• czb.ro
Byte. Parerea Mea

Casa de Cultură a Studenţilor. 50 de ani. Partea 3 din 5. Artă pentru Bani

Publicat in: 17.09.2010, 12:33PM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 1090
Etichete: Ansamblul Mărţişorul, Scena Locală Cluj, Victor Bercea
Casa de Cultură a Studenţilor. 50 de ani. Partea 3 din 5. Artă pentru Bani Centralizare culturală?

Asta înseamnă că toate deservesc acelaşi motor; toate au acelaşi spate politic… în România orice funcţie mai importantă şi instituţie are un spate politic. Casele de cultură nu sunt independente, ci sunt administrate cumva de Ministerul Culturii… scriu cumva pentru că au un fel de autonomie bugetară locală … adică, spre deosebire de acum 21 de ani, Casele de Cultură sunt obligate să se întreţină din speze proprii. Politica asta a fost implementată după 2000.

Arta eliminată pentru Bani

Capitalismul a constrâns financiar Casele de Cultură. Comunismul a constrâns gama de percepţie a notelor muzicale la directorii post-decembrişti (patriotul Gheorghe Funar era Primar la vremea respectivă la Cluj)! Rezultatul a fost expulzarea tuturor formaţiilor muzicale clujene studenţeşti găzduite ani de zile în diverse săli de repetiţii, mai mari sau mai mici, de la etaje sau din beci şi închirierea spaţiilor eliberate în scopuri comerciale.

Acesta a fost unul din ultimii paşi făcuţi de profesorul Victor Bercea (FOTO2)  în postura de director aici, în primăvara anului 2002, de a scoate Cultura din Casa Studenţilor (care şi-a văzut de treabă şi a promovat ca director la Casa de Cultură a Universităţii Tehnice, unde se află pe acelaşi post şi în prezent). La baza problemei de fapt a stat lipsa de educaţie managerială ale directorilor comunişti în ceea ce priveşte formaţiile de muzică contemporană. Din multitudinea de formaţii muzicale pop-rock contemporane rămase peste noapte fără sală de repetiţie pot aminti de Kumm, care între timp a lansat şapte albume de studio, are turnee …aproape anuale… în Germania şi a sărbătorit 10 ani de activitate la Teatrul Naţional Bucureşti în 2007 … şi nu la Casa de Cultură a Studenţilor din Cluj, de unde a pornit! Pot aminti de Luna amară, care anul acesta vrea să facă un eveniment mai deosebit cu ocazia împlinirii unui deceniu de activitate în care a lansat 5 videoclipuri şi trei albume de studio …iar totul a pornit dintr-o sală cu mucegai şi goange de la subsolul acestei clădiri. Pot aminti de Alegria (FOTO3), care în 2001 lansase albumul de debut la un major din Bucureşti, avea videoclip la Atomic TV şi cânta muzică Latino, Live (această formaţie s-a mutat la Bucureşti un an mai târziu şi a dispărut în ceaţă). Asta a fost şi soarta altora, care s-au găsit în situaţia în care nu mai aveau unde repeta, iar efectul firesc a fost că proiectele s-au desfiinţat.

Clarviziunea pe termen lung

La Casa de Cultură a Studenţilor, Nimeni nu se gândeşte la viitor şi pe termen lung. Nimeni nu prevede posibilitatea succesului comercial a unei formaţii muzicale. Nimeni nu are urechea formată pentru acest gen de muzică Live, cântat cu bas şi tobă, să îşi dea seama de potenţialul unei formaţii.

  • O trupă de succes poate să aducă beneficii de imagine Casei de Cultură.
  • O trupă de succes poate să aducă respect directorului care a susţinut şi care a crezut în această formaţie atunci când ea nu avea un repertoriu format.
  • O trupă de succes va aduce un adaos de imagine oraşului sau localităţii de unde s-a lansat.
  • O trupă de succes va câştiga bani cu care poate investi mai departe în oraşul ei, poate chiar în Casa de Cultură de unde poate a plecat între timp, dar care a ajutat-o atunci când ea nu a cunoscut nici un fel de sprijin din altă parte.

