• czb.ro
Click. Industrie

Ghidurile de timp liber din România

Ghidurile de timp liber din România Şapte Seri s-a înfiinţat la Bucureşti în primăvara 1998, sub îndrumarea lui Andras Kovacs, care era implicat şi în revista PestiEst la Budapesta. Levente Tofan cu Albert Mihăiţeanu (ambii pasionaţi de muzica punk, şi colegi la Los Embecillos) se mutaseră la Bucureşti de la Târgu Secuiesc cu ocazia apariţiei primului ghid de timp liber pe piaţa capitalei şi din România. Levente Tofan se foloseşte de influenţa ce o are prin ghid să rezolve cântări formaţiei şi este implicat în evenimente prin care se dorea şi promovarea revistei.
Şapte Seri a început cu 24 de pagini full-color.

Soft Records a scos o compilaţie omonimă, Şapte Seri, în 2001. Asocierea de nume cu compilaţia se face de către primul director al ghidului de timp liber, Levente Tofan, pentru pentru a creşte popularitatea brandului. Este singura colaborare de acest gen cu un material muzical cu mesaj.

Altă persoană pasionată de muzică care lucrează la Şapte Seri Bucureşti de la început este Alex. Săndulescu, unul din cei cinci redactori ai revistei. Totodată (încă de atunci) este director artistic la clubul Lăptăria lui Enache, de la ultimul etaj al Teatului Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti (TNB).

Cu timpul, Levente Tofan devine tot mai nemulţumit de situaţie; munca devine monotonă. Alex. Săndulescu speculează momentul, se pune bine cu şeful maghiar, Andras Kovacs, şi prin 2002 deja îl vedem trecut ca redactor şef în cutia redacţiei a revistei. În aceeaşi perioadă se modifică conţinutul revistei, apar editorialele semnate de Alex. Săndulescu şi interiorul este organizat mult mai ordonat.

Alex. Săndulescu este ambiţios şi are iniţiativă; practic, este responsabil pentru tot ce înseamnă ghidul de timp liber, deoarece Andras Kovacs nu stătea permanent în Bucureşti (prefera să facă naveta periodic din Budapesta să administreze treaba la o revistă fără concurenţă). Timp de un an, Alex. Săndulescu şi-a cimentat relaţiile pe partea de publicitate, a vorbit cu grupul Caţavencu, iar un an mai târziu, în primăvara 2003, pleacă cu clienţi de publicitate de la Şapte Seri şi lansează revista proprie sub umbrela editurii Caţavencu, B24 FUN (cu referinţă la plăcile cu numerele maşinilor). (n.a. 2011. între timp, ghidul este independent de grupul de presă cumpărat de Realitatea Media).

Cu timpul, 24 FUN preia conducerea ghidurilor şi se impune pe piaţa din Bucureşti.

La Şapte Seri, pe postul de redactor şef vine Ciprian Măceşaru (în mod ironic, este cel de al treilea component al formaţiei Los Embecillos, care între timp nu mai activează).


Cluj-Napoca

Bence Makkay a avut iniţiativa să scoată primul ghid de timp liber AFIŞ la Cluj în primăvara anului 2000. Cu bani împrumutaţi, a încercat să pună la punct reţeaua de distribuţie (un prieten care avea bicicletă), tipărirea şi întreţinerea. Am fost colaborator (voluntar) pe partea de evenimente. Relaţia s-a strict pe măsură ce treceau lunile şi nu venea câştigul necesar pentru întreţinere (şi pentru un salar pentru mine).

Revista se numea AFIŞ (iar de ediţia de 1 aprilie 2001, l-a numit PANOU). Periodicitate: săptămânal; interiorul alb-negru (16 pagini + coperta full-color, A5).



ANTIDOT

Lansat în ianuarie 2001, revista A5 cu interior alb-negru (32 de pagini + coperta) este un proiect cultural iniţiat de Codecs şi sprijinit de Vitrina Advertising, cu o redacţie compusă din liceeni. Politica de revistă cu articole scrise de copii pentru copii probabil că a fost anacronă în gândire pentru o generaţie de copii care deja avea acces la primele cafenele de internet deschise la Cluj. Revista se vindea la preţul de 6.900 lei (69 de bani).



