• czb.ro
Byte. Cinema

CINEMA. B. PAVILION SCREENINGS. Activism Politic

CINEMA. B. PAVILION SCREENINGS. Activism Politic Farmecul Discret al Activismului Politic
Curator: Stefan Voicu
---
PAVILION UNICREDIT
Bd. Nicolae Titulescu nr. 1
Piata Victoriei. Bucuresti
---

Schimbările culturale și extinderea socialului în cyberspațiu au generat noi modele și scheme de a acționa. Trecerea către post-uri (post-modernism, post-industrial, post-socialism etc,) și identificarea societății cu spectacolul, constituie cadrul estetic și social, cele două confundându-se aici, al manifestărilor vizuale contemporane. Considerate a fi desublimate prin comodificarea lor, vechile acțiuni transgresive au fost înlocuite de proteste, revolte  semiotice și rebeliuni cybernetice. Tony Smythe afirma în 1960, ca reacție la un articol care încuraja violența în activism, că în adevărata luptă de clasă nu ne luptăm cu oameni ci cu idei.[1]
Filmele din acestă serie de proiecții se prezintă ca forme de activism simbolic, în care manipularea semnelor este ontologic comodificată, mai exact, acțiunea de a regiza un film are o funcție economică a priori pe care autorul o scoate la suprafață sau o explorează critic. Privite in relatie cu condițiile economice, politice și sociale în care au fost realizate, La dialectique peut-elle casser des briques? este un atac adresat mișcărilor din mai ‘68, la fel ca și filmele lui Godard (care ar putea fi si un elogiu al acestora). Bananas dezvoltă subiectul revoluției cubaneze și ce a însemnat aceasta pentru SUA, dar mai ales poziționarea SUA față de situația respectivă. Cât despre Louise-Michel, Du Levande, Trash Humpers si seria de filme scurte ( episoadele din Dumbland a lui David Lynch și cele trei scurte ale lui Jay LaRay Keener & Jeremiah Ledbetter three short films), acestea tratează probleme cu care societatea contemporană se confruntă. Contextualizare lor punctează către adaptarea discursului la condițiile existente la momentul realizării cinematografice, oferind legitimitate imaginilor folosite în mod subversiv și autoreflexiv.
În acest tip de practică, asumarea unei estetici politice care să atace autoritarianismul- fie prin violență simbolică, fie prin deconstruirea miturilor contemporane- transcede identitatea politică declarată a subiectivității fiecărui act regizoral-  definit în comun prin asamblarea eclectică a ideilor circulate în rețele sociale. Privite precum manifeste vizuale, filmele funcționează ca alternativă, articulată sub o formă agonistică, în lupta hegemonică.  Astfel, cinema-ul îl putem defini   ca pe un câmp de forțe, unde filmele sunt proiecții vizuale ale unui tip de gândire ideologică și participă, documentând totodată, la acest conflict perpetuu al pluralismului politic. (Stefan Voicu)

[1].In the real class struggle it is not people we are fighting but the wrong ideas. Vernon Richards (ed.), Violence and Anarchism.A polemic ,Freedom Press, London,1993

Stefan Voicu este sociolog si teoretician.

Pavilion Screenings este un nou program curatorial al PAVILION-journal for politics and culture. Un curator va fi desemnat pentru a crea un concept si o selectie.

Imagine: Still din "Tout va bien" (1972) by Jean-Luc Godard, Jean-Pierre Gordin.

Program 2011
Toate proiectiile au loc la PAVILION UNICREDIT, Bd. Nicoale Titulescu nr. 1 (Piata Victoriei), Bucuresti.



24 mai

19.00
Tout va bien (1972) Jean-Luc Godard, Jean-Pierre Gordin

Pe aceași linie în care ridicolul, absurdul și tragicul se provoacă într-o construcție omogenă, ultimul film al regizorului Harmony Korine explorează temele ce pot fi integrate în asamblul teoretic al noilor forme de anarhism. Constituirea relațiilor de putere și reproducerea lor, paleta amplă de specificități tolerate și intolerabile.



21 iunie
19.00
Bananas (1971) Woody Allen

Bananas este un film care face aluzie la revoluția cubaneză dar și la evenimentul denumit criza rachetelor. Woody Allen duce comicul la extrem, ridiculizând astfel manifestările revoluționare, intervențiile pacifiste legitimate hegemonic și asumpțiile de veridicitate ale mass-mediei.  Prin abordarea sa regizorală, Allen nu  avansează către o revoluție cinematică, el proiecteaza într-un limbaj al semnelor  impotența oricărei reactiuni.



