• czb.ro
Byte. Parerea Mea

Presa muzicală. Cluj vs Bucureşti

Publicat in: 15.11.2011, 06:35AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 2
Vizualizari: 1076
Etichete: Al Di Meola, Andrei Partoş, Ceausescu, Comunism, Filarmonica, Formator De Opinie, Monden, Opera, Patron Politic, Pop Rock & Show, Spate Politic, Sponsor, Vox Pop Rock
Presa muzicală. Cluj vs Bucureşti Ideea acestui editorial a venit după ce participasem la conferinţa de presă cu Al Di Meola (1.NOI.2011, la Napoca 15), neavând dreptul la un interviu exclusiv cu artistul. M-am trezit că m-am pus foarte bine cu artistul, după întrebările puse, în timp ce restul celor peste 20 de gazetari aflaţi în sală au pus întrebări de genul Cum îţi place România sau Ce părere ai despre Cluj-Napoca (cea de a doua întebare fiind una stas pentru conferinţele clujene cu artişti străini, invitaţii fiind puşi în situaţia să inventeze un text diplomatic, venind direct de la aeroport, sau traversând oraşul cu maşina de la hotel la locaţia probei de sunet).

CLICK AICI pentru interviul Al Di Meola

http://czb.ro/articol/2416/

---

Înainte de a intra în subiectul următorului editorial (unde compar atmosfera între conferinţe de presă organizate la Cluj cu artişti autohtoni şi artişti străini), doresc să compar presa muzicală din Bucureşti cu cea din Cluj-Napoca. Trebuie să înţelegeţi că lucrez în presa muzicală autohtonă de la jumătatea anilor 90, ani în care am făcut multe drumuri de Bucureşti (cel puţin o dată pe lună timp de 13 ani), şi am participat la sute de conferinţe în acest interval de timp, de la lansări de albume de debut, precum la OCS, Andre, Domnişoara Pogany, sau lansarea postului Atomic TV, la nume consacrate pe plan internaţional precum Metallica, REM, Joan Baez, sau lansarea postului Discovery Channel la Londra.

---

Ceea ce am constatat încă din anii 90 la conferinţele organizate în Bucureşti este că există sute de angajaţi în presa centrală (naţională, în sensul că publicaţiile sunt scrise la Bucureşti şi vândute în întreaga ţară) pe partea de monden, dintre care până în zece persoane tinere erau chiar pasionate de subiectul muzicii pop-rock, şi alte zece persoane între două vârste erau specializate pe plan muzical încă de pe vremea lui Ceauşescu, dar nu prea ştiau cum să se comporte cu noile lansări autohtone Dance şi Rap ... nefiind învăţate să scrie o opinie subiectivă privind un material pe care nu l-au apreciat sau nu l-au înţeles. Acelaşi lucru este valabil în sens opus. Dacă o conferinţă de presă era cu un artist internaţional pop-rock cu vechime (adică, fără hituri aflate recent în topuri), cei 10 tineri pasionaţi de muzică tăceau, în timp ce ceilalţi 10 puneau întrebările. În funcţie de importanţa acordată evenimentului sau influenţa casei de discuri sau al organizatorului asupra mediei, numărul celor prezenţi la o conferinţă de presă putea fi şi de peste o sută de persoane... pe vremea când nu existau atâtea canale TV, posturi radio, reviste şi ziare – pe vremea când nu existau websaituri sau bloguri dedicate muzicii.

---

La Bucureşti, în anii 90, organizatorii unei conferinţe de presă făceau un efort deosebit să investească în consumaţia celor prezenţi, ideea fiind că dacă presa este mulţumită la conferinţă, se va scrie pozitiv despre eveniment (asta pe considerentul că la un moment dat apăruseră câteva articole cu conţinut răutăcios după conferinţe mai sărăcăcioase). Puţini angajaţi în presa scrisă se pot lăuda cu salarii mari, iar pentru aceştia orice conferinţă devenea un prilej de beţie şi o economie de bani pentru masa de prânz. Cei mai mulţi erau prezenţi fizic la conferinţă, fără să se implice în dialogul cu autorul sau artistul invitat.

