• czb.ro
Click. Reportaj

Cluj. Sâmbătă 26 Martie. Club des Belugas. Fentam Terra. Persona

Publicat in: 28.03.2011, 09:51AM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 1
Vizualizari: 2174
Etichete: Britpop, Casa De Cultură A Studenţilor, Club Des Belugas, Club Obsession, Cuantune, Dj Mack, Fentăm Terra, Hip Hop, Janis Stuf, La Subsol, M People, Origine Social Club, Tiptil, True Ingredients
Cluj. Sâmbătă 26 Martie. Club des Belugas. Fentam Terra. Persona
Sâmbătă 26 Martie

Cuantune. Fentam Terra. Persona

Cluj-Napoca

---

Pe lângă alte evenimente în oraş, precum concertul Hip Hop cu Rappa la Irish&Muci Pub, Jukebox la Euphoria Music Hall sau Andreea Bănică la Club Obsession - şi evenimentele Electro din oraş, cu True Ingredients (UK) şi Silent Strike la Boiler Club, Ken Hayakawa la Club Midi şi deschiderea noului club, Subsol... am ales un traseu de patru locaţii şi trei concerte, începând de la 20.00.

Concertele anunţate la care mă duceam erau:

  • 20.00 Club des Belugas, Tiptil, Cuantune. Concert de binefacere, organizat de Diesel Club la Casa de Cultură a Studenţilor ... în Sala Transilvania !
  • 22.00 Lansare album debut Fentăm Terra, o formaţie Hip Hop din Bistriţa, la Origine Social Club
  • 22.00 Concert Britpop cu Persona la Booha Bar. Cum toţi ştim că 22.00 la Booha Bar înseamnă 23.00, asta urma să fie ultima haltă pe traseul de cântări.

---

Deschidere La Subsol

Am început seara cu o cola la Gambrinus şi o discuţie cu bateristul Sorin Zamfir de la Trupa de acoperire (sau TDA, cum îi spune el) – versiunea de cover band a formaţiei soft-rock Maya, care se afla la proba de sunet (FOTO 1). Am numărat pe degetele de la două mâini trupele de preluări din oraş. Am ajuns la concluzia că sunt 8 active ... şi foarte probabil o să mai apară şi altele pe lângă. Am aflat în seara asta de Cassa 3, despre care nu am mai auzit nimic din toamnă. Trupa de preluări din Tg.Mureş şi-a schimbat numele (probabil pentru că avea un contract nerespectat de ea cu clubul Le General ... unde a câştigat un concurs de talent în vară, şi cântări aici pe parcursul unui an întreg) şi s-a mutat la Bucureşti.

M-am dus la Gambrinus de fapt să văd sala noului club de muzică electro, Subsol (FOTOS 2,3,4), care se află în acelaşi gang, în locul fostului Dot Club. Impresia cu care am rămas este de o combinaţie între Raum Club (datorită sălii înguste şi lungi de dans, cu boltă de piatră) şi Club Diesel – sau M Club-ul din anii 90 (prin faptul că există două încăperi paralele ... una mai mică în care se află barul şi o zonă de canapea.

---

Meciul România vs Bosnia-Herţegovina 1:0

Parcurgând distanţa dintre Gambrinus Pub şi Casa de Cultură a Studenţilor, am trecut prin faţă la Bistro Corso, unde se auzeau aplauze şi valuri de chiote de bucurie. Un televizor aprins cu volumul dat la maxim dădea în reluare golul României contra Bosniei, meci de calificare la europene ... unde nu cred să ne calificăm ... şi drept urmare nu mai urmăresc meciurile naţionalei ... România conducea în deplasare cu 1 la 0. Era minutul 45.

