• czb.ro
Zoom. Retrospectiva Anului. 2015

Partea 1. Religia și Politica vs #Colectiv

Publicat in: 23.11.2015, 13:44PM
Autor: Richard Constantinidi
Comentarii: 0
Vizualizari: 361
Etichete: #Împreunărezistăm, #colectiv, Adrian Rugina, Festivalul Rockniasi, Holograf, Religia Si Politica, Retrospectiva 2015, Statul Si Biserica, Timişoara Rock Festival
Partea 1. Religia și Politica vs #Colectiv

Consider cea mai mare ironie a sorții din acest an lansarea PIESEI NOI de la Amsterdams: The Great Fire, în 30.OCT.2015, ea fiind lansată în aceeași zi cu tragedia care a provocat scandalul în mass media prin care (probabil) s-a dorit mușamalizarea tuturor discuțiilor pe tema politicianul Oprea. 

http://czb.ro/articol/10243/

--- 

Tragicul incendiu care a luat viața multor artiști, oameni de presă online, fotografi și organizatori din domeniul rock-ului a paralizat scena muzicală UNDERGROUND din România. Pornind de la faptul că vasta majoritate a artiștilor care promovează muzica rock la noi o fac drept un hobby (pentru cei mai mulți slujba fiind prioritatea) și având în vedere că oricum la noi se cântă preponderent în zilele de final de săptămână, a fost de ajuns ca o serie de formații (bucureștene, afectate în mod direct și pe bună dreptate de tragedie) să declare că își oprește activitatea, ca restul să-i urmeze exemplul, ca turma. Desigur, alt motiv fondat pentru care majoritatea trupelor din zona de sud a țării și-a sistat complet activitatea în ultimele două luni ale anului (pe lângă faptul că o bună parte din artiștii respectivi erau afectați în mod direct de către seria de înmormântări care a urmat) a fost faptul că o bună parte din cluburi și-au închis porțile (aici problema era sistemul abuziv de aplicare a amenzilor de către diverse instituții de stat trimise în control imediat după scandalul din presă în 31 octombrie - și legislația care în 2015, la 26 de ani după lovitura de stat, nu era pusă la punct privind siguranța clientelei).

http://paulslayer.blogspot.ro/2015/11/incendiul-din-club-colectiv-o-marturie.html

--- 

Niște artiști, oameni din presa independentă și organizatori de evenimente rock au murit. Cum a reacționat scena muzicală? Fix invers de cum m-aș fi așteptat: prin tăcere.

În orice altă țară (exemplul cel mai bun cred că este Statele Unite, care are și industria muzicală cea mai puternică), artiștii (din toate genurile muzicale, DACĂ chiar era vorba de o tragedie care să afecteze PE TOATĂ LUMEA) s-ar fi adunat, ar fi format un sindicat unit, ar fi organizat concerte ad hoc în locuri publice, prin care să transmită UN MESAJ CLAR societății… s-ar fi compus piese pe tema tragediei, a stuației politice… LA NOI, nimic de acest gen. Artiștii au făcut exact ceea ce clasa politică ȘI-A ȘI DORIT: a adormit; a luat pauză. Mă bucur mult că trupele din țară nu și-au întrerupt toate activitatea și că nu s-au închis toate cluburile UNDE SE CÂNTĂ LIVE (!) dar eu cred că guvernanții acestei țări au oftat profund când la începutul lunii noiembrie CELE MAI MULTE FORMAȚII ROCK au anunțat că fac pauză… 

Cum îți sună: o formație muzicală face pauză! Lansări de albume au fost amânate… Cum poți să faci pauză dacă ai primit un har de la Dumnezeu și tu ca artist simți nevoia să cânți, să compui și să repeți în fiecare zi…

DE ACEEA eu consider că această acțiune de protest de fapt dovedește nivelul de pregătire artistică a celor de care depinde scena UNDERGROUND de la noi din țară: că de fapt nu își doresc să cânte, că de fapt actul artistic în sine nu este atât de important pentru ei… AICI NU MĂ REFER LA TOATE TRUPELE. AU fost și formații prietene cu cei care au urcat pe scena de la Colectiv în seara fatidică, iar ei sunt de înțeles pentru decizia luată …dar de restul, care s-a adunat în siaj, habar nu am ce să zic mai mult. 