---

Ceea ce am constatat încă din anii 90 la conferinţele organizate în Cluj-Napoca este lipsa cronică de gazetari interesaţi de muzica pop-rock. La Cluj, la conferinţele de presă legate de o lansare de carte sau pentru ceva legat de Filarmonica sau Operă, vei vedea în sală chiar reprezentanţi de la Centrele culturale străine din oraş, angajaţi în presă cu o medie de vârstă crescută, şi un interes deosebit de a fi prezent în sală alături de oameni de presă în etate, cu o reputaţie, unii fiind recunoscuţi la un anumit nivel şi la Bucureşti, alţii având şi emisiuni de specialitate la posturi locale TV...

În anumite cazuri, la Cluj, prezentatorul devine vedeta evenimentului, iar la cele mai multe conferinţe legate de evenimente culturale, există o doamnă căruntă, cu ochelari, care foloseşte un limbaj sofisticat şi zeci de adjective şi adverbe într-o singură frază rostită pentru a exprima o idee simplă. În anii 90, presa mergea la aceste conferinţe organizate la instituţii de stat, pentru a bea o bere (două, trei) cu alune, spre exemplu. În anii 2000, cunoştinţele mai apropiate primesc o cafea, şi o parte din restul ziariştilor primesc un pahar cu apă ... dar asta nu mai este o regulă.

Numărul de întrebări şi calitatea lor a rămas însă la fel.

---

Cu timpul, organizatorii şi-au dat seama de problema devenită cronică în presa autohtonă, a studenţilor angajaţi temporar ca mână ieftină de lucru, majoritatea cărora stau şi tac la conferinţe. De aceea în anii 2000, s-a cam terminat cu barul deschis la conferinţe, lista celor invitaţi este limitată poate doar la cei care sunt parteneri ai evenimentului (ca organizatorul să se asigure totodată că apar numai articole pozitive în presă), iar la Cluj conferinţele de gen au devenit extrem de rare.

---

Formaţiile locale care scot un album de debut nici nu se gândesc să organizeze aşa ceva, deoarece nu există oameni angajaţi în presă care să fie interesate de scena locală sau de ritmurile pop-rock contemporane preferate de tineri. La Cluj vei vedea sporadic câte o conferinţă de presă anunţată cu Holograf sau Iris, dar nu se organizează nicio conferinţă pentru Altar la 20 de ani sau Truda sau Luna amară la al patrulea album de studio.

---

Totul este un cerc vicios, care se leagă de povestea cu oul şi găina. Publicul tânăr nu cumpără presa scrisă ci foloseşte internetul. În afară de ClickZoomBytes, singurele websaituri muzicale (care nu se limitează la anumite genuri de nişă) care fac interviuri, biografii, cronici de concert şi recenzii de albume - se află la Bucureşti.

---

La Cluj nu există posturi TV locale cu emisiuni muzicale dedicate scenei locale de muzică contemporană, iar numărul posturilor de radio locale se numără pe patru degete, iar redactorii de aici nu au niciun beneficiu sau motiv să se deplaseze la conferinţe ... unii artiştii sunt invitaţi în anumite emisiuni la radio.

