• czb.ro
Zoom. Interviuri. Interviu RO

Rodion GA

Rodion GA

Rodion GA

Electric Castle, Ziua 0

Booha Stage, Palatul Bannfy, Bonțida

13.IUL.2016


M-am întâlnit cu Ladislau Rodion în prima zi de festival la Electric Castle, Am schimbat câteva vorbe cu artistul despre cum a reușit să iasă din conul de umbră în care se afla la Așchileu Mare de ani de zile.


RiCo pentru CZB: Care au fost sursele tale de muzică pe vremea comunismului?

Ladislau Rodion (Rodion GA): sursele mele de muzică de pe vremea comunismului erau (când eram copil mic): 

- locomotivele cu aburi din gara Cluj, care în ritm egal gâfâiau aburii și se auzea țăcănitul metalic al supapelor; ritmicitatea roților de oțel al trenurilor care loveau spațiile sau rosturile dintre șine, în special în zonele gărilor Bușteni, Sinaia, Predeal, Brașov; 

- toba mare al fanfarelor, cu ocaziile demonstrațiilor de 1 mai și 23 august;

- posturile radio care difuzau prin 1956 muzica de fanfară;

- posturile de radio "Europa liberă", "Radio Novi Sad", "Radio Budapesta", "Radio Beograd", care difuzau muzica engleză beat pop și rock și clasamentele anilor 1965 - 1975;

- muzica turcească și arabă (asta tot la radio);

- discuri cu formații din Ungaria (Illes, Omega) și alte formații pe viniluri pe care le-am primit din Norvegia, Germania, Turcia.


CZB: Ai fost inspirat de anumiți pionieri ai genului electronica sau ai creat muzica pe cont propriu, fiind inspirat de vocea interioară?

Ladislau Rodion (Rodion GA): Nu am fost inspirat de nici o trupă de "electronic music".

Sunt un agresiv coleric și se vede prin ceea ce fac: intervalele dintre sunete sugerează isterie, ură, revoltă, măreție… Monumente muzicale sau Imnuri de stat ar putea fi: "Citadela", "Piramide", "Marșul invidioșilor", "Dans macabru", "Caravane", "Joc cosmic"...

Adoram și mă împlineam ascultând The Rolling Stones cu "Paint It Black", "Satisfaction", "Jumpin' Jack Flash", "Child Of The Moon", "Their Satanic Majesties Requests"; The Beatles cu "Hello, Goodbye", "Day Tripper", "Paperback Writer", "Helter Skelter", ulterior Manfred Man cu "Ha Ha Said The Clown", "The Mighty Queen", "Feelin' So Good"!

În 1975 am fost regele plăcilor de vinil din Cluj și recunoscut, înregistrând pentru melomanii din Cluj noutățile apărute de pe plăci pe benzi și casete - cu un leu minutul - apreciam deosebit grupurile Led Zeppelin, Black Sabbath, Spooky Tooth, Aphrodites Child, Vangelis, Kraftwerk - fără însă a copia stilul lor!

Ascultam și muzica chineză, corală și instrumentală - și indiană.


CZB: Cum ai intrat în legătură cu cei de la BBE Records sau cum au luat ei legătura cu tine?

Ladislau Rodion (Rodion GA): La BBE Records am ajuns renunțând la Strut Records care nu m-a plătit pe măsură pentru albumele "The Lost Tapes" și  "Misiunea spațială Delta".

Legătura a fost făcută de gazetarul muzical britanic Derek Anderson.


RiCo: În ce măsură consideri "Behind the Curtain: The Lost Album" a fi un album conceptual?

Rodion: Albumul "Behind The Curtain" este un album cu un stil de muzică unic în lume - inclusiv ca gen. "Muzică venită de niciunde", așa cum este caracterizată într-o recenzie: "este muzică de un stil absolut personal și unic: Rodion Style - cum numai el știe să facă atât muzical cât și în ceea ce privește sonoritatea măreață, sound-ul. Totul este făcut cerebral, sunet cu sunet, efect cu efect, și transmite energie și deznodământ surprinzător, neașteptat!

Muzica este bogată în idei care se succed și la care ascultătorul nu se așteaptă" …asta este caracteristic muzicii mele!

Reamintesc că absolut toate piesele muzicale transmise la radio au urcat pe locul 1 al tuturor clasamentelor de specialitate Top 10 al tuturor revistelor muzicale și posturilor de radio din România!


RiCo: Te-ai mutat o perioadă la București?

Rodion: Am stat o perioada de două luni la București mulțumită băieților Ion Dumitrescu, Andrei Dinescu, Horațiu Șerbănescu, Eugen Imecs, pentru a repeta și învăța piesele mele - pentru a fi redate LIVE pe scenă.

