• czb.ro
Zoom. Interviuri. Interviu RO

Nachtschatten. Umbra de noapte. Attila & Miriam

Publicat in: 25.04.2011, 10:17AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1662
Etichete: Clubbing, Gothic, Gotic, Scena Locală
Nachtschatten. Umbra de noapte. Attila & Miriam

În 2005 s-a deschis o cafenea la Cluj,

Nachtschatten, sau Umbra de noapte.

Café Bar şi Absintherie

The Only Gothic Café in Romania.

Patronajul este format dintr-un cuplu relativ tânăr, Attila & Miriam, stabilit la Cluj. Am avut ocazia să stau la taclale cu patronii celei mai cochete şi personalizate cafenele pentru tineret din Cluj.

Este vorba de Cafeneaua-absinterie de cultură gotică Umbra de noapte (Nachtschatten).

Nu este vorba de renaştere şi turnuri înalte; nici de ceata barbară de nomazi care a cucerit Roma în 476. Este vorba de un gen muzical care a apărut prima dată la începutul anilor 80 în capitala londoneză. În Anglia, Gothic devine un cuvânt asociat cu un sentiment întunecos şi deprimant. De la muzica compusă de anumiţi artişti, se ajunge la asocierea cu un anumit gen de literatură, un trend vestimentar şi un anumit stil de machiaj valabil pentru ambele sexe. Astfel se dezvoltă o întreagă subcultură Gotică.

În 2005 s-a deschis o cafenea la Cluj, Nachtschatten, sau Umbra de noapte.

Patronajul este format dintr-un cuplu relativ tânăr, Attila & Miriam, stabilit la Cluj. Am aflat că de fapt Attila este plecat din Cluj, având o întreagă aventură după 1990, pornind din Bavaria şi ajungând în Schleswig-Holstein, aproape de graniţa cu Danemarca. Acolo a cunoscut-o pe Miriam, cu care s-a întors să înfiinţeze un local pentru o nişă deosebită, în capitala Transilvaniei. Urmează interviul – în două părţi.

CZB: În ce sens se modifică programul la Umbra de noapte în 2010?

Attila: De acum, ne-am hotărât să avem zile tematice; până acum am promovat doar muzica gotică, cu toate subgenurile ei. De la ora deschiderii (12.00) până la ora închiderii, marţea se poate asculta toate genurile de Metal, în fiecare joi vom promova muzica alternativă, indie, dar mai dark, ambiental (dark independent). Duminica rămâne la fel, cu muzică medievală, baroc şi romantic. Restul zilelor vor rămâne la fel ca înainte, cu programul de muzică gotică.

Miriam: În zilele tematice nu mai promovăm stiluri care se încadrează strict în domeniul rockului gotic (goth rock), în schimb este ascultată de foarte mulţi membri din comunitatea gotică. Ne-am decis să schimbăm un pic muzica din cafenea, pentru ca să ne dovedim mai deschişi clienţilor mai noi care încă nu ne cunosc, dar care totuşi le place să îşi petreacă timpul la noi.

CZB: Durata medie de viaţă a unui club este de trei ani. Cum explicaţi faptul că acum reuşiţi să intraţi în al cincelea an de activitate?

Attila: Pentru că ne-am ales nişa scenei Gotice, care încă nu are foarte mulţi consumatori, dar este o scenă în creştere, cel puţin la Cluj. Noi avem aici 95% clienţi fideli, care vin zi de zi

Miriam: Chiar şi persoane care nu ascultă acasă muzică gotică, îli petrec timpul la noi, pentru că le place mult atmosfera, servirea, şi gama destul de largă de băuturi. Cred că aceste persoane simt că nouă ne place ce facem, iar asta o simt oaspeţii, iar noi îi considerăm oaspeţi şi nu clienţi.

CZB: Cum a ajutat Umbra de noapte la dezvoltarea scenei muzicale clujene?

Miriam: Nu cred că este aşa pentru că …

Attila: Eu sunt de altă părere. În momentul în care am deschis cafeneaua, în 2005, muzica gotică era un pic altfel percepută în fiecare parte a ţării, spre exemplu:

  • In Craiova şi în sudul ţării se ascultă mai mult electronic goth şi industrial goth
  • În Bucureşti se ascultă mai mult post-punk goth (adică partea mai clasică a stilului gotic)
  • În Transilvania se ascultă mai mult gothic metal, deci subgenurile mai metalice ale genului gotic.

În 2005, când am deschis barul, toată lumea credea că aici o să fie numai Gothic Metal şi era surprinsă să audă şi subgenuri electronice, subgenuri post-punk şamd.