---

Earth Hour

Peste drum, am zărit un grup imens de oameni, mai multă lume ca la “revoluţie” se adunase în Piaţa Unirii ... şi se aranjaseră cocori de hârtie pe dalele de piatra, pe post de suporturi de lumânări ... trec strada să aflu ce se întâmplă cu gândul la catastrofa din Japonia. Un tânăr îmi explică faptul că este vorba de Earth Hour... din perspectiva mea însă, acesta ar fi fost un moment oportun de împrăştiat fluturaşi cu evenimentele din seara asta din oraş. Televiziunile cu sedii locale se adunaseră aici, lumea vorbea în şoaptă ... atmosfera nu era de Earth Hour (FOTOS 5,6), ci de comemorarea unui final de război sau a unor eroi uitaţi de soarta birocratică a popoarelor... Merg mai departe

---

Cuantune

Casa de Cultură a Studenţilor

21.10

---

Rapperul are timbrul lui Smiley, iar vocea metalică a solistei se potriveşte acestui stil de soul-funk-dance. Primul lucru pe care îl observăm este o problemă tipică pentru formaţiile autohtone de club: lipsa unei vestimentaţii de scenă. Singura mai acătării este solista, dar asta este ceva normal în sfera noastră, unde fetele sunt mereu mai bine îmbrăcate ca băieţii. La ea nu am înţeles rostul tocurilor, care o împiedicau să abordeze o mişcare scenică mai zbuciumată, dar care o cerea linia melodică a pieselor promovate de proiectul din care face parte. Mă aşteptam la dansuri exotice, o plimbare de pe o parte pe alta a scenei prea MARI pentru această trupă, pentru a anima publicul adormit în scaunele noi şi comode ale sălii recent renovată la modul estetic-vizual.

Nu am rămas să îmi fac o impresie mai generală asupra muzicii trupei. Piesa pe care am surprins-o cu aparatul are versuri repetitive, o solistică monotonă şi mă duce cu gândul la Macy Gray, fără sare şi piper. Aceeaşi piesă (noul single promovat de formaţie, Stand up on your feet - we're having a party) prezentată altfel, cu o dinamică scenică potrivită stilului şi o vestimentaţie mai colorată cred că putea să mă convingă şi pe mine să devin fan ... dar în conjunctura dată, mă uitam în sală ... şi simţeam cum cei aflaţi în public, indiferent de vârstă, adormeau în scaunele comode.

Este vorba de altă problemă a mentalităţilor unei generaţii de artişti tineri care au prea puţine exemple pozitive de luat de la artiştii autohtoni mai în vârstă, şi sunt lipsiţi de dezinvoltura pe care o cere muzica modernă abordată de ea. Publicul, pe lângă faptul că nu avea un spaţiu de mişcare, de stat în picioare, de dansat, nici nu era animat în scaun, de lipsa evidentă de energie a solistei pe scenă, care mai făcea câţiva paşi din când în când şi îşi aranja rochia pe părţile instrumentale ale pieselor înloc să comunice cu publicul sau să facă ture pe scena imensă ce i-a fost oferită, precum orzul la gâşte.

Am observat cu această ocazie lipsa treptelor care existau înainte, pe care artiştii mai puteau coborî să facă ture cu microfonul între scaunele din sală, să invite o persoană de sex opus la un dans spontan pe ritmurile piesei. Am văzut în schimb o sală de spectacol proiectată în stil comunist, pentru discursuri politice şi piese de teatru, dar în niciun caz o sală de spectacol pentru un asemenea gen de muzică.

De ce s-a renunţat la proiectul iniţial de sală neconvenţională transformată în club timp de patru ore, nu am habar (iniţial, concertul era anunţat la etajul 1, în Sala Transilvania; îmi plăcea mult ideea şi de fapt de asta venisem, ca să văd cum s-a organizat treaba). Concerul organizat în Sala Mare a fost o idee mizerabilă; nu am habar cine poate fi atât de masochist să stea în şezut patru sau cinci ore la un concert pe ritmuri de dans ... dar cred că sala s-a umplut la acest concert. Ne lipsesc sălile independente de concert; era nepotrivit ca Clubul Diesel să închirieze spaţiul clubului Euphoria Music Hall, Club Obsession sau Club Midi pentru acest eveniment, iar altă variantă de sală potrivită genului abordat nu a existat! Eu în niciun caz nu aveam de gând să mă întorc, astfel că m-am pornit spre Origine. Social Club pentru un concert pe ritmuri Hip Hop.

---



Byte. 29.MAR.2011. La mai putin de o zi dupa ce s-a postat acest material, cei de la Cuantune au notificat YouTube sa scoata filmarea CZB de la CCS. S-au inregistrat 34 de accesari. Filmarea a fost decenta, iar tot ce am scris in acest articol despre Cuantune se reflecta in acea filmare. Mai multe despre acest subiect puteti citi la finalul articolului.