BANUL este cel mai important lucru pentru vasta majoritate a artiștilor care nu promovează rock-metale. Asta au dovedit-o Țapinarii, care nu și-a dorit să facă frondă cu "colegii lor de breaslă" și să intre în pauză artistică; asta au dovedit-o Smiley și Loredana care nu au participat BENEVOL la concertele de binefacere pentru cei spitalizați după accidentul de la #Colectiv, ci și-au oferit sprijinul "la jumătate de preț". 

RESTUL formațiilor au început să aibă pretenții MAI MARI de la patronii de club …când vor reveni pe scenă… având diverse pretenții, pornind de la faptul că nu mai cântă în cluburi micuțe …și până la ridicarea cotei în mod artificial. Vasta majoritate a trupelor NU ARE UN PUBLIC FIDELIZAT în toată țara… asta este un lucru imposibil de obținut prin simpla urcare pe YouTube al unui clip filmat acasă. Pentru ca o trupă să fie funcțională și să aibă pretenția la un onorariu garantat de la patronii de cluburi, ea TREBUIE mai întâi SĂ CÂNTE și să facă trasee de cântări, pentru ca lumea să se familiarizeze cu muzica lor, ca apoi să le descopere clipul pe YouTube și să audă de numele trupei… asta este părerea mea.

Trupele din România trebuie să se gândească mult mai bine ce vor ele de fapt de la muzică… și să se retragă de pe scenă dacă ele de fapt nu vor să se impună prin muzică …iar prin talentul dovedit în timp să existe și la noi o INDUSTRIE pe partea de ROCK. Atâta timp cât nu avem MAI MULTE formații ROCK care să poată trăi exclusiv din muzica lor, NU SE POATE VORBI DESPRE O INDUSTRIE PENTRU ACEST GEN MUZICAL. Cuvântul "industrie" folosit în conjunctura trupelor care promovează ROCK-ul este o MARE GLUMĂ în acest moment… părerea mea. Pentru ca o trupă să aibă succes, ea trebuie să cânte în mod constant (în toată țara), să fie proliferativă (și să compună piese noi ȘI ATRACTIVE în mod constant …ceea ce nu este deloc ușor!) și să comunice în limba maternă cu publicul din țara asta… altfel, mesajul este înțeles DOAR PARȚIAL.

--- 

Evenimentul tragic a fost un MOMENT UNIC de adunare a forțelor, de unire a scenei muzicale, indiferent de gen… de popularizare a fenomenului rock la mase… În afară de faptul că unii preoți au început să arunce cu pietre în rockeri, nu am auzit nimic pozitiv despre muzica rock după scandalul din presă; nu s-a înființat un nou post de radio național pentru a promova scena formațiilor tinere care cântă LIVE… dimpotrivă, rockerii au sucombat, au dispărut de pe scenă… ca și cum le-ar fi dat dreptate preoților care spuneau ceva de genul că ce a fost rău a fost predestinat să piară. Eu consider că tăcerea rockerilor în aceste clipe a dat apă la moară fanaticilor și clasei politice, care altfel nu știu cum ar fi reușit să-i lege la gură pe singurii artiști care mai comentează sistemul prin versuri și muzică… 

--- 

Altă problemă care mi-o pun este: de ce s-a întâmplat asta acuma? De ce a trebuit să aibă loc o tragedie de acest gen la București pentru ca lumea să se atenționeze asupra problemelor din cluburi și să se discute despre votarea Legii interzicerii fumatului în locuri publice …la 13 ani după ce a fost propusă în parlament?!?!?! În 2010 a fost un incendiu de proporții la cel mai mare local din Cluj. Unii consideră că incendiul a fost provocat, ca să se câștige niște bani de pe polița de asigurare… nu a murit nimeni în acel caz; două etaje din cele 4 ale clubului au ars complet după ce se închisese localul… de ce nu s-a atenționat presa națională atunci să tragă un semnal de alarmă asupra condițiilor de funcționare a cluburilor? Dacă incidentul ar fi avut loc la București în 2010, oare s-ar fi generat energia necesară în masă să se voteze atunci Legea interzicerii fumatului? Dacă tragicul accident de la #Colectiv ar fi avut loc oriunde în țară, și ar fi fost vorba de o trupă necunoscută ROCK de la Cluj, Iași sau Timișoara s-ar fi ținut doliu național? Artiștii din București s-ar fi oprit din activitate să țină doliu? 

Personal, nu cred.