Miriam: Pentru că noi ne-am gândit că dacă vom face un club de muzică gotică, este foarte important să facem cunoscute toate substilurile genului, care sunt foarte diverse. Ne-am gândit de atunci la un playlist foarte amestecat cu toate substilurile genului gotic, şi care să nu fie axat doar pe un subgen apreciat de cei care vin din zona noastră. …şi de fapt ai dreptate că foarte mulţi au ascultat aici anumite piese pentru prima dată şi este vorba de o muzică care probabil niciodată nu ar fi descoperit-o dacă nu treceau pe la noi, iar acuma le place foarte mult.

Attila: Au fost deasemenea mulţi care au venit prima dată la noi, ascultând doar Black Metal şi Gothic Metal, iar acum ascultă şi muzică electronică şi chiar au început să lucreze la piese mai electronice prin formaţiile în care unii şi activează. Muzica Gotică acoperă o gamă uriaşă de subgenuri

Miriam: Ce mai doresc să subliniez aici este faptul că Goticul nu este doar un stil de muzică sau un stil vestimentar, ci este vorba de un întreg stil de viaţă, care cuprinde şi literatură, film, teatru, pictură şi artă. În alte ţări este vorba de o întreagă subcultură Gotică.

CZB: Am observat că aveţi şi o bibliotecă cu cărţi şi reviste aici, la care publicul are acces gratuit. V-aţi gândit să faceţi şi proiecţii de filme şi să vă educaţi puţin clientela în acest sens de subcultură?

Miriam: Da, m-am gândit la asta, însă cum este spaţiul la noi, să pui în practică aşa ceva ar duce la incomodităţi şi pentru patronaj şi pentru clientelă. Mai bine nu facem asta, pentru că nu este un spaţiu pretabil la această activitate. Ne-am gândit şi la expoziţii artistice, recitări de poezie, lansare de carte, proiecte video, dar spaţiul nu este comod. Mai bine nu facem decât să facem un lucru cu jumătăţi de măsură.

Attila: Sau facem un lucru bine cap-coadă 100% sau mai bine nu facem deloc.

CZB: Aveţi planuri de extindere în viitor?

Attila: Avem vise.

Miriam: Dar nu sunt realizabile în 2010.

CZB: Umbra de noapte se consideră mai mult cafenea decât bar sau club?

Miriam: Suntem o cafenea la care accentul se pune pe specialităţile de cafea şi ceai, cu muzica mai liniştită unde oamenii pot sta de vorbă şi la un pahar de bere. La o cafenea clasică din Paris se serveşte şi cafea, şi băuturi alcoolice, şi absinth, în special după-masa, la ora verde. De aceea, chiar dacă vindem şi alcool, aici ne considerăm mai mult cafenea decât bar sau club. Noi nu considerăm că ne contrazicem. Ştiu că aici (în România) punctul de vedere este diferit.

Attila: La club oamenii ies să danseze şi să-şi petreacă timpul într-un mod mai activ. La cafenea, lumea stă şi discută la masă. Se poate citi din bibliotecă.

CZB: Este şi wireless?

Miriam: Asta nu, dar studenţii vin şi învaţă aici. Îşi deschid manualele şcolare, lucrează la proiecte. Atmosfera este relaxantă la noi, volumul muzicii este plăcut, nu exagerat de tare, ca la un club.

Attila: Există diferenţe între Café, Bar şi Club. Noi suntem chiar Café cu “C” mare şi bar cu “b” mic. Club nu suntem deloc.

CZB: De ce ai pus accentul pe comparaţia cu Parisul?

Miriam: Asta pentru că am stat la o discuţie cu un director de la un ghid de timp liber şi el încerca să îmi explice că la o Cafenea se stă şi se consumă doar Cafea, iar pentru că noi servim şi alcool, noi de fapt nu suntem Cafenea, ci mai mult un Bar. Eu consider că ideea de Cafenea vine de la Paris, şi din Franţa în general. De aici mi-a venit ideea de comparaţie.

CZB: Deci nu pentru că îţi place oraşul sau mentalităţile de acolo în mod deosebit?

Miriam: Îmi place foarte mult oraşul; am fost de mai multe ori acolo. Are colţuri foarte frumoase, şi pentru cultura Gotică găseşti multe facilităţi interesante: magazine specializate, cluburi, cafenele … se acoperă toate laturile subculturii Gotice.

--- 

CZB: Credeţi că un magazin de subcultură Gotică ar avea succes la Cluj?