---

Merg spre Origine Social Club. Aici se bea vin şi se ascultă mult jazz. Astăzi era o altfel de seară, cu o lansare de album Hip Hop. Formaţia Fentăm Terra compune versuri cu mesaj social. Una dintre piesele prin care formaţia devine cunoscută în zonă este dedicată acţiunii de salvare a peisajului montan la Roşia Montană, şi transformarea localităţii în centru turistic, nu un lac de cianură.

Mai erau 20 de minute până la ora anunţată a concertului, astfel că mă decid să trag o fugă până în Booha Bar să-i prind pe artiştii de la Persona înainte de gig şi să dau mâna cu ei.

---

Meciul România vs Bosnia-Herţegovina 1:1

Urcam Piezişa să ajung la Booha Bar şi aud înjurături la adresa ţării noastre, a poporului român, şi a echipei naţionale de fotbal, aud numele unor jucători şi a antrenorului naţionalei înjuraţi de mamă. Intru pe tereasa pe care se aflau cei şase oameni care făceau zarva asta de zile mari, mă uit pe ecranul televizorului şi îmi dau seama repede că Bosnia a egalat... Dar la ce se aşteptau? Naţionala a tot scăzut din formă de când au început blaturile democratice în campionat. Înainte de 89 aveam două echipe în campionatul intern. Acum nu mai avem niciuna. E normal că naţionala nu funcţionează şi este o formă de masochism autoimpus să te uiţi la meciuri pe terase publice şi să cauţi un prilej meschin să îţi manifeşti sentimentele verbal faţă de guvernul care şi-a trădat poporul care l-a ales, înloc să ieşi la demonstraţie în piaţă pe lumina zilei. Sistemul, guvernul şi clasamentul grupelor de calificare la europene nu se schimbă pentru că unii se adună în găşti pe terase şi îşi refulează frustrările la un pahar de bere ... mai bine mergeau sobri la Earth Hour şi scandau ... Lumina! Lumina!

---

Fentăm Terra

Origine Social Club

22.15

Mă întorc la a doua locaţie de concert. Era trecut de ora afişată de începere a concertului Fentăm Terra. Mă duc la Zellu (persoana cu care am luat interviul postat AICI www.czb.ro/interviu) să povestesc cu el, şi îmi explică faptul că mai aşteaptă să se adune lumea şi că o să înceapă de la 23.00. OK. Atunci, stau 30 minute aici, şi mai merg 30 minute la Persona...

---

Fentăm Publicul

Origine Social Club

23.15

Îmi terminam a doua bere. Încă nu s-a întâmplat nimic. Câteva zeci de oameni erau aşezate la mese, muzica Rap cânta tare din boxe, doi dintre artişti mai urcau şi coborau de pe scenă, schimbând idei cu DJ-ul care purta tricoul M is for Music.

Am crezut că mor de plictiseală.

În acest moment, cuplul aşezat la masa de lângă mine s-a ridicat şi a plecat.

Două minute mai târziu, am făcut următoarea filmare, care este neclară datorită lipsei de lumină din sală, dar am încercat să surprind ce se întâmpla la Origine Social Club la 23.20 (ora de pe ceasul de mână), la 80 de minute după ora anunţată a concertului.

---



---

Era deja trecut de 23.30 când a urcat cineva la microfon pe scenă. Eram deja hotărât să plec. Am mai făcut această filmare să pot dovedi că am fost acolo.

---



---

Îmi pare rău că nu am văzut Fentăm Terra. Pentru ei am ieşit la Origine Social Club în seara asta. Ar fi fost primul concert pe care-l văd aici. Am rămas cu o amintire neplăcută. Într-o seară de weekend, în care scopul de a ieşi în oraş este de a te distra şi de a te simţi bine, am pierdut efectiv o oră întreagă stând în şezut la o masă, privind scena goală şi un artist tânăr care se lăsa aşteptat.

Aştept şi eu să văd acum când o să mai merg să văd Fentăm Terra, care ar trebui să nu fie atât de subtil şi să îşi spună pur şi simplu Fentăm Publicul.