A LA CLUJ

La jumătatea lunii martie 2002, la jumătate de an după ce a falimentat AFIŞ, un prieten de-al lui Bence Makkay, care deţine firma de publicitate BERT Group (Albert Szolt), a lansat noul ghid de timp liber, A la Cluj. După designul ales, că se dorea să fie o revistă de răsfoit pentru oameni cu fiţe. Nu mai ţin minte exact cât a ţinut şi asta, dar în orice caz mult mai puţin ca AFIŞ. În aceeaşi primăvară mai apar două reviste de gen pe piaţa din Cluj. Afacerea nu mergea, dar patronul avea încredere în afacere. Ca să rămână pe piaţă, a redus formatul la un Pocketguide A6. Asta a dus inevitabil la falimentul revistei. Formatul mic nu inspira încredere partenerilor şi nu părea deloc interesant pentru directorii de publicitate. Şi aici am lucrat cu perioadă de probă cum ar veni, iar după câteva numere în care am reuţit să îmi promovez evenimentele pe plan local, am înţeles că nici aici nu mă angajează cu carte de muncă.



PREMIERE

La începutul lui aprilie 2002 apare Premiere Clujene distribuit gratuit în oraş. Vizibilitatea este însă limitată. O firmă de publicitate pornise afacerea (majoritatea machetelor sunt de o pagină). Se pare că este o modă ca revistele de gen nou-apărute în această perioadă să promoveze CD Radio pe coperta lor (cel mai tare post local de radio, până în momentul lansării Europa FM pe plan naţional). Ideea era desigur de barter: o mână spală pe alta; tu îmi dai X anunţuri pe post că a apărut revista asta, iar eu îţi dau coperta.



ŞAPTE SERI


La jumătatea lunii mai 2002 s-a lansat franciza la Cluj. Nu ştiu dacă era prima franciză în afara Bucureştiului, sau dacă se lansase revista la Timişoara. Directorul local, Ştefan Livadariu, avea afaceri extinse pe o zonă mai mare. Până la finalul anului, revista acoperea trei oraşe (Cluj, Sibiu, Tg.Mureş). În primăvara 2004, cele trei oraşe acoperite de aceeaşi revistă sunt Cluj, Sibiu, Bistriţa.



În 2009, revista se tipăreşte, dar are o vizibilitate extrem de redusă.



ZILE ŞI NOPŢI

Zile şi Nopţi este lansat la Cluj în toamna 2003. Problema la vremea în care a apărut Zile şi Nopţi la Cluj este că până în acest moment, fuseseră deja trei reviste de gen, pornite fără o strategie bine-gândită, care au dat toate faliment. Drept urmare, au existat patroni de firmă care plătiseră spaţii de publicitate pe termen lung la nişte reviste care au apărut peste noapte şi au dispărut la fel de repede. A trebuit să treacă un timp până ce firmele locale au recăpătat încredere în acest mijloc de publicitate. Zile şi Nopţi este cea mai constantă şi se impune pe plan local, fiind singura care trece la următoarea etapă de periodicitate săptămânală, lăsând concurenţa în urmă cu monitorizarea evenimentelor într-un oraş cu pretenţii de metropolă, care în 2009 se poate lăuda cu cele mai multe evenimente culturale la nivel de oraş în România, după capitală.



24 FUN

De 24Fun nu ştiu multe, pentru că nu am avut tangenţă cu revista la Cluj, chiar dacă pare a fi luată în seamă mai mult de către evenimentele mai mari produse la Bucureşti ...



Primele reviste apărute pe plan local erau săptămânale. Cele lansate ulterior, în regim de franciză, sunt bi-lunare. În general, toate revistele de gen, aflate la primele ediţii, se laudă cu un tiraj de 5.000 de exemplare. Unele nu raportează cifra tipărită. Dintre toate, Zile şi Nopţi este prima din ţară care se înscrie la sistemul oficial de auditare, BRAT.



Constanţa

Constanţa avea Seară de Seară ca prim ghid, lansat la jumătatea lunii aprilie 2001 (16 pagini full-color).





Oradea
Oradea avea Zi de Zi, înfiinţat de Ovidiu Pop în aprilie 2001. Revista are o paginaţie ciudată, având interiorul alcătuit din pagini de calitate de ziar, alb-negru, făcute sandwich între câte 6 pagini groase, full-color, la început şi la final, şi patru pagini groase, full-color la mijloc. Conţinutul de bază pentru revistă este programul TV, iar o bună parte din tiraj se dă împreună cu un cotidian local important (a se citi 1.000 exemplare distribuite gratuit cu Jurnalul Bihorean, 4.000 exemplare cam peste tot).


Timişoara

DE WEST

Apărut în octombrie 2000, este o broşură (cu 25% mai lungă decât un A4, împăturită de trei ori). Echipa editorială este formată din 5 persoane. Nu mai reţin alte amănunte. Seamănă mult ca idee cu ghidul de timp liber din Praga (Provokateur).

