• czb.ro
Zoom. Retrospectiva Anului

Globalizarea (partea 2/2016)

Publicat in: 11.02.2017, 07:58AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 181
Etichete: Anti, Pixels, Rihanna, Stefan Banica, The Anti World Tour
Globalizarea (partea 2/2016)

GLOBALIZAREA

În ultimii ani, numărul caselor de discuri majore rămase în pită s-a redus la trei (iar asta numai datorită legii anti-monopol din SUA, că altfel rămâneau doar două!). Anul trecut s-a implementat deasemenea legea nouă prin care TOATE albumele muzicale trebuie lansate în aceeași zi a săptămânii: vinerea. Legea aceasta limitează accesul consumatorului de muzică la plaja largă de lansări la care acesta ar fi avut acces prin mediatizarea zilnică ale unor titluri nou-apărute.

Ideea este că datorită spațiului limitat de promovare acordat culturii, mass media (care se concentrează oricum pe numele care le asigură un flux constant de spectatori sau ascultători) acordă importanță doar lansărilor cele mai populare de la cele trei case de discuri majore, iar restul caselor independente - sau artiștior care își lansează materialele pe cont propriu - rămân ignorați și nedescoperiți, indiferent de valoarea lor. 

Trăim vremurile cele mai grele din istoria muzicii înregistrate - și în mod bizar, trecem printr-o eră întunecată. Nu știu câte persoane au curiozitatea și timpul necesar să stea pe net ore în șir să caute să asculte muzica potrivită stării în care se află pentru a descoperi muzica pe cont propriu. Majoritatea alege din ceea ce primește la prima audiție, fără a se gândi mai departe - că poate exista și altceva, mai de calitate, care transmite un mesaj sau o stare pentru fiecare în parte.

De aceea, doar artiști precum Rihanna mai pot avea succes comercial în 2016. Dacă acum 30 de ani, când comparam clasamentul pieselor din SUA cu cel din Marea Britanie, artiștii promovați veneau din două lumi paralele, în 2016 Rihanna reușește prin casa ei de discuri să ajungă simultan pe prima poziție în topurile de vânzări din 91 de țări diferite. 


NOUĂZECI ȘI UNA de țări… 

Rihanna (artistă semnată la Universal Music Group) intră în istoria topurilor muzicale cu noul ei album ANTI (lansat în 28 ianuarie 2016), care a devenit "Number One" cu 166.000 de albume vândute în prima săptămâna. Primul single de pe album, “Work”, lansat alături de Drake, a ajuns pe primul loc în iTunes în 91 de ţări în mai puţin de 36 de ore de la lansare.

Implicit, prin lansarea tuturor noutăților discografice în aceeași zi a săptămânii se promovează (la prima vedere pe oricare "homepage") o gamă limitată de genuri și un număr limitat de compoziții, iar procentul consumatorilor pasionați cu adevărat de muzică, de o gamă mai largă de stiluri muzicale, și curios să descopere artiștii talentați aflați la debut este extrem de mic.

Coincidența face ca turneul Rihannei să se numească (în mod cinic): The Anti World Tour (titlul putând fi tradus literalmente "turneul împotriva omenirii"). 


Despre funcționarea defectuoasă a industriei muzicale se plâng artiști în etate, precum Roger Waters (ex-Pink Foyd), care este mâhnit de vânzările scăzute ale albumelor în ultimii ani. Trebuie avut în vedere însă faptul că artiști de acest gen nu mai sunt la fel de populari în rândul tinerilor, care ascultă ritmurile actuale, preferă să se identifice cu artiști de vârsta lor - și sunt obișnuiți să-și descarce câte o piesă preferată la un timp, în format mp3.

Sunt însă de acord cu ceea ce a declarat Bono (solist, U2), care l-a contrazis pe un reporter care l-a întrebat dacă muzica digitală va distruge industria (muzicală); acesta i-a răspuns că "albumele de calitate inferioară fac cel mai mare rău".


INDUSTRIA MUZICALĂ AUTOHTONĂ

Muzica se rezumă la melanjul ritmurilor artificiale combinate între aceleași 20 de piese pe care le ascultăm în paralel la trei posturi naționale radio, indiferent de zona țării în care locuim. La asta se rezumă cultura urbană a țării noastre.