---

M-a distrat modul în care a început lansarea de album de debut Fentăm (pronunţat phantom) Terra, cu Bufu la microfon, care rappuieşte: deci, presupun că oamenii de aici au venit să asculte nişte Rap... şi îmi dau seama că nivelul de inteligenţă a acestui popor scade pe zi ce trece, dacă am ajuns la punctul unde un artist care nu reapare pe afiş urcă pe scenă şi anunţă genul muzical care urmează să se desfăşoare în localul unde cei mai mulţi din public au plătit un bilet şi a aşteptat 90 de minute ca să vadă trupa anunţată pe afişul de concert... şi încă nu o văd.

---

Şi totuşi, am văzut mai multă mişcare scenică aici ca la Cuantune.

---

Persona

Booha Bar

23.40

---

Concertul începuse.

Între piese se mai auzea vocea lui Mihnea Blidariu (vedetă locală?, fan Persona), care răgea: Haide Coco! Haide Coco!

---

Am prins trei momente muzicale, înainte de pauza dintre cele două reprize - două dintre care nu au fost promovate la radio sau pe YouTube. Ca de obicei, atunci când este vorba de piese necunoscute, publicul este mai zgomotos, înloc să fie mai atent, să prindă muzica, ritmul şi mesajul unor piese noi ... ideea rămâne la noi că am fost la concert ... nu că am mers la concert.

Problema la Persona pentru piaţa autohtonă rămâne că nu se cântă în limba română. În rest, par mai dezgheţaţi pe scenă decât prima dată când i-am văzut, acum un an, tot la Booha Bar, iar rockul alternativ promovat de bănăţeni este de calitate.

S-a evoluat şi prin secvenţele video proiectate şi faptul că echipa s-a mărit cu un DJ (DJ Mack - turntable/ scratches).

---



---

Concluzie. Am ieşit în oraş să văd trei concerte. M-am ales cu o plimbare lungă prin centrul oraşului, şase piese ascultate cap-coadă şi ideile acestui material.

---

Este amuzant să constat că în Clujul anului 2011 nimeni nu doreşte să iasă din tipare şi să nu se suprapună cu “concurenţa”. Avem deja 10 cluburi unde se cântă la aceeaşi oră în fiecare seară de weekend. Pe lângă faptul că lumea în general are un buget limitat pentru o seară în oraş, nimeni nu încearcă să creeze o deschidere spre mai multe evenimente, pentru dezvoltarea culturii urbane la Cluj. Publicul, care se împarte între mai multe localuri deşi poate gustă mai multe genuri muzicale şi ar dori să încerce mai multe concerte de club într-o seară, efectiv nu i se acordă această libertate de către organizatori.

Degeaba pe un afiş scria ora 20.00, iar pe celelalte două 22.00.

Capetele de afiş urcau pe scenă în toate trei locaţiile după 23.00. Sunt convins că toate trei concertele se terminau la aceeaşi oră (undeva între 0.30 şi 1.00).

Teoretic, după ora trecută pe afişe, se puteau urmări toate trei concertele aproape integral. Practic, dorinţa de a practica acest stil de distracţie în oraş devine imposibil. Fiecare patron doreşte să ţină publicul venit la el, numai pentru el. Eu sunt de părere că dacă publicul este lăsat liber, să hoinărească între concerte prin oraş, acest public devine educat să consume în mai multe baruri, devine educat să rămână mai târziu în oraş (cei mai mulţi patroni se plâng de faptul că după ce se încheie un concert, sala se goleşte) şi se consumă mai mult în mai multe localuri. Toţi ar avea de câştigat din asta într-un oraş universitar care este mort în perioadele în care studenţii pleacă în vacanţă!

---

Autor: RiCo

---

Byte. Cei de la Janis Stuf au prevăzut probabil această idee când au deschis localul pe patru nivele acum doi ani, iar recent noul local cu 9 încăperi şi cinci zone de activitate sub acelaşi acoperiş. Astfel, o seară la Janis Stuf poate fi comparată cu o vizită la un parc de distracţii, de unde nu mai poţi pleca până dimineaţă (FOTO11).