Miriam: Au încercat deja diferite persoane, dar succesul nu s-a dovedit, pentru că interesul a fost destul de mare, au venit foarte multe persoane şi s-au uitat la produse, dar marfa nu se cumpăra. De aceea, consider că nu merită, pentru că publicul încă nu este dispus să şi dea bani pentru ceea ce le place.

CZB: Atunci nu se poate dezvolta această subcultură la noi deocamdată?

Miriam: Deocamdată nu. Dar, la cultura gotică un mare accent se pune şi pe Do It Yourself, şi aici am văzut deja foarte multe haine, foarte frumoase, făcute acasă, artizanal. De aceea nici nu este nevoie aşa de mult de aceste magazine specializate, probabil.

Attila: Poate că deja în ţările din vestul Europei şi America, scena a devenit deja prea comercială. Poate că este bine că lumea de aici nu are acces la aceste accesorii, deoarece fiecare este stimulat artistic să se exprime liber, să îşi creeze şi să îşi pună în practică propriile idei.

CZB: Şi ziceai de Ora Verde. Ce este Ora Verde? Se face Ora Verde şi la Umbra de noapte?

Miriam: Ora Verde vine de pe vremuri, când s-a născut băutura Absinth, care este o băutură verde, care se numeşte şi la fée verte (în istoria literară băutura este poreclită Zâna verde). La Ora Verde se comanda şi se savura Absinth în mod deosebit.

CZB: Aveţi mai multe cocktailuri care au la baza lor Absinth-ul?

Miriam: Avem multe cocktailuri, cocktailuri mai cremoase, cu frişcă sau lapte, mai uşoare, diluate cu sucuri de fructe. Noi folosim sucuri 100% naturale.

Avem şi cocktailuri fără alcool.

Avem cred că 12 cocktailuri care au ca şi componentă de bază Absinth.

Ca şi băutură, avem cel mai larg sortiment de Absinth din România, oferind 11 feluri de Absinth.

Prin cele 12 cocktailuri cu Absinth, alături de cele 11 sortimente de Absinth servite la Umbra de noapte, oferim gama cea mai largă de băuturi pe bază de absinth din România, chiar mai multe decât absintheria de la Bucureşti! De aceea, ne considerăm Café Bar şi Absintherie.

Byte. Absintheria din Bucureşti se numete The Absinth Bar

http://www.theabsinth.com/meniu.html

Aici se oferă 11 cocktailuri, şi doar două sortimente de Absinth!!

CZB: La baza culturii gotice stă toleranţa?

Miriam: La cultura gotică din România, nu toţi membri sunt foarte toleranţi. Noi încercăm să dăm dovadă de această toleranţă. Drept exemplu, din 2010, vrem să fim mai deschişi la muzică şi la stiluri.

CZB: Miriam, cum l-ai cunoscut pe Attila?

Miriam: Asta a fost în Germania, am făcut muzică împreună

CZB: Aţi avut o formaţie împreună?

Miriam: Da.

CZB: Cum îi zicea?

Miriam: Asta nu este relevant pentru acest interviu şi nu mai are nici o importanţă.

CZB: Ce gen promovaţi?

Miriam: Gotică, amestecat cu Black Metal.

CZB: Şi când aţi descoperit muzica Gotică?

Miriam: Eu am ascultat acest gen de muzică cu mult înainte să ştiu despre ce gen este vorba. Ascultam Deine Lakaien, The Cure şi chestii mai clasice în anii 1980. Am descoperit şi mi-a plăcut muzica Gotică de la 13 sau 14 ani.

Attila: În copilărie am avut prima dată contact cu muzica Metal prin 1980-81. Ascultam formaţii ca Iron Maiden şi Motorhead, ulterior Metallica. Prietenilor mei le-a fost greu să accepte că îmi plăcea să ascult la fel de mult formaţii precum Depeche Mode prin 1983-84. La mine a existat dintotdeauna un fel de amestec de genuri muzicale în colecţia mea. Îmi plăcea şi The Cure, piesele mai întunecate de la Alphaville, Camuflaje, şamd.

Totul a pornit de la muzica Metal. Mereu a existat o legătură între genurile şi formaţiile ce le ascultam.

Miriam: Iarăşi este vorba de toleranţă. Nu am fost închişi doar la a asculta un anumit gen de muzică, ci am fost deschişi să ascultăm mai multe stiluri. Evident, la prima vedere, nu se potrivesc. Aşa a fost şi la mine. Întotdeauna am ascultat foarte multe genuri diferite de muzică.

CZB: Care este părerea voastră despre modul în care s-a dezvoltat Clujul pe plan cultural în anii de când aţi deschis Cafeneaua?