"SOUND FRESH" în 2016

Ștefan Bănică a lansat piesa "Când nu vezi" în februarie, iar casa de discuri MediaPro Music a promovat această melodie ca având un "sound fresh, aparte". Ascultând melodia, consider că acest Sound Fresh seamănă mult cu Direcția 5. Este normal ca industria muzicală autohtonă să nu funcționeze, dacă artiștii nu surprind publicul prin noutățile lansate. Holograf, Iris, Compact, Cargo, Proconsul, Direcția 5, Voltaj…toate folosesc aceeași rețetă (proprie) "de succes" la publicul pe care și l-au format de-a lungul anilor …și nu se riscă deloc; nici măcar să abordeze o singură compoziție nouă ca mod de exprimare experimental, într-un mod revoluționar… ceea ce mă lasă să cred că ele s-au plafonat și sunt lipsite de inspirație. În alte țări, publicul lor s-ar fi micșorat cu timpul, iar aceste proiecte ar fi intrat (de cel puțin un deceniu) într-un con de umbră. La noi însă, ele apar în mod enervant de redondant, an de an, pe majoritatea afișelor la Zilele orașului din întreaga țară!





Când vine vorba de valul "nou" de trupe, alt exemplu al industriei defectuoase la noi poate fi lasarea celui de al treilea album Pixels, prezentat în comunicatul oficial al formației ca fiind "un album la care s-a lucrat patru ani". Cine crede aceste povești? În această ramură a "industriei", artiștii au slujbe "de la 9 la 5", care le ocupă practic aproape tot timpul. Muzicienii se întâlnesc rar la sală să repete împreună. Actul de compoziție al unui album nu a durat patru ani… probabil, mă gândesc eu, a trecut atâta timp de la albumul precedent, încât organizatorii de concerte nu mai vroiau să-i primească în program, pentru că nu aveau nimic nou de prezentat, iar grupul s-a adunat o lună-două să pună cap la cap ideile muzicale adunate, pentru un album de piese noi, pe care să îl poată promova… 4 ani de acum încolo.

Din păcate, muzica la noi este privită ca un hobby și de către mase, dar și de către artiștii direct implicați în actul artistic, iar din acest motiv, scena muzicală nu va putea să evolueze niciodată în ritmul în care evoluează în țările occidentale cu tradiția culturii urbane formată în decenii de bunăstare economică.

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

AUTOSUFICIENȚA CAPITALEI (partea 5/2016)
AUTOSUFICIENȚA CAPITALEI (partea 5/20...
Publicat in: 14.03.2017, Ora: 11:18AM
ÎMPREUNĂ REZISTĂM (partea 4/2016)
ÎMPREUNĂ REZISTĂM (partea 4/2016)...
Publicat in: 01.03.2017, Ora: 10:48AM
Colaborarea anului (partea 3/2016)
Colaborarea anului (partea 3/2016)...
Publicat in: 24.02.2017, Ora: 11:13AM
Dezumanizarea (partea 1/2016)
Dezumanizarea (partea 1/2016)...
Publicat in: 06.02.2017, Ora: 09:39AM
Premiile CZB 2015
Premiile CZB 2015...
Publicat in: 04.01.2016, Ora: 07:49AM
2017.OCT.13. sesiune de autografe si fotografii cu Stefan Banica
2017.OCT.13. sesiune de autografe si f...
Publicat in: 11.10.2017, Ora: 00:16AM
2017.DEC.15-16. B. Sala Palatului. Stefan Banica – Concert Extraordinar de Craciun 2017
2017.DEC.15-16. B. Sala Palatului. Ste...
Publicat in: 08.09.2017, Ora: 07:19AM
PIESĂ NOUĂ. Stefan Banica. Mama
PIESĂ NOUĂ. Stefan Banica. Mama...
Publicat in: 08.03.2017, Ora: 06:03AM
Stefan Banica. RECORD PENTRU UN ARTIST ROMAN IN 2016
Stefan Banica. RECORD PENTRU UN ARTIST...
Publicat in: 27.12.2016, Ora: 15:08PM
2016.DEC.9-10. B. Sala Palatului. Stefan Banica. Concerte de Craciun
2016.DEC.9-10. B. Sala Palatului. Stef...
Publicat in: 05.11.2016, Ora: 06:08AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online