Țara asta a devenit prea centralizată, iar comunitățile regionale sunt în continuare prea izolate între ele (și mulțumită lipsei cronice de autostrăzi) …iar distanțele se măresc parcă pe zi ce trece între București și restul țării. Majoritatea trupelor care și-au anulat turneele mizau pe anumite sume fixe garantate de cluburile din București… ele mergând pe bani de bilete pe restul traseelor din țară. Formațiile White Walls și Rock'n'Ghenă de la Constanța sunt cele mai dezavantajate geografic: orice deplasare pentru ele în Transilvania și Banat trebuie să treacă prin București. Dacă nu se poate lega o cântare de București, traseul lor pornește automat în minus…

Dacă rockerii ar fi sataniști cu toții, iar banul este ochiul dracului, nu ar fi logic ca rockerii să fie foarte bogați prin muzica lor? Dar ce zic preoții atunci de formațiile de mercenari sau artiștii playback și manele, care înregistrează veniturile cele mai mari din muzică în țara noastră?

Teoriile religioase nu se leagă decât de opinia clasei politice, care nu înghite mesajul socio-politic al versurilor incomode compuse preponderent numai de formațiile pop-rock care lucrează pe cont propriu la repertoriul lor.

Nu înțeleg ura asta împotriva rockului și stigmatizarea celor care promovează și care ascultă acest gen muzical. Nu înțeleg de ce nu se promovează toate genurile muzicale în mod egal la radioteleviziune… și asta este o problemă generală, pe plan european, nu doar la noi.

--- 

Consider pauza de doliu nefondată la cei mai mulți dintre cei activi în domeniu, iar în ARTĂ nu ar trebui să existe pauze. Inactivitatea multora o percep mai mult ca o formă de LENE. Viața merge mai departe iar eu sunt convins că cei care au murit pe scenă sau în club și-ar fi dorit cel mai mult să vadă că scena muzicală se dezvoltă și că din ce în ce mai multă lume merge la concerte… dar cum se va întâmpla asta dacă lumea nu mai dorește să meargă în localuri, dacă cluburile se închid și dacă formațiile nu mai cântă?

The Day The Music Died capătă noi percepții, dimensiuni și definiții la noi… Cel mai urât lucru privind mass media în general, iar aici mă refer și la cea internațională, este că dacă a fost o tragedie, s-a știut să se scrie și să se povestească despre o formație românească… iar aceleași instituții media nu ar lua în seamă nicio trupă de la noi dacă este vorba să își ascută urechile și să asculte muzica pe care o avem și noi de oferit lumii... 

--- 

http://www.billboard.com/articles/news/6754077/drummer-dies-to-bring-romanian-nightclub-fire-death-toll-to-45

--- 

https://www.rockhard.de/news/newsarchiv/newsansicht/42117-goodbye-to-gravity-drummer-bogdan-lavinius-nach-brandkatastrophe-gestorben.html

--- 

Cu foarte mici exceptii, cluburile din Romania constituie spații improprii, biete improvizații ale unor hale industriale. Iar această situație există fiindcă în ultimii 25 de ani nu s-a construit nicio sală de spectacole. Statul înloc să arate o deschidere spre cultura urbană și să caute soluții pentru salvarea scenelor pe care își desfășoară activitatea cei care promovează muzica rock în România, s-a dovedit îngust și brutal cu amenzile prohibitive date și închiderea în masă a celor mai multe cluburi cu spații improprii… este momentul în care Ministerul culturii ar fi trebuit să anunțe un proiect național finanțat de UE prin care se construiește o rețea de săli de spectacole pentru 300-1.000 de persoane care stau în picioare și consumă ceva de la bar - cu garderobă, sistem sanitar occidental și un spațiu separat amenajat pentru fumători, în toate capitalele de județ - mărimea sălii fiind corelată cu mărimea localității. Nu am auzit nici măcar că s-ar fi avut în vedere inițierea unei astfel de discuții …nici măcar la întâlnirea dintre actualul președinte cu Adi Despot și Tudor Chirilă …de fapt habar nu am despre ce s-a povestit acolo de fapt?! 

Sunt ferm convins că dacă acest incident ar fi avut loc la Cluj, Timișoara, Iași... nu se anunța doliu național... Iar posturile LOCALE din București ar fi tratat asta ca pe o știre secundară, și dovada o am cu concursul național de muzică GBOB România, promovat în țară și prea puțin luat în seamă de către mass media centrală.

--- 

Am crezut că poate măcar acum, în ceasul al 13-lea, vor vota și parlamentarii noștrii legea de interzicere totală a fumatului în spații publice …măcar pentru că nu poți activa senzorii de fum altfel. În toate țările civilizate se respectă acest lucru, numai noi am rămas - în continuare - la marginea Europei.