Problema la Casa de Cultură a Studenţilor a fost în primul rând faptul că muzica rock niciodată nu a fost agreată (fiind persecutată de comunişti, a devenit ignorată de noua conducere capitalistă). În al doilea rând, mentalitatea de pe vremea comunismului la Casa de Cultură a Studenţilor a avut în vedere doar Drepturile gazdei şi nu Obligaţiile gazdei.

În al treilea rând, fiind vorba de un oraş ocupat de Ungaria după Pactul Molotov-Ribentrop în timpul celui de al doilea război mondial şi având istoria de sute de ani de populaţie de ocupaţie străină, accentul după eliberarea Capitalei Ardealului s-a pus mereu pe muzica Populară şi Tradiţională autentic românească. Eu consider foarte sănătos să promovezi cultura şi patriotismul local … dar cu măsură şi în mod arbitrar.

Ori, trăind la Cluj în aceşti ani, nu am putut să nu observ tendinţa forţată de a organiza zile speciale de muzică populară în toate evenimentele de amploare ale Casei de Cultură şi ale Oraşului … în timp ce latura pop-rock contemporană LOCALĂ a lipsit MEREU cu desăvârşire, chiar şi atunci când am scăpat de dictatura lui Funar.

Asta mă face să consider că avem deja o problemă serioasă în cadrul unui grup de politicieni şi persoane de o vârstă mai înaintată … şi din păcate, încă nu am avut parte de un director mai tânăr şi apolitic la una din instituţiile culturale din Cluj, cum ar fi Casa Municipală de Cultură (dr. Dan Brudaşcu este cunoscut ca fiind PRM-ist) sau Casa de Cultură a STUDENŢILOR (prof. Victor Bercea este cunoscut ca fiind PSD-ist, precum şi cel care a venit în locul său, ing. Silviu Corpodean).

Primele trupe rock apărute in România au fost trupe studenţeşti, primele Festivaluri ale acestui gen au fost tot studenţeşti. Muzica era pentru cei de vârsta respectivă, iar dincolo de perdeaua de fum a muzicii uşoare oficiale, asta era muzica alternativă pentru vremurile apuse.

Tineretul are nevoie şi acum de o alternativă muzicală, şi mă duc la concerte în cluburi mai mici, la trupe mai tinere, proaspăt înfiinţate, şi văd un public tânăr, din rândul viitorilor studenţi şi tinerilor studenţi, care apreciază, caută şi vrea să asculte şi să aibă acces la acest gen de muzică.

Tradiţia Rurală vs. Ritmul Contemporan Urban

În acelaşi timp, văd Casa de Cultură a Studenţilor promovând dansurile populare ale Ansamblului Mărţişorul, cu care se organizează chiar şi turnee internaţionale prin oraşe înfrăţite din Europa de vest… deci, pe partea aceasta unii au ştiut să se mişte. Punctul meu de vedere este că era la fel de simplu să se realizeze turnee şi colaborări cu oraşele înfrăţite din Europa de vest pentru formaţiile clujene pop-rock contemporane care au repetat la Casa de Cultură a Studenţilor la un moment dat.

De ce figura funcţionează pentru un anumit gen de muzică şi nu pentru toate? De ce se pune un accent deosebit pentru a promova muzica populară în detrimentul altor stiluri?

Repet. Comuniştii au persecutat alternativa muzicală, iar Capitaliştii au ignorat complet fenomenul.

Evenimentele fantomă

Efectul a produs evenimente de două ori pe an, în sezoanele studenţeşti (primăvara şi toamna) unde formaţiile care repetau gratis la Casa de Cultură a Studenţilor erau obligate să cânte gratis (ca să se achite faţă de Casa de Cultură…). Concertele Studenţeşti sunt promovate în continuare în circuit închis (undeva se spală nişte bani primiţi de la Ministerul Culturii pentru organizarea constantă, periodică ale acestor evenimente în beneficiul tineretului, a comunităţii, a tinerelor talente sprijinite de Casa de Cultură …). Cum îmi permit să folosesc expresia „spălare de bani”? Foarte simplu. Dacă nu este vorba de aşa ceva, de ce nu există nicio transparenţă a programului Casei de cultură? De ce nu există acel Websait de promovare al evenimentelor Casei de cultură? Faptul că se lipesc nouă afişe în formă de pătrat, triunghi, trapezoid, sau orice altă formă ar avea panoul de afişaj, care este aşezat pe treptele Casei de cultură, nu înseamnă că 80.000 de studenţi vor afla IMEDIAT despre evenimentele organizate pentru ei la Casa de cultură…