Presa scrisă locală nu este interesantă tineretului, deoarece toate ziarele au un spate politic. Jumătate din conţinutul acestora sunt compuse din ştiri şi poveşti legate de scena politică locală şi naţională ... Fiind publicaţii înfiinţate şi realizate de oameni care din copilăria lor a lipsit orice noţiune de cultură urbană modernă, viziunea lor asupra mentalităţii de oraş este să meargă la Operă, Teatru şi Filarmonică. Aşa simt ei că dacă sunt văzuţi la aceste evenimente, vor fi consideraţi oameni culţi de către publicul alegător. Presa scrisă este folosită în România doar pentru a influenţa publicul alegător. Publicul alegător este format din persoane mutate de la ţară la oraş în ultimii 20 de ani. S-a dovedit de-a lungul anilor că adulţii tineri nu merg la vot. Cei sub 18 ani nu există pentru politicienii care gândesc totul pe termen scurt. Astfel, atâta timp cât presa este manipulată politic, nu vor apare rubrici pentru tineret în ziarele locale, în niciun oraş din ţara noastră. Sau dacă acel spaţiu (intitulat Monden la cei mai mulţi) există, acesta va fi spaţiul de sacrificiu în momentele anului în care există mai multă publicitate vândută la ziar. Monden-ul nu este o rubrică constantă, ci un gol care trebuie umplut cu puţin text şi o poză mare atunci când un ziar local nu are atâta reclamă plătită.

---

În acest context, nu există persoane specializate pe muzica actuală în presa oficială locală, şi nici nu există premiza pentru apariţia unui astfel de gen de oameni angajaţi în presa locală, ceea ce ar ajuta mult la dezvoltarea cultului muzicii urbane, şi a scenei locale (chiar şi în rândurile celor mai în vârstă, care obişnuiesc să răsfoiască ziarul din scoarţă în scoarţă).

---

La noi, din considerente economice, ziarele locale au în general 16-24 de pagini ... şi în afară de Cluj, Iaşi şi Timişoara nu cred că există oraşe care ar putea menţine o rubrică muzicală cu subiecte noi, zi de zi, tot timpul anului, despre scena locală.

Este păcat faptul că politicienii noştri nu au niciun fel de viziune pe termen lung, şi că cel puţin la Cluj ... poate acelaşi lucru este valabil şi pentru Iaşi sau Timişoara ... nu apare o rubrică constantă despre scena locală muzicală, realizată de tineri pasionaţi ai genurilor actuale de muzică urbană, care să stârnească interesul publicului tânăr de a citi presa locală, şi care să stârnească interesul oamenilor de afaceri locali care cumpără ziarele din considerente de informaţii politice sau economice, pentru descoperirea unor posibile talente locale pe care să le susţină pentru a promova imaginea produselor comercializate de ei pe plan LOCAL, în oraşului LOR, şi implicit, pentru a dovedi că LE PASĂ de tineret, că SE IMPLICĂ în dezvoltarea culturii urbane pe plan local. Tinerii ar vorbi mai frumos despre politicienii la putere, care i-ar sprijini în pasiunea lor pe termen lung şi poate într-un viitor (nimic nu se întâmplă peste noapte) prezenţa tinerilor la vot va creşte şi la noi.

---

Concluzie

Poate am deviat de la subiect. Concluzia ar fi că nu există oameni specializaţi pe muzică în presa din provincie, pentru că presa este condusă politic. Politicienii noştri se află în etapa în care se concentrează pe profit personal imediat şi nu pe dezvoltarea culturală pe termen lung. Publicaţiile există în majoritatea cazurilor doar pentru a promova activităţile politice pe plan local. Un om specializat pe un anumit domeniu ar trebui plătit corespunzător gradului de pricepere. Astfel, se preferă să se lucreze cu persoane necalificate pentru rubricile considerate de umplutură în presa locală.

---

La Bucureşti există o presă muzicală mult mai dezvoltată ca oriunde în altă parte a ţării. Asta vine după anii de Comunism, când tot ce mişca (cultural şi nu numai) era centralizat la Bucureşti (cele mai importante spectacole, sălile de concert ... toţi artiştii talentaţi din provincie erau aduşi sau se mutau la Bucureşti, Bucureştiul oferă cele mai mari salarii şi potenţialul cel mai mare de câştig pentru formaţii şi organizatori din bilete).

La Bucureşti s-au maturizat criticii muzicali şi în perioada interbelică, şi în perioada Comunismului.