Această greșeală nu se va mai repeta!


RiCo: Această greșeală nu se va mai repeta! Ce s-a întâmplat?

Rodion: Am fost contactat de Ion Dumitrescu de la formația Steaua de Mare și a spus că ar dori să punem în viață piesele mele cu această formație. S-a lucrat destul de greu, dar am reușit să obțin ACEL sound, exact așa cum sunau piesele pe bandă, deci unu la unu - bineînțeles și datorită implicării băieților. A fost o atmosferă foarte tensionată… băieții au fost mai tineri și am avut mai mult un conflict de ego între mine și Andrei Dinescu, care tot timpul și-a impus punctul de vedere, ceea ce pentru mine e un dezastru, eu fiind obișnuit să conduc proiectele. Îmi place ca eu să dau tonul. Acum sala fiind a lor, mă sunau să îmi spună: "ne întâlnim la ora 5, pac", fără să mă întrebe dacă îmi convine… Am totuși 63 de ani… și au mai fost multe discuții conflictuale unde băieții nu vroiau să se aplece la vorbele mele; am o experiență de viață totuși. Au fost discuții despre frecvențe; ne-am certat pentru tonul de clarinet pe sintetizator … Nu-i momentul acum să intru în amănunte. 

Noi ne-am pierdut aici în amănunte legate de denumiri - și nu au vrut să lase de la ei; problema divorțului s-a datorat unui alt aspect. Formația Rodion GA a scos un album care a făcut furori. Este vorba de Lost Recordings scos de Strut Records - și a avut așa succes că au apărut contracte la Berlin, la Moscova …și văzând băieții că apar tot mai multe contracte, au început să îmi spună că jumătate din repertoriu trebuie să fie format din piese Steaua de mare, lucru despre care nu a fost vorba. Am sesizat una-două modificările acestea de atitudine - și mi-am dat seama că s-a ținut o ședință și s-a format o mică bisericuță - și toți vorbeau la unison cu aceleași cuvinte, și și-au permis băieți de 20-30 de ani să îmi spună: "Rodion, tu nu ai înțeles nimic". 

Este o nerușinare. Sunt obișnuit să rup cornițele când apar, din fașă. Bucureștenii s-au lovit de mine; aici în nord nu spui că mergi să cumperi cartofi să te întorci cu făină. Aici au încercat să impună din răsputeri să cântăm muzică de Steaua de mare în concerte unde era de fapt invitat Rodion GA pe baza albumului lansat. Ei s-au prefăcut că nu înțeleg și m-am trezit cu o altă manevră, când aveam invitație la Berlin; ei s-au ocupat de toate mailurile legate de Rodion GA și au publicat numele formației lor în contract. Rodion nu a fost niciodată contactat, ceea ce este suspect. Îmi spuneau că avem concert acum în data cutare la Berlin (am mai avut și alte concerte la Berlin în trecut; nu era cazul să-mi scoată mie ochii cu asta). La Berlin mi-au impus să cântăm 20 de minute din piesele lor, ceea ce a fost o manevră de propagandă a pieselor lor; mie nu-mi place genul acela de muzică și la 60 de ani nu mă apuc să cânt piesele lui Phoenix, înloc să îmi fac programul meu. Nu am timp pentru piesele mele… iar problema asta prinde amploare… nu a fost destul că am fost de acord; deja: "Rodi aici ai greșit, aici nu e bine; vezi că ai încurcat măsurile…" deci, s-a îngroșat gluma. Repetam piese de ale lor… vezi ce mârșăvie. Scoteau niște sintagme: "Rodion: sufletul de artist… noi facem muzică, nu este că tu - sau noi - cântăm… vorbim muzică… omul acesta încerca să mă îndobitocească. Am zis că nu fac muzică nici de Ten Years After, nici de Led Zeppelin; eu fac muzica mea pentru că eu prin asta m-am ridicat, asta îmi place și asta trebuie. Dacă voi nu vreți, nicio problemă, dar altădată voi să spuneți ce intenții aveți și să spuneți clar: Rodion, oare putem să facem și noi 2-3 piese… pentru că așa-i frumos să vorbești cu mine, că-s mai în vârstă.

Dar ei ziceau așa: "Rodion, cine cântă în formația Rodion GA? Ești singur, atunci cântă singur, dar dacă și noi cântăm, atunci și noi avem dreptul să hotărâm ce piese cântăm" …și tot mușcau teren - cucereau teren step by step; La Moscova au mai reușit să facă o fentă din asta.

La Berlin de exemplu, i-am lăsat să cânte 6 piese / 20 de minute - pentru că mi s-a forțat mâna; iar înainte de asta, Andrei Dinescu i-a plătit violonistului drumul dus-întors la Berlin din București ca să cânte cu Steaua de mare; la Rodion însă nu s-a plătit drumul Cluj-Berlin, deși știau că nu am nicio sursă de venit; știau că am cancer la ficat; știau că aveam nevoie de medicamente… deci, nu este corect.