fara niciun impact la public. aceste afise fiind ascunse in spatele coloanelor, in spatele altor afise mai mari

Sunt complet uluit de faptul că la 20 de ani după Puci, Casa de Cultură a Studenţilor îşi promovează evenimentele cu aceleaşi pancarde, acelaşi design grafic, cu afişaj făcut strict în perimetrul Casei de Cultură … ca şi cum acesta este în continuare centrul de activitate a studenţilor, ca şi cum TOŢI studenţii stau în complexul de cămine Haşdeu, ca şi cum TOŢI coboară dealul din Observator prin faţa Casei de Cultură ca să ajungă la orele de la Facultatea Tehnică sau spitalele studenţeşti … ca şi cum studenţii nu ar avea bani să stea în chirie, sau nu ar folosi maşina primită cadou de la părinţi.

Un eveniment fantoma nepromovat in oras sau pe net

Sunt bulversat de ideea că se trăieşte în lumi paralele privind diversele medii culturale.

Am mai lucrat relativ recent cu o formaţie care repeta gratis la o Casă de Cultură din Cluj … fiind obligată să cânte moca la două evenimente în Sala Mare a instituţiei gazdă în fiecare an. Aceste evenimente sunt organizate ad-hoc, fără o programare prealabilă.

  • Formaţia este sunată direct cu două zile înainte de concert (în continuare se refuză să se accepte că poate unii artişti lucrează cu impresari sau manageri, iar aceştia nu sunt agreaţi, acceptaţi şi sprijiniţi de sistem în nici un fel, deşi există legea atestatului de impresar de 8 ani deja … ca la noi, o lege impusă de comunitate, căreia guvernul şi edilii locali nu-i înţeleg rostul sau nu acceptă existenţa acestei posibile meserii în anul 2010).
  • Afişul se expune cu o zi înainte de eveniment.

Sala este goală. Directorul este foarte încântat de prestaţia tinerilor pe care-i găzduieşte. Sala este goală. Directorul dă mâna cu artistul care repetă în clădirea lui, îi oferă un pahar de pălincă, îl felicită din nou pentru prestaţie. Sala este goală.

Formaţia a pierdut o cântare pe sumă fixă în alt club peste trei săptămâni, pentru care managerul formaţiei era în discuţii, pentru că patronul clubului a văzut acel afiş blestemat de mic pe care era trecut şi numele formaţiei promovate de manager.

Sistemul nu funcţionează

Sistemul nu funcţionează pe partea de formaţii care cântă Live.

Directorul este foarte încântat de prestaţia tinerilor pe care-i găzduieşte; sala este goală.

Directorii Caselor de Cultură nu au habar că există o întreagă reţea de cluburi în oraş, şi nu cunoaşte activitatea culturală a tineretului din localitatea în care lucrează … pentru că de fapt nu-l interesează.

Directorii Caselor de Cultură sunt politicieni şi economişti, nu oameni de cultură.

Casele de Cultură nu colaborează în parteneriat cu posturile private de radio … pentru că sunt private, iar ei reprezintă instituţii de stat.

Casa de Cultură lucrează cu aceeaşi reţea de cotidiene locale, care (cel puţin la Cluj) au tiraje sub 3.000 de exemplare (majoritatea se situează undeva între 1.000 şi 1.500 – la tiraj mai mic, nu mai este rentabilă tipografia) şi nu sunt citite în oraş (cine citeşte presa scrisă la Cluj cumpără cotidienele centrale, de Bucureşti … unde nu găseşti informaţii despre concertele locale de la Cluj).