Pentru nivelul de activitate culturală din 2000, cred că era formatul ideal, şi cel mai economic! Aceeaşi editură scotea şi un De West lunar, pe bani, sub formă de revistă pătrată … formatele astea neconvenţionale se datorează faptului că patronul era artist de meserie. Probabil din acelaşi motiv, revista nu a supravieţuit apariţiei concurenţei pe plan local; dacă nu greşesc Şapte Seri, apoi Zile şi Nopţi, ulterior şi 24 Fun.


Chişinău

Victor Meldinschi şi Adriana Boroş au pornit afacerea ghidului de timp liber CHEF la Chişinău la începutul lui octombrie 2003. Au organizat un festival în aer liber în vara următoare (Chefstock) la care capetele de afiş au fost Viţa de vie şi OCS de la noi, Gândul Mâţei şi Alternosfera de la ei. Spre deosebire de noi, la ei, ghidul de timp liber are multe articole şi prezentări de formaţii.

CHEF Chişinău. Coperta şi interiorul full-color, 32 de pagini A5.

Revista nu mai există din 2006. În aceeaşi perioadă se închid cluburile care promovau concertele Live (Yellow Submarine, Black Elephant).


Braşov

La Braşov, în 14 octombrie 2000, două persoane harnice şi întreprinzătoare (Marian Gîlea şi Tiberiu Anghel) au pornit o revistă de timp liber, 7 zile şi nopţi. Ulterior, când reţeaua Şapte Seri a început să se dezvolte în ţară, au schimbat numele, eliminând cifra 7.



În 10 ani de zile, Zile şi Nopţi s-a dezvoltat într-o reţea puternică în peste 20 de judeţe ale ţării. Majoritatea firmelor, având sediul de marketing la Bucureşti, nu au percutat încă la succesul ce îl are această revistă în ţară pentru simplul fapt că la Bucureşti nu exista nici un fel de ediţie tipărită (a existat o încercare de franciză, dar care a dat greş, prin 2004) iar 24 FUN s-a impus pe piaţa respectivă în timp record.



Byte. În ţară, 24 FUN, Şapte Seri şi Zile şi Nopţi nu se diferenţiau foarte bine între ele, decât la o analiză mai atentă a conţinutului, pe care nu mulţi au răbdarea să o facă. De aceea, în 28.NOI.2009, Zile şi Nopţi a pregătit rebranduirea revoluţionară a revistei pe plan naţional, moment încununat cu lansarea revistei la Bucureşti.
...
Mă aşteptam la o reacţie a competiţiei, dar în plină criză economică, cu sedii la Bucureşti şi cu relaţiile puse la punct în Capitală, Şapte Seri şi 24FUN nu au făcut nicio schimbare majoră în ceea ce priveşte imaginea lor în revistele cu câteva sucursale în ţară.
...
În toamna 2011, Zile şi Nopţi trece deja la versiunea Beta a variantei îmbunătăţite.
---
CLICK AICI pentru STIRE
http://czb.ro/articol/2250/
---
Autor: RiCo
Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Finala GBOB România 2016
Finala GBOB România 2016...
Publicat in: 14.12.2016, Ora: 14:00PM
Eurock Christmas
Eurock Christmas ...
Publicat in: 06.12.2016, Ora: 09:56AM
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS NAȚIONAL de muzică
RECORD ABSOLUT de PREMII la un CONCURS...
Publicat in: 01.11.2016, Ora: 08:18AM
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinului
Semifinala GBOB Banat. Forța Destinul...
Publicat in: 18.10.2016, Ora: 07:05AM
ÎN PREMIERĂ la Suceava. Semifinala GBOB Bucovina
ÎN PREMIERĂ la Suceava. Semifinala G...
Publicat in: 12.09.2016, Ora: 14:35PM
2016.APR.17. Oradea. Moskva Cafe. Baby Elvis, Qui
2016.APR.17. Oradea. Moskva Cafe. Baby...
Publicat in: 12.04.2016, Ora: 18:21PM
Moszkva Cafe, Oradea
Moszkva Cafe, Oradea...
Publicat in: 05.10.2015, Ora: 15:55PM
AFIŞ. CJ. ACUM 15 ANI. BENCE MAKKAI
AFIŞ. CJ. ACUM 15 ANI. BENCE MAKKAI...
Publicat in: 17.11.2014, Ora: 06:23AM
DANIEL-SILVIAN PETRE & EMIL KINDLEIN. PETRE & KINDLEIN (p.2/2)
DANIEL-SILVIAN PETRE & EMIL KINDLEIN. ...
Publicat in: 10.11.2014, Ora: 06:12AM
Şapte Seri. Compilaţia (2000)
Şapte Seri. Compilaţia (2000)...
Publicat in: 11.08.2014, Ora: 06:45AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online