Și au început să râdă când am coborât din avion și mergeam spre microbuz, ca să se știe, violonistul a zis: "no, acum Rodion ne duce pe noi la Berlin". De ce și-a permis aceste glumițe? Pentru că violonistul mai mergea la Londra, unde are un frate și se considera deosebit de important în acest moment pentru că a umblat prin lume.

La urmă am zis la băieți: "Băieți, voi vă mințiți pe voi singuri; am să vă prind și am să vă amintesc de aceste momente."

La urmă, într-o zi, Horațiu Șerban zice: "Rodion, formația Steaua de mare și tu alături de noi am fost invitați să cântăm la un concert Train Delivery. Între timp am reușit să sun organizatoarea care a făcut invitația - era Alina Istrate - și am întrebat-o… și a zis: "Rodion, dvs sunteți, că de mult încerc să dau de dumneavoastră?"

Și am răspuns: "Avem o mică problemă și aș vrea să știu, dacă puteți să-mi răspundeți… eu nu am nimic împotrivă să cânt cu Steaua de mare sau piese de Steaua de mare sau de Compact, dar totuși aș vrea să știu: Cine a fost invitat la acest spectacol? Rodion GA sau Steaua de mare sau Future Nuggets?"

...Că ei aveau patru nume la aceeași formație, crezând că așa obțin mai multe cântări… dar toate aveau cam același repertoriu… nu se poate așa ceva; e nebunie totală.

Știți ce mi-a spus Alina Istrate?: "Domnul Rodion, nu știam că aveți aceste probleme. Eu știam că cântați împreună cu Steaua de mare și de aceea i-am contactat pe băieți. Pe mine nu mă interesează nici Future Nuggets, nici Steaua de mare; pe mine mă interesează numai Rodion GA și piese numai de Rodion GA."

Nici nu m-am așteptat să-mi spună aceste cuvinte.

Atunci i-am zis la doamna Alina, "Dacă vreți, eu vin singur, frumos, la jumătate de preț"… "Domnul Rodion să știți că îmi convine."

Atunci m-am dus la băieți și i-am spus așa: "Băieți, a sosit momentul  acela să vă spun că nu-i frumos să vă mințiți pe voi. Horațiu, Alina a spus așa: nu mă interesează Future Nuggets, nu mă interesează Steaua de mare, ci numai Rodion GA; uite pentru chestia asta eu voi cânta singur, fără voi."


RiCo: Ați încercat să reluați legătura cu Gicu Fărcaș pentru relansarea proiectului LIVE?

Rodion: Cu Gicu Fărcaș nu se poate vorbi. Este un om deosebit, parșiv, inteligent, dar niciodată nu a spus de ce… de exemplu el a cântat doar un an jumate cu formația (mea), deci foarte puțin. Eu i-am ridicat monumentul. 

Adrian Căpraru la fel a cântat doar un an la Rodion GA. Când Adi a zis că îmi dă doi pumni, nu am mai cântat cu el. 

Gicu nu venea la repetiții, nu cânta. 

Îl întrebam: - de ce nu vii la repetiții, Gicule?

- Să vin eu la repetiții? Ce tot te iei de mine; cheamă-ți prietenii, că ei nu știu să cânte; eu-mi cunosc partea. Care-i problema?

- Omule, repetiția se face indiferent că-ți cunoști partea sau nu. Repetiția se face pentru a ne simți pe scenă și a ne sincroniza.

Ca până la urmă să aflu că el nu venea la repetiții că avea de cântat la Baluri, sâmbătă la Nunți… până la urmă mi-a mărturisit că avea nevoie de bani că avea nevastă, copil, etc.

- Și n-ai putut să-mi spui asta de la început? Și ce mă fac? Tot mă milogeam de el înainte de concerte… No, știi ce, atunci cânt eu singur… (râde) a zis exact la fel cum au zis și cei de la Steaua de mare. Tu cânți singur? Și noi cântăm...


RiCo: Cum s-a întâmplat să ieși din conul de umbră în care te aflai de ani de zile?

Rodion: 80% se datorează formației Steaua de mare și lui Ion Dumitrescu că norocul acesta a apărut datorită lor.