Attila: Având în vedere ce a fost în 2005 şi ceea ce avem acuma, oraşul s-a dezvoltat foarte mult. Asta se vede chiar şi în revista Zile şi Nopţi, la rubrica pieselor de Teatru sau la numărul de Expoziţii artistice din oraş.

Părerea mea este că tineretul ar trebui să se ia după ceea ce simte că trebuie să facă şi să nu se mai orienteze după cei mai în vârstă. E important să se ia după propriile idei şi să le dezvolte. Spre exmeplu, am citit la Zile şi Nopţi despre primul Teatru privat, aşa, mai underground, la Fabrica de pensule. Asta mi se pare o idee foarte bună.

CZB: Aveţi în plan vreo colaborare cu Fabrica de pensule?

Attila: Nu. Nu avem. Îmi aduc aminte că în 1995 când s-a deschis Casa Tranzit, era foarte activă ca şi centru cultural în scena clujeană, dar în ultima vreme nu mai ştiu nimic despre activităţile centrului şi nu am mai citit nimic despre ei în presă.

Tineretul, şi toate activităţile care se încadrează în afara tiparelor au nevoie de o anumită platformă, de un punct de exprimare, unde să îşi pună ideile în practică. Numai aşa se pot dezvolta treburile mai departe. Dacă lucrurile stagnează aşa cum au fost acum 10 sau 20 de ani, atunci nu se va întâmpla nimic. Dar, fiindcă tineretul are întotdeauna idei … şi când zic tineret, mă refer la cei de la 15 la 35 de ani … asta va influenţa societatea. Dacă nu există o posibilitate de exprimare, atunci evoluţia normală a lucrurilor stagnează.

Miriam: Cultura Gotică a fost cândva o comunitate formată din tineret. La finalul anilor 70, începutul anilor 80, toţi au fost tineri. Mulţi care au fost atunci în comunitate, au rămas. Desigur, nu mai sunt la fel de tineri, dar au rămas tineri la minte şi asta este foarte important.

Attila: Am citit la un moment dat un articol românesc actual despre cultura gotică şi acolo scria despre comunitatea gotică că este o cultură a tineretului şi am stat şi m-am gândit (râde) că da, probabil pentru România, deocamdată.

Miriam: Aici mişcarea a început mult mai târziu, şi de aceea aici este vorba încă de o scenă formată preponderent din tineri, dar şi ei vor îmbătrâni, iar scena se va dezvolta mai departe.

CZB: Miriam, nu ai avut un şoc cultural când ai venit în România?

Miriam: pur şi simplu nu. Eu ce am aşteptat, aşa a fost. Mă aşteptam să fie altfel decât în Germania. Atfel, se poate că într-o parte, pe un anumit domeniu, ceva este mai bine, iar în altă parte este mai rău, dar mereu pretutindeni va fi altfel, şi altfel este.

Aşteptările mele nu au fost atât de mari. Am zis, bine, acum văd altceva – şi aşa este.

---

www.umbra-de-noapte.com

Interviu realizat în 19 ianuarie 2010

FOTOS: interior, prezentare, afisele Goth Party din2010

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Les Nuages. Bianca Comșa despre colaborarea cu Luna Amară
Les Nuages. Bianca Comșa despre colab...
Publicat in: 10.01.2018, Ora: 11:38AM
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records...
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Katatonia (metal progresiv, Suedia)
Katatonia (metal progresiv, Suedia)...
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Renate Roca (PR manager, Electric Castle Festival 2017)
Renate Roca (PR manager, Electric Cast...
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Edmond Lenarth (Booking Manager, Electric Castle Festival)
Edmond Lenarth (Booking Manager, Elect...
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
2019.NOV.16. TM. Club Capcana. Gothic, INfernal
2019.NOV.16. TM. Club Capcana. Gothic,...
Publicat in: 14.11.2019, Ora: 06:31AM
CLIP NOU. GOTHIC. Catacombs
CLIP NOU. GOTHIC. Catacombs...
Publicat in: 17.04.2019, Ora: 06:40AM
CLIP NOU. GOTHIC. Catacombs
CLIP NOU. GOTHIC. Catacombs...
Publicat in: 05.04.2019, Ora: 06:37AM
CLIP NOU. GOTHIC. Catacombs
CLIP NOU. GOTHIC. Catacombs...
Publicat in: 14.03.2019, Ora: 10:31AM
2019.FEB.16. CJ. Hardward Pub. Gothic vs Guerrillas
2019.FEB.16. CJ. Hardward Pub. Gothic ...
Publicat in: 11.02.2019, Ora: 06:58AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2020 • Revista De Muzica Online