pe baza succesului unor piese şi ale unor artişti bine cunoscuţi. 

--- 

--- 

Pe partea pop-dance, după ce s-a lansat Inna afară, a reușit și Alexandra Stan să intre în aceleași topuri de vânzări și să apară pe aceleași coperte de reviste. Înainte, la Vest de granițele noastre, nu am mișcat nimic. Ambele artiste numite au o echipă de profesioniști în străinătate care pune la punct strategiile de promovare pentru imaginea lor.

--- 

Pe partea rock underground, Negură Bunget a reușit până acum să se impună pe scena internaționaă, pe nișa ei de piață … dar nu ar fi reușit fără contract la o casă de discuri de afară și fără o amprentă proprie muzicală. 

--- 

--- 

Internetul a dezcentralizat industria muzicală

Internetul a pornit o mişcare de dezcentralizare a industriei muzicale. În ultimii ani, mult mai mulţi artişti DIY încearcă să se lanseze pe cont propriu ca înainte – şi suntem bombardaţi de clipuri şi informaţii despre mult mai mulţi artişti submediocrii şi non-talente ... dar totodată avem acces şi la artişti cu har care nu sunt luaţi în seamă de pârghiile sistemului clasic din lumea reală.

--- 

A apărut deasemenea o nouă aripă de artişti DIY care evită să se promoveze pe paginile de Internet ... şi asta este sănătos pentru mișcare, dovedind individualitatea lor - şi faptul că (în continuare) nu există două persoane care gândesc la fel.

--- 

Internetul a ajutat totodată artistul DIY de a evita anumite investiţii şi costuri suplimentare, de a-şi mări audienţa şi de a vinde produsele branduite de artist, prin paginile de socializare şi prin videoclipuri cu buget limitat promovate aici.

--- 

--- 

Totuși, în cadrul Industriei muzicale, artiştii care lansează înregistrări audio depind în continuare de strategia şi posibilitatea de a-şi lărgi audienţă, de a-şi mări potenţialul cifrei de vânzări a mp3-urilor sau CD-urilor și de a ajunge la radio şi televiziune cu muzica lor. Cheia succesului și în prezent este contractul cu o casă de discuri care oferă un sprijin artistului, prin comunicate pozitive, intrări în mass media, distribuţia albumelor în magazine sau a mp3-urilor pe Internet.

--- 

--- 

Războiul global din industria muzicii se poartă pe mai multe planuri

Există un război al Independenţilor (marea majoritate fiind artişti frustraţi fără şansă de contracte) împotriva Majorilor. Mulţi dintre aceştia nici nu vor să devină vedete şi se bucură dacă reuşesc să îşi recupereze banii puţini investiţi în înregistrări - prin cântări pe plan local şi un grup de fani limitat dar fidelizat.

--- 

--- 

În lumea virtuală, Google are intenţii de a prelua iTunes, iar comunitatea Indie are peste 400 de saituri prin care îşi poate promova şi comercializa muzica în format mp3... Dar ce se va întâmpla dacă Google ajunge la punctul în care îşi va permite să cumpere şi Universal şi Sony şi Warner (unii deja prevăd și speculează asupra acestui scenariu în industrie)

--- 

--- 

Deşi mulţi artişti independenţi se bat cu pumnii în piept că au posibilitatea să îşi vândă muzica la fel de bine ca un artist semnat la un major, nu există niciun fel de control asupra exploatării muzicienilor, cântăreţilor şi compozitorilor naivi care încearcă să se auto-promoveze prin paginile de socializare de pe net (unde multe drepturi sunt cedate prin contractul standard semnat digital în momentul în care se creează o astfel de pagină nouă).

--- 

Majorii vor continua să exploateze drepturile de autor ale cataloagelor imense de hituri acumulate de-a lungul deceniilor, dar observ că strategia de imagine dedicată artiştilor legendari care mai sunt activi pe piață a scăzut mult faţă de politica firmelor în anii trecuți. 

--- 

Totuși, mulţi artişti cu statut de Vedetă sau Legendă nu vor pica de pe culmile pe care le-au atins, indiferent la care dintre cei trei majori sunt semnaţi, în timp ce valurile de artişti noi - necunoscuţi - care se înscriu în fiecare zi pe net se îneacă deja în oceanul din ce în ce mai diluat al websaiturilor dedicate muzicii, chiar dacă Internetul este cea mai importantă sursă de informaţie pe plan global. În noua schemă, Google devine tatăl independenților, cu sau fără voia lor, controlând fluxul acestor informaţii!