Eu nu sunt un om nerecunoscător; Ion Dumitrescu îl cunoștea pe Mihai Antonescu și a demarat discuția cu casa de discuri Roadrunner Records (România). Proiectul a fost întrerupt la jumătatea investiției, din lipsă de fonduri și a avut un proces cu firma din Olanda care și-a revendicat drepturile pe nume anul acesta, iar Mihai Antonescu a dispărut, nu a mai răspuns la scrisori, la email… nu avea de ce să se supere pe mine, plus că a scris un articol pe fosta lui pagină de știri, unde a făcut referință la "Milogii Clujeni"… sper că nu la mine s-a referit. N-am fost milog niciodată, iar înainte de asta, el personal mi-a scris în SMS că "formația Rodion GA este formația lui de suflet din copilărie". 

Mihai este mare patriot român, dar discriminează (este rasist) și a avut de suferit din cauza asta cu alții, nu cu mine.


RiCo: Ce părere ai de campania online de votare să fii propus în program la Untold Festival sau Electric Castle? Cine a propus să se realizeze aceste sondaje online?

Rodion: Între timp am fost invitat și la Electric Castle și la Untold Festival în 2016!!!

Acum trei luni, riscând să nu fiu nici anul acesta la Untold, am cerut susținerea fanilor să mă promoveze cerând organizatorilor să mă includă în festival în cazul în care muzica mea este iubită într-adevăr! 

Le-am scris că degeaba îmi scriu mie personal că le place muzica mea! Ei trebuie să scrie la televiziuni, radio, ziare, reviste și organizatori de festivaluri, pentru că numai așa îmi voi putea câștiga cinstit și pe merit pâinea de fiecare zi… iar acest lucru numai și numai fanii pot să o facă - și numai dacă merit.

Site-ul de promovare la care te referi eu l-am descoperit acum în urma mesajului tău - a fost o surpriză și am încercat să aflu cine a postat pagina ca să pot să mulțumesc și o fac și pe această cale.

Important acum este că am fost invitat la Electric Castle și Untold - spre marea mea bucurie - și mai mult de atât, organizatorii sunt mândri de mine.  Doresc să nu le înșel încrederea și să aduc noi creații moderne - inclusiv un imn la Untold!


RiCo: Mai compui și în prezent? câte piese ai în lucru?

Rodion: Am început din nou să compun din 1 ianuarie 2016, doar din orgoliu - după 26 de ani de retragere totală din orice avea legătură cu muzica. Sunt cunoscut ca fiind compozitorul care a făcut muzică înainte cu 30 de ani.

"Music that came from the Future", cum a scris un critic muzical din Anglia! Acum fac un pic de "relax music" și "techno progresiv" - un "fusion" în stil Rodion, inclusiv pentru tineret, pentru că muzica mea era mereu "tânără", și va fi "verde" pe viitor deasemenea. 

De prea multe ori am auzit aprecieri conform căreia muzica mea nu are vârstă, iar asta mă încântă.


RICo: Suferi de o formă cronică de hepatită. În ce măsură ți-a dat această boală imboldul să ieși din Așchileu Mare?

Rodion: Am fost infectat cu un virus hepatic B și C - și suspectez sistemul medical din România - chiar dacă nu o pot dovedi.

Niciodata și nimeni cred că nu a putut să dovedească acest fapt…   este pur și simplu crima perfectă.

Nu doresc să plec din Așchileu pentru că aici nu deranjez pe nimeni cu volumul!


Autor: RiCo

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records
Henry Ernst (DE) Asphalt Tango Records...
Publicat in: 21.08.2017, Ora: 06:16AM
Katatonia (metal progresiv, Suedia)
Katatonia (metal progresiv, Suedia)...
Publicat in: 16.01.2017, Ora: 06:08AM
Renate Roca (PR manager, Electric Castle Festival 2017)
Renate Roca (PR manager, Electric Cast...
Publicat in: 09.01.2017, Ora: 06:10AM
Edmond Lenarth (Booking Manager, Electric Castle Festival)
Edmond Lenarth (Booking Manager, Elect...
Publicat in: 02.01.2017, Ora: 06:25AM
Doru Atomei (n.11.DEC.1970)
Doru Atomei (n.11.DEC.1970)...
Publicat in: 26.12.2016, Ora: 06:55AM
Ellie Goulding. Triplu disc de platina
Ellie Goulding. Triplu disc de platina...
Publicat in: 04.09.2017, Ora: 06:54AM
Electric Castle 2016. We Are The People
Electric Castle 2016. We Are The Peopl...
Publicat in: 26.12.2016, Ora: 06:14AM
2016.AUG.6. CJ. JazzyBIT cântă la UNTOLD
2016.AUG.6. CJ. JazzyBIT cântă la UN...
Publicat in: 22.07.2016, Ora: 08:39AM
Electric Castle 2016. Ziua 0
Electric Castle 2016. Ziua 0...
Publicat in: 14.07.2016, Ora: 14:19PM
Untold Festival. Teaser video
Untold Festival. Teaser video...
Publicat in: 09.05.2016, Ora: 06:14AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online