19 iulie
19.00
La dialectique peut-elle casser des briques? (1973) René Viénet

“Poate dialectica să spargă cărămizi?” este deturnarea integrală a  filmului The Crush regizat de Tu Guangqi.  Deturnarea, asa cum se definește în primul număr al revistei Internationale Situationniste din iulie 1958, reprezintă prescurtarea de la 'deturnarea elementelor estetice preexistente'. Integrarea productiilor artistice prezente sau trecute într-o construcție a unui mediu superior. În acest sens nu poate exista o pictură sau muzică situaționistă, ci doar un mod situaționist de a folosi aceste mijloace. Mai simplu, deturnarea   în vechile sfere culturale este o metodă de propagandistă, o metodă care relevă  demodarea și lipsa de importanță a acestora[1]. Prin dublarea imaginilor, înțesate de tehnici de arte marțiale, cu discursul public al intelectualității franceze de stânga din anii ’60-’70, René Viénet reușește să demistifice coerența acțiunilor de revoltă desfășurate în contextul unor schimbări majore la nivel mondial, care pătrund în plan local. Totodată, prin aderarea sa la mișcarea situaționistă și apropierea tehnicilor propuse de aceștia, el militează  pentru o perspectivă a refuzului prin semne.
[1] Internationale Situationniste 1, 1958




20 septembrie

19.00
Louise-Michel (2008) Gustave de Kervern, Benoît Delépine

Prin situarea unor acte violente de revoltă în contextul  unei societăți pluraliste, democratice, regizorii acestui film evidențiază imposibilitatea unor astfel de gesturi. Aceasta imposibilitate survine nu datorită unui cadru juridic sever ci mai degrabă din cauza normelor tolerabilității. Turnura absurdă pe care filmul o ia, îl transformă, prin analogie cu discursul înrădăcinat referitor la astfel de practici, într-o armă subversivă care agită în scopuri introspective.




18 octombrie
19.00
Du levande (2007) Roy Andersson

Renunțând parțial la narațiune și preferând alăturarea scenelor într-un mod dialectic, uneori deconstructivist, regizorul pledează pentru o epuizare a subiectului multiplu, arătându-ne inerția metodelor de investigație și manifestare postmoderne. Ca și în Louise-Michel (2008) Gustave de Kervern, Benoît Delépine, asistăm la un absurd  care definește normalitatea relațiilor sociale.



22 noiembrie
19.00
Trash Humpers (2009) Harmony Korine

Pe aceași linie în care ridicolul, absurdul și tragicul se provoacă într-o construcție omogenă, ultimul film al regizorului Harmony Korine explorează temele ce pot fi integrate în asamblul teoretic al noilor forme de anarhism. Constituirea relațiilor de putere și reproducerea lor, paleta amplă de specificități tolerate și intolerabile.



13 decembrie
19.00
Shorts by David Lynch and Jason LaRay Keener & Jeremiah Ledbetter
Dumbland, 8 episodes (2002) David Lynch
The Man with Apple-Shaped Boxing Cloves (2006)
Hail Cracking Cobra Eggs (2007)
Hollow Porcelain Fish Chamber (2009) Jason LaRay Keener & Jeremiah Ledbetter

Cele opt episoade din seria de animații  de David Lynch și cele trei scurmetraje ale regizorilor Jason LaRay Keener & Jeremiah Ledbetter ne adâncesc în viziunea sumbră a societății contemporane. Fără sisteme de valori la care să ne raportăm, lumea în care trăim transformă orice extraordinar în banal. Dar acest status-quo definește noua ordine.

Proiectiile au scop educational. Accesul cu aparate de inregistrare de orice tip este interzisa.
Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Transilvania Film vine la ARTmania cu filme premiate internațional!
Transilvania Film vine la ARTmania cu ...
Publicat in: 24.07.2017, Ora: 07:40AM
Despre trup si suflet / Teströl és lélekröl
Despre trup si suflet / Teströl és l...
Publicat in: 28.06.2017, Ora: 18:42PM
2017.IUN.8-19. CJ. Festival International Très Courts
2017.IUN.8-19. CJ. Festival Internatio...
Publicat in: 16.06.2017, Ora: 13:42PM
2017.MAR.18. CJ. Urania Palace. Iszlai Live la Kinofest Maraton
2017.MAR.18. CJ. Urania Palace. Iszlai...
Publicat in: 14.03.2017, Ora: 18:04PM
Festivalul Internațional de Foarte Scurt Metraj TRÈS COURT 2017. ÎNSCRIERI
Festivalul Internațional de Foarte Sc...
Publicat in: 04.03.2017, Ora: 14:42PM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online