--- 

Ca independent, artistul se poate înscrie cu muzică originală pe ReverbNation, SoundCloud, YouTube, SoundClick, BandCamp, MetalHead şi multe alte saituri concurente. Dar prin ce iese în evidenţă? Cum îl descoperă consumatorul genului pe care artistul îl promovează? 

--- 

...Aici contează implicarea unei case de discuri... care se angajează să promoveze artistul, având interesul să câştige de pe urma muzicii compusă de el sau de ea.

--- 

--- 

Aici mai intervine o problemă pentru artistul (pe care îl consider old-school) care ştie una şi bună: Eu vreau să fac muzică, restul nu mă interesează.

În noua schemă a lucrurilor, acest tip de artist (care înainte, și în Occident, și la noi, trebuia să fie mai creativ - să încerce să exerseze mai mult - şi să compună ceva mai pe placul unui grup mai mare de oameni cu care era obligat să vină în contact direct) nu prea mai are nicio şansă.

--- 

Ca independent, ca să reușești să fii descoperit, trebuie să vinzi mult mai multă muzică decât un debutant în schema clasică a sistemului din străinătate de acum 30 de ani (când erau mult mai mulți majori și independenți implicați în jocul din lumea reală). 

--- 

--- 

Industria muzicală aşa cum o cunoşteam eu în 1995 a colapsat în mare parte din cauza cifrelor de vânzare din ce în ce mai scăzute a CD-urilor și nu pentru că ar fi sosit momentul oportun al independenților de a se lansa pe cont propriu prin intermediul internetului. 

Din câte înţeleg din presa străină de specialitate, nici casele majore de discuri nu se pricep încă prea bine la optimizarea potenţialului de comercializare a artiştilor în mediul on-line (drept dovadă, faptul că a falimentat unul dintre producătorii giganţi de albume, EMI – unul din The Big Four - în 2011).

CITIȚI. INDUSTRIE. Falimentul EMI

http://czb.ro/articol/2863/

--- 

--- 

Sursa principală de venituri pentru artiștii din Prima categorie

În prezent, cele mai mari câştiguri pentru artiştii străini ajunși la nivel de Vedetă sau Legendă vie nu le reprezintă nici vânzarea de piese în format digital ... nici vânzarea de bilete la concerte ... ci contractele de reclamă publicitară (asocierea imaginei artistului cu un brand de succes, precum au făcut Lady Gaga, Katy Perry şi Black Eyed Peas în ultimii ani).

--- 

La noi, vedetele mari trăiesc exclusiv din petreceri private; unii ajung prezentatori de emisiuni la TV sau la diverse radiouri retransmise la nivel naţional în reţea. Vedetele mici în schimb, au câte o slujbă de barman şi o cântare de weekend, fără vânzări de albume... 

--- 

În străinătate, industria muzicii s-a dezvoltat în urma răzvrătirii tineretului la jumătatea anilor 50, şi a dezvoltării genului rock'n'roll. Cei mai mulţi artişti ai genului evitau asocierea cu vreo firmă, fie ea de alcool sau de echipamente sportive. 

--- 

Astăzi, chiar şi în cluburile unde se cântă Live în România, la câte concerte nu ai fost unde afişul purta logoul unor firme de bere, de tărie, de suc energizant sau carbogazos ... sau de câte ori nu ai primit o invitaţie decorată în culorile sau purtând sloganul unei firme de ţigări? Nu te-ai distrat când l-ai văzut pe Horia Brenciu pe geamul reprezentanţei de televiziune prin cablu de la tine din cartier sau pe CRBL pe panourile de afişaj de pe blocurile mai mari din centrul oraşului tău, cu sloganele unei telefonii mobile imprimate deasupra frunţii sau lângă obraz? 

Facem parte din Europa şi ceea ce este valabil pentru ei este valabil şi pentru noi.

...

Unii așteaptă să-și rotunjească veniturile prin concerte suplimentare pentru partide în an electoral.

--- 

--- 

Concluzie

Ca să tragem o concluzie la finalul acestui editorial cu idei disparate, dar care se leagă toate între ele, șansele independenților care încearcă să se lanseze pe cont propriu pe net sunt minime. Miza succesului rămâne în continuare semnarea cu o casă de discuri, chiar dacă acestea nu au reușit să se impună în lumea virtuală.