--- 

Nişte marginali au creat pe Facebook o „dezbatere“ despre demonii din seara de Halloween, despre rockerii care îşi merită soarta, despre satana şi alte jertfe sângeroase. Dumnezeu nu se măsoară în plete ci prin actele unor oameni ca Adrian Rugină şi Claudiu Petre. Ei au făcut ceea ce preoţii, autorităţile, legiuitorii ţării noastre nu sunt în stare să facă: s-au jertfit pentru semenii lor. Dumnezeu să-i odihnească pe ei, pe cei de pe scenă și pe alții aflați în public care nu au supraviețuit flăcărilor.

http://adevarul.ro/news/eveniment/eroii-demoni-1_56360457f5eaafab2c36707c/index.html

--- 

În memoria victimelor care şi-au pierdut viaţa în tragicul incendiu de la Club Colectiv din Bucureşti, Guvernul României a declarat trei zile de doliu naţional. Astfel, a treia zi a Festivalului Rock'N'Iasi 2015, care ar fi trebuit sa aiba loc sâmbătă 31.OCT, a fost anulată, organizatorii evenimentului anunțând că unul dintre prietenii manifestării, Adrian Rugina, a murit în incendiul din București. Cel mai mare eveniment programat în aceste zile în Banat era Timişoara Rock Festival. Manifestările publice şi spectacolele organizate de municipalitate - şi programate în același weekend - au fost anulate. Pe scena din Piaţa Victoriei erau aşteptaţi să susţină recitaluri trupele Mere și A.L.L. Friends Band (care au participat la Semifinalele GBOB Banat) și Sonatic (calificată la Finala națională GBOB România - în 19.DEC. la Râmnicu Vâlcea), alături de Zdob&Zdub şi Phoenix.

--- 

În mod neaşteptat, formaţii legendare ale Metalului, Sepultura şi Accept, trupe active de 30 de ani, şi-au anunţat intenţia de a dona fonduri pentru victimele tragicului incendiu de la Colectiv. Ele demonstrează că rock-ul nu cunoaște granițe - și se cântă în aceeaşi limbă. HOLOGRAF în schimb nu și-a amânat concertul de la Sala Polivalentă din București, programat (asta-i tare!) în 14.NOV.2015, ziua în care s-au organizat concertele #Împreunărezistăm în toate centrele culturale importante ale țării. Până și Voltaj a anunțat că își va dona toate veniturile din concertele confirmate prin țară în luna noiembrie celor care se luptă cu moartea după tragicul incident de la #Colectiv. Nu pot să zic că eram mare amator a muzicii autoplagiate de ani și ani de zile de Holograf, dar în 2015 m-a pierdut definitiv ca fan.

--- 

Autor: RiCo

Facebook Twitter MySpace  
 

Lasa un comentariu: (max. 1800 caractere)

Nume:   Antispam:  

Niciun comentariu!

Articole relative:

Partea 5. Festivalurile
Partea 5. Festivalurile ...
Publicat in: 18.01.2016, Ora: 06:00AM
Partea 4. Inerția amânărilor nejustificate
Partea 4. Inerția amânărilor nejust...
Publicat in: 11.01.2016, Ora: 06:35AM
Partea 3. Apogeul preluărilor și Reuniunea anului
Partea 3. Apogeul preluărilor și Reu...
Publicat in: 04.01.2016, Ora: 04:34AM
Partea 2. Cultura urbană
Partea 2. Cultura urbană ...
Publicat in: 28.12.2015, Ora: 04:28AM
Katatonia
Katatonia...
Publicat in: 30.10.2017, Ora: 06:01AM
Warhanger (București)
Warhanger (București)...
Publicat in: 24.10.2017, Ora: 05:50AM
2017.OCT.7. CJ. Polivalenta. Holograf, Edda
2017.OCT.7. CJ. Polivalenta. Holograf,...
Publicat in: 05.10.2017, Ora: 17:21PM
PIESĂ NOUĂ. Holograf. Deschide-mi inima LIVE
PIESĂ NOUĂ. Holograf. Deschide-mi in...
Publicat in: 21.07.2017, Ora: 06:14AM
PIESĂ NOUĂ. Holograf. Dă-mi iubirea ta
PIESĂ NOUĂ. Holograf. Dă-mi iubirea...
Publicat in: 03.04.2017, Ora: 06:28AM
Acasa | Contact | Disclaimer | Blog | RSS Feed • CLICKZOOMBYTES © 2010-2017 • Revista De Muzica Online