Imediat după Puciul din 1989, a apărut prima publicaţie muzicală la Bucureşti (Pop Rock & Show, ulterior Vox Pop Rock - condusă de Andrei Partoş), care la vremea respectivă încerca să acopere şi fenomenul muzical din celelalte oraşe din ţară, prin corespondenţi şi prin publicarea topurilor de la posturile locale de radio care astăzi nu mai există. Echipa formată aici va merge mai departe pentru a dezvolta diverse ramuri ale industriei muzicale din Bucureşti. Lipsa oricărui efort de a descentraliza sistemul de marketing al firmelor şi dezvoltarea resurselor financiare doar la Bucureşti a fost primul pas strategic de limitare a scenei muzicale la care are acces publicul general, doar la artiştii lansaţi şi promovaţi de Bucureşteni.

---

Astfel, în continuare vedem afişe şi anunţuri cu concerte extraordinare, concerte ale anului, concerte cu nume internaţionale care sunt organizate aproape exclusiv în locaţii de concerte din Bucureşti. Datorită lipsei de investiţie în scenele culturale din provincie, mulţi artişti străini nu au unde să cânte în alte oraşe din ţară. Din cauza lipsei unei infrastructuri de autostrăzi, majoritatea artiştilor străini zboară şi pleacă direct de la Bucureşti cu avionul.

În aceste condiţii este foarte greu să reuşeşti să formezi o pepinieră de critici muzicali în provincie, departe de miezul acţiunii.

---

În condiţiile în care la Cluj un contabil cu vechime, angajat la stat, poate căştiga 2.000 de euro pe lună şi, drept comparaţie, un ziarist cu vechime, angajat la un cotidian local din Cluj are un salar maxim de 300 de euro, la ce fel de formatori de opinie ne putem aştepta din partea presei autohtone, care scrie după cum i se dictează de către patronul politic sau de către sponsorul de care depinde ca să îşi primească salarul?

---

Autor: RiCo

---

Discursul de introducere al spectacolului din 1976, susţinut de Adrian Păunescu la TVR subliniază faptul că Bucureştiul se consideră şi se promovează a fi SINGURUL oraş din ţară (...singura capitală...). Ce absurd sună - şi totuşi, Comuniştii şi post-Comuniştii au reuşit acest lucru din 1945 până în prezent...



---

Urmează PĂREREA MEA comparativă despre Conferinţele de presă organizate la Cluj cu artişti autohtoni şi artişti de talie internaţională

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

17.11.2011, 08:05AM, scris de RiCo de la CZB
Conferintele de la Cerbul de aur din anii 90 la Brasov, Joan Baez la Bucuresti, lansarea postului Atomic TV, primul concert REM din Europa de est, la Budapesta in 99...

17.11.2011, 07:51AM, scris de Istvan
La ce conferinte ati fost cu peste 100 de reporteri in sala?

Articole relative:

NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Humbug
NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Hu...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea Muzica Europei
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea ...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Primul Festival Tribute din România
Primul Festival Tribute din România...
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Rammstein/Lindemann în 2015
Rammstein/Lindemann în 2015...
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
Al Di Meola is returning to Europe
Al Di Meola is returning to Europe...
Publicat in: 28.09.2015, Ora: 06:39AM
2015.AUG.14. AL DI MEOLA la Opera Română Cluj-Napoca
2015.AUG.14. AL DI MEOLA la Opera Rom...
Publicat in: 07.08.2015, Ora: 09:28AM
2015.AUG.14. Opera Nationala Romana Cluj. Al Di Meola. Elysium Unplugged 2015 Tour
2015.AUG.14. Opera Nationala Romana Cl...
Publicat in: 03.07.2015, Ora: 06:24AM
Andrei Partoș
Andrei Partoș...
Publicat in: 08.09.2014, Ora: 06:47AM
Andrei Partoș (n. în 31.IUL.1949, la Brașov)
Andrei Partoș (n. în 31.IUL.1949, la...
Publicat in: 03.09.2014, Ora: 10:40AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2019 • Revista De Muzica Online