Sistemul nu funcţionează pe partea de formaţii care cântă Live. Oare de ce?

Casa de Cultură nu colaborează cu ghidurile de timp liber, care sunt gratuite şi care sunt distribuite gratis în oraş… pentru că sunt afaceri private. Ghidurile de timp liber nu colaborează cu Casele de Cultură pentru că ele nu au bugete de promovare pentru astfel de publicaţii. Ghidurile de timp liber nu promovează evenimentele Casei de Cultură pentru că nu fac parte din targetul lor. Targetul ghidurilor de timp liber este tineretul activ care iese în oraş … Înţelegeţi cercul vicios ce vi l-am desenat aici?

Sistemul nu funcţionează. Totul porneşte de la mentalitatea unor directori demodaţi în gândire; altor directori care ocupă posturi din interese politice; altor directori care ocupă posturile pe pile şi relaţii.

Casele de Cultură sunt nişte paravane pentru activităţi de altă natură.

Dovada este modul de percepţie a scenei culturale din care aceste instituţii ar trebui să facă parte în mod activ. Dovada constă în modul de abordare a problemei promovării imaginei la nivel local, de oraş, regional, prin colaborări cu celelalte case de cultură în reţea (nu doar pe un sait de care lumea în general nu ştie sau pe care lumea interesată de evenimente culturale nu intră), naţional şi internaţional, prin legăturile cu primăria şi oraşele înfrăţite din Europa.

Tot ceea ce a realizat Casa de Cultură a Studenţilor în 20 de ani a fost să se înstrăineze de cultura adevărată a tineretului intelectual.

În 20 de ani, Casa de Cultură a Studenţilor este privită de toţi ca un monolith capitalist care cere bani de chirie pentru o sală incomodă, demodată, care nu oferă condiţiile potrivite nici pentru un concert de rock, nici pentru un concert de folk … ce să mai zic aici despre noua modă a DJ-ilor?

Casa Studenţilor trebuia de mult să scoată cuvântul Cultură din nume.

Casa nu mai aparţine nici Studenţilor.

Autor: RiCo


PĂREREA MEA. CCS Cluj la 50 de ani. Înainte de renovare.

Partea 1

http://czb.ro/articol/1038/

-

Partea 2

http://czb.ro/articol/1037/

-

Partea 4

http://czb.ro/articol/1035/

-

Partea 5

http://czb.ro/articol/1034/

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Humbug
NAȚIUNEA ROMÂNĂ ÎN DOLIU... Bah Hu...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 10:43AM
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea Muzica Europei
DOLIU/PROTEST. Se anulează emisiunea ...
Publicat in: 04.11.2015, Ora: 09:08AM
Primul Festival Tribute din România
Primul Festival Tribute din România...
Publicat in: 17.08.2015, Ora: 18:54PM
Rammstein/Lindemann în 2015
Rammstein/Lindemann în 2015...
Publicat in: 17.06.2015, Ora: 12:33PM
Rihanna. American Oxygen
Rihanna. American Oxygen...
Publicat in: 10.05.2015, Ora: 08:40AM
2011.MAR.18-19. CJ. New Wave Fest. Spring Edition
2011.MAR.18-19. CJ. New Wave Fest. Spr...
Publicat in: 17.03.2011, Ora: 17:00PM
2011.MAR.18-19. CJ. Irish&Music Pub. New Wave Fest. Spring Edition
2011.MAR.18-19. CJ. Irish&Music Pub. N...
Publicat in: 02.03.2011, Ora: 17:00PM
CLUBBING. CJ. Flying Circus
CLUBBING. CJ. Flying Circus ...
Publicat in: 09.02.2011, Ora: 06:12AM
Scena Locală. Mimetismul Cluburilor la Cluj
Scena Locală. Mimetismul Cluburilor l...
Publicat in: 04.01.2011, Ora: 08:57AM
Mauser şi Mushroom Story se destramă? Toma cu Kieddiez pregătesc un nou proiect muzical …
Mauser şi Mushroom Story se destramă...
Publicat in: 01.12.2010, Ora: 10:43AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2020 • Revista De Muzica Online