---

---
28.MAR.2011
Filmarea Cuantune

La cateva ore dupa ce a aparut acest articol la CZB, si dupa ce am incarcat filmarea Cuantune pe YouTube, am primit acest mesaj:

Sunt Mario Cruxfader, unul din fondatorii trupei Cuantune. Fa-ne te rog placerea si scoate tu filmarea cu noi, asta ca sa evit oboseala de a mai trimite eu mesaj celor de la youtube. Probabil ai sa te intrebi de ce... pentru ca se aude foarte prost. Multumim pentru recenzia de pe site-ul tau. Ai stat 5 minute si ai facut o prezentare de parca ai fi stat toata seara. Ai o imaginatie bogata :) 

Mario F. Cruxfader - Vocals, Producer, Dj and Sound engineer

--- 

29.MAR.2011
Filmarea Cuantune a fost stearsa in cursul noptii

---

Un producator muzical activ in domeniu, de la Bucuresti, care a analizat plangerea celor de la Cuantune inainte ca filmarea de la CCS Cluj sa fie retrasa de pe YouTube:
Filmarea a fost decenta, iar tot ce ai scris in articol se reflecta in acea filmare. Artistii trebuie sa fie constienti ca atunci cand se urca pe scena se expun si ca oricine poate sa inregistreze, sa filmeze, si e liber sa faca publice acele inregistrari. Faptul ca artistul nu a fost in forma in seara respectiva sau ca nu se aude bine nu e o scuza.

---

FOTOS Cuantune

Pentru cei care vor sa se lamureasca, oferim linkul spre o Galerie Foto realizata de Cuantune pe Facebook, majoritatea pozelor fiind facute de Flip Flop in aceeasi seara.

www.facebook.com/albumfoto Flip Flop

Oricine se uita atent va observa faptul ca artistii de sex masculin sunt imbracati pe scena in haine de strada; deasemenea, se poate observa lipsa de joc scenic si faptul ca solista ramane fixata in acelasi metru patrat al scenei. In 29.MAR.2011 Galeria foto de aici este compusa din 19 poze, amplasate in randuri de cate 4. Astfel, pozele din Randul 3, Pozitia 2 si Randul 4, Pozitia 1 si 2 dovedesc STATICA solistei pe parcursul concertului.

---

Meciul România vs Bosnia-Herţegovina 1:2

Am aflat astazi dimineata ca scorul final a fost in favoarea gazdelor.
Astept rezultatul derbiului cu Luxemburg sa vad daca reusim sa ajungem pe ultimul loc in grupa!
Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

COMENTARII:

31.03.2011, 09:10AM, scris de Grigorie
of, incepatorii astia carora le e frica de orice filmare. mie mi s-a parut ok, se auzea normal, ca la orice concert.

Articole relative:

Rehab Nation @ Underworld / București. 6.APR.2012
Rehab Nation @ Underworld / București...
Publicat in: 13.04.2012, Ora: 08:20AM
2009.SEP.14-19. Turneul QUATTRO STAGIONI. Stereofeelings, Vespera, All One
2009.SEP.14-19. Turneul QUATTRO STAGIO...
Publicat in: 15.10.2011, Ora: 07:00AM
2011.AUG.13-14. B. Buftea. Summer Well Festival
2011.AUG.13-14. B. Buftea. Summer Well...
Publicat in: 08.09.2011, Ora: 16:10PM
FÂN FEST 2004 (28 august)
FÂN FEST 2004 (28 august)...
Publicat in: 15.08.2011, Ora: 17:00PM
FÂN FEST 2005 (26 - 28 august)
FÂN FEST 2005 (26 - 28 august)...
Publicat in: 15.08.2011, Ora: 07:00AM
2015.OCT.29. Pitesti. Urban Home. Tiptil
2015.OCT.29. Pitesti. Urban Home. Tipt...
Publicat in: 24.10.2015, Ora: 05:23AM
2015.OCT.24. Rm. Valcea. ABY STAGE BAR. TiPtiL
2015.OCT.24. Rm. Valcea. ABY STAGE BAR...
Publicat in: 19.10.2015, Ora: 06:58AM
2014.MAI.17-18. CJ. Cetatuie. 18+ Festival II
2014.MAI.17-18. CJ. Cetatuie. 18+ Fest...
Publicat in: 12.05.2014, Ora: 06:30AM
Afrika Bambaataa este Kevin Donovan
Afrika Bambaataa este Kevin Donovan...
Publicat in: 13.02.2014, Ora: 06:00AM
Gheorghe Funar vs. muzica Hip Hop. 1999 (p. 5/5)
Gheorghe Funar vs. muzica Hip Hop. 199...
Publicat in: 21.10.2013, Ora: 06:57AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online