--- 

Artiștii de succes, care capătă o alură de vedetă, prin colaborarea pe termen lung cu o casă de discuri, nu mai câștigă atât de mult ca în trecut prin muzica originală compusă și lansată într-un format audio, ci prin contractele de reclamă (în vest), și petreceri private sau festivaluri branduite (în est). 

--- 

Cu timpul, se pare că în muzică, chiar și dincolo, grupul de artiști care au succes la un nivel mediu se reduce simțitor. Casele de discuri nu mai sunt dispuse să se riște cu nume necunoscute (ați observat schema internațională prin care câștigătorul concursului de talente televizat, X-Factor devine automat noua vedetă a anului semnată la Universal Music în teritoriul de care aparține?). Rămâne un număr mai limitat de artiști cu mega-succes Comercial ... și un ocean de cvasi-necunoscuți care se neacă în Underground.

--- 

Autor: RiCo

--- 

Fără intenția de a promova CD Baby, dar având ca exemplu concret povestea artistului independent Ingrid Michaelson, aceasta s-a înscris la CD Baby acum șapte ani (în 2005) ca debutant în domeniu.

Descoperită on-line de către managerul ei actual, care se ocupa și de o firmă de licențiere (ideea de publishing în muzică), Ingrid Michaelson a devenit un invitat special în serialele Grey's Anatomy, One Tree Hill și Scrubs (printre altele). Având și roluri și muzica introdusă în emisiuni la TV, până în 2008, a devenit un talent apreciat pe plan național (în SUA). În același an a deschis pe un traseu de cântări din turneul european al lui Jason Mraz, urmând turneul propriu în Statele Unite. Între timp, în State, a ajuns să fie invitată și Cap de afiș la mai multe festivaluri importante. 

Între timp, Ingrid Michaelson a primit mai multe oferte de contract de la majori, dar a optat să le refuze pe toate din dorința de a-și controla propriul traseu și de rămâne independent. Astfel, deși ea a vâdut 800.000 de albume până în prezent prin intermediul internetului, eu personal nu am auzit de ea până am dat peste un articol la CD Baby prin care era promovată ea ca artistă, iar CD Baby ca rampa de lansare a artistei. În continuare, Ingrid Michaelson nu apare la MTV, nu o putem asculta nici la Kiss FM, nici la Radio Guerrilla, și nu este o vedetă în sensul stelelor americane. 

Ea este înstărită și mulțumită cu ea însăși.

--- 

Din ce am văzut în poze pe net, campania de imagine, cu fata care poartă ochelari (deși este drăguță și fără rame), care cântă la pian și are coperți de CD decorate cu desene pastelate … seamănă izbitor de mult cu ce am văzut că face Alexandrina la București. Și acum că am auzit de Ingrid Michaelson… din punctul meu de vedere cele două artiste se află pe același calapod din punct de vedere al statutului și cotei … diferența o face desigur piețele pe care cele două sunt active, faptul că la Alexandrina se pot tăia două zerouri din cifra de vânzări, șamd.

--- 

Ingrid Michaelson

www.ingridmichaelson.com

--- 

--- 

În atașamente veți vedea poze alternante 

cu Ingrid Michaelson (FOTO 1,3,5,7) și Alexandrina (FOTO 2,4,6,8).

(la pian, sexy, coperta celui mai recent album, cu ochelari)


Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Humbug
NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Hu...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea Muzica Europei
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea ...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Primul Festival Tribute din România
Primul Festival Tribute din România...
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Rammstein/Lindemann în 2015
Rammstein/Lindemann în 2015...
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
CD Baby donating proceeds for Hurricane Harvey
CD Baby donating proceeds for Hurrican...
Publicat in: 07.09.2017, Ora: 12:05PM
2016.IUN.3. IS. Underground. Desant
2016.IUN.3. IS. Underground. Desant...
Publicat in: 30.05.2016, Ora: 06:53AM
Alexandrina sărbătorește 10 ani de activitate
Alexandrina sărbătorește 10 ani de ...
Publicat in: 18.05.2016, Ora: 09:42AM
INNA
INNA...
Publicat in: 02.02.2015, Ora: 06:23AM
NOU ALBUM. Alexandrina. Flori de spin
NOU ALBUM. Alexandrina. Flori de spin...
Publicat in: 14.01.2014, Ora